گزارش برنامه صعود به قله خلنو 3 4 7 93

تاریخ اجرا:3 و4 مهر

ارتفاع:4375 متر

مدت برنامه : 1.5 روزه

منطقه برنامه : استان تهران-منطقه اوشان  فشم( روربار قصران)- روستای لالون(لالان)

مدت زمان پیمایش از لالون تا آبشار خلنو: 3 ساعت

مدت زمان رسیدن از آبشار تا قله: 5 ساعت

مدت زمان پیمایش رفت و برگشت تا قله :7ساعت

محل شب مانی :آبشار خلنو

توپوگرافی خلنو :

خلنو  با ارتفاع 4375 متربلندترین قله البرز مرکزی پس از دماوند و در عین حال دور از دسترس ترین قله در البرز مرکزی است.سرچشمه رودخانه های وارنگرود و لار و لالون، قله ای مرتفع و به دور از دسترس در منطقه البرز مرکزی به سحاب می آید. قله از طریق یال شمال شرقی به قلل سرخرسنگ و میش چال و پالون گردن و از سمت شمال توسط گرده سوزنی شکلی به دره سرخرسنگ و میش چال و پالون گردن و از سمت شمال توسط گرده سوزنی شکلی به دره سرخرسنگ و وارنگرود از جناح شمال غربی به قلل شاخکی اسبی چال و دوآب و وارنگرود و از سمت جنوب توسط خلنو کوچک (4350 متر ) و برج خلنو به دو شاخه شرقی و غربی تقسیم می شود. شاخه شرقی پس از تشکیل قلل ورزا و جانستون به خرسنگ منتهی می شود و شاخه غربی تشکیل قلل هرزه کوه را می دهد. این قله سرچشمه اصلی رودخانه وارنگرود بوده که سرچشمه و مبداء و منبع اصلی دریاچه سد کرج می باشد.

ویژگی خاص قله وجود برفچال بزرگی در کاسه شمالی قله در دره سرخرسنگ از جمله ویژگی های این بخش از البرز مرکزی به حساب می آید. همچنین در کاسه شمالی قله دریاچه فصلی تشکیل می شود..

پوشش گیاهی: گلپر, زنیان,پونه,بابونه,آویشن

آب و هوا
منطقه خلنو نیز چون آزاد کوه تابع آب و هوای عمومی البرز مرمزی باد غالب جناح غربی است این ناحیه بعلت ارتفاع زیاد آن در پائیز و زمستان هر سال بسیار سردسیر توام با هوای ناپایدار ریزش برف و بهمن توام است در اوایل بهار هر سال اندکی هوا پایدار تر شده و فصل صعود به آن در 3ماهه تابستان می باشد . آب مصرفی در طول مسیر بوفور یافت شده و در صورت کم آبی می باید از آب های حاصل از ذوب برف چال های دامنه شرقی آن استفاده کرد .

روز اول برنامه-حرکت به سمت لالون و آبشار خلنو

ساعت 3 بعد از ظهر پنجشنبه ,3 مهر ما ,باجمعی شش نفره از شهریار به سمت لواسان حرکت کردیم .ساعت4 از اتوبان بابایی  و از جاده لشگرگ به سمت منطقه اوشان و فشم پیش رفتیم.و در انتهای روستای زایگان از کنار جاده فرعی سمت چپ لالان پیش رفتیم. ساعت 6.30  بعد ظهر به میدان لالون رسیدیم.روستایی زنده و سرسبز با آب و هوای خنک به ارتفاع 2400متر.پس از صحبت های سرپرست پیرامون برنامه و آماده شدن دوستان به سمت شمال و آبشار خلنو حرکت کردیم.بعد از عبور از کوچه پس کوچه های آسفالته  لالون و  عبور از پلی که در سمت راست قرار داشت  خود را به انتهای روستا رسانیدم و از پاکوب مالروی مشخصی که در سمت چپ رودخانه قرار داشت و از کناردرختان سیب و گیلاس ادامه مسیر دادیم.بعد عبور از آخرین خانه ویلایی و باغات میوه به تنگه و رودخانه خروشان لالون رسیدیم. در شمال جایی که قله مخروطی ورزا خود نمایی میکند . در بخش های از مسیر پیمایش مان از داخل آب سرد روخانه عبور کردیم.حدود ساعت 8.30 داخل تنگه و از کنار رودخانه عبور کردیم در میان مسیر به آقای بیگدلی برخوردیم آقای بیگدلی از بقیه دوستان عقب مانده بود و به دلیل تاریکی شب و نداشتن نور چراغ در گوشی از سنگها نشسته بود و کمی ترس وجودش را فرا گرفته بود با مشورت با دوستان تصمیم بر این شد که دو نفر از بچه های گروه ،آقای ارسلان نوری و بنده ایشان را به نزدیکی آبادی راهنمایی کنیم و بقیه در کنار آتشی در انتضار ما  ماندن بعد از ملحق شدن به دوستان راه خود را پیش گرفتیم و به ادامه مسیر حرکت کردیم

یک نقطه چشمه آبی با آب معدنی تلخ ( حاوی ترکیبات آهن مفید برای کم خونی ) و در کنار آن رودخانه آبی گوارا از آب شیرین.آب و آب و آّب ....و جریان زندگی.و مرحبا بر خالق این همه زیبایی....

حدود ساعت 22شب به چشمه تلخاب رسیدیم شام را در انجا و در کنار دوستان صرف کردیم و از صدای دلنشین آقای محمدی هم لذت بردیم و بعد از نیم ساعت استراحت به سوی آبشار رونه شدیم بعد از 1.5 ساعت پیمایش به آبشار زیبای خلنو و محل شب مانی رسیدیم. در ارتفاع 3270متری.بعد از برپا کردن چادر به استراحت و خواب رفتیم

و اما روز دوم-روز صعود-جمعه 4 مهر

ساعت 5:30 صبح بیدار شدیم.وآقای محمدی و آقای نعمتی زحمت اماده کردن چای و صبحانه را کشیدن جا دارد از آقای محمدی برای صبحانه بسیار خوشمزه  تشکر کرد ، کوله صعود را آماده کردیم..ساعت6.15. .پیمایش مان را آغاز کردیم و دل به دیدار خلنو سپردیم.

بعد از آبشار  از راه پاکوب مشخصی به شکل نوار باریک, از سمت چپ رودخانه به سمت گردنه ورزا حرکت کردیم.ورزا که در اصطلاح بومي به «گاو نر» گفته مي شد زيرا گردنه از پايين دره كه نگاه مي كرديم بصورت يك كله گاو نمايان بود.

ارتفاع هر لحظه بیشتر می شد .از این نقطه به سمت جنوب غرب قله مخروطی سرکچال به وضوح دیده می شد .نوک قله هایی چون مهرچال ، هم هن ، جانستون ، خرسنگ ، پالون گردن ، رستم چال ، تیغه ژاندارک ، از دوردستها به ما سلام می کرد.

ازشیب تند خط الراس ورزا بالا رفتیم .عبور از این شیب خسته کننده دو ساعت و نیم وقت گرفت. ساعت 8 به گردنه ورزا رسیدیم به ارتفاع 4100 متر.

مسیر اول را انتخای کردیم و به سمت یال اصلی قله خلنو بزرگ  در سمت شمال غرب حرکت کردیم.ساعت 11:15 بعد از عبور از یال با شیب نسبتا تندی بر فراز قله خلنو بزرگ گام نهادیم. ایستادن بروی قله خلنو خستگی  را از تن اعضای گروه خارج کرد.دیدن قله آزادکوه در شمال قله در بین ابرها وعلم کوه در شمال غربی و قله های توچال پالون گردن کلون بستک سرکچال و... و دماوند و دریاچه خلنو لذت ایستادن بروی قله خلنو را دو چندان می کرد.

بروی قله خلنو وجود تابلوی آلمینیومی که عکس زنده یاد ابراهیم شیخی  را در کنار دماوند نشان می داد کاملا محسوس بود. زنده یاد ابرهیم شیخی کوهنورد فقید تهرانی که به همراه تیمش قصد داشت مسیر قله توچال تا قله دماوند را طی 5 روز طی نمایند که در بین مسیر ، دچار ایست قلبی شد و قله خلنو را در آخرین روز عمرش به عنوان آخرین صعود مرتفعش به ثبت رساند و در آتش عشق بی پایان خود به ورزش کوهنوردی سوخت و خاکستر شد .

بعد از عکس گرفتن و مراسم قله راه بازگشت درپیش گرفتیم.و از مسیر شن اسکی به بازگشت مان سرعت بخشیدم و ساعت 14:00 به آبشار و محل شب مانی بازگشتیم.بعد از صرف ناهار و جمع کردن چادر و وسایل ساعت 15:45 آبشار خلنو را تا درودی دیگر بدرود گفته و به سمت روستای لالون به راه افتادیم..حدود ساعت 19:00به لالون رسیدیم وبعد از دو روز بیاد ماندنی در کوهستان زیبا و دلربای خلنو به سمت شهریار حرکت کردیم.

تذکر:

-1     فاصله روستای لالون تا قله خلنو از طریق مسیر پاکوب 12 کیلومتر میباشد .

-2      عبور از روي تيغه هاي ژاندارك بسيار خطرناك است و احتياج به تجهيزات فني دارد پس مواظب باشيد و ريسك نكنيد .

-3     بهترين مكان براي چادر زدن كنار چشمه تلخاب و بالاي آبشار لالون ميباشد .

-4     بهترين زمان براي صعود به قله خلنو از تيرماه تا مهرماه ميباشد .

-5      برای عبور از رودخانه بدلیل حجم زیاد آب داشتن گتر یا يك جفت صندل بسیار مفيد است .

-6       در اکثر مسیر موبایل آنتن نمی دهد .

-7        مسیر برگشت دارای شن اسکی های بسیار جالبی بود که سرعت و زمان پایین آمدن  را چند برابر کرده بود.

باید به دنبال کشف زیبایی های این دنیا رفت و مکاشفه گر بود. یکی از این زیبایی ها، کوه نوردی است.