گزارش برنامه صعود به قله شیرکوه یزد مورخه از 4و6 4 93

تاریخ اجراء: از 4/4/93 لغایت 6/4/93
نام گروه: گروه کوهنوردی شهریاران
همنوردان:
آقایان: حسن رهنما – مصطفی فرج الهی – علیرضا فرج الهی – عباس درخشان – اکبر صالحی – مهدی رهنما – پرویز رهگذر - دکتر جلیل آذری.
سرپرست: حسن رهنما
جانشین: مصطفی فرج الهی
عکاس: اکبر صالحی
نوع و سطح برنامه: کوهنوردی سنگین
وسایل مورد نیاز: کفش و پوشاک مناسب فصل ـ کوله پشتی یک روزه ـ سه وعده غذایی شام شب اول- صبحانه و ناهار روزصعود - بطری آب - باتوم ـ زیرانداز ـ کیف کمک های اولیه ـ کیت بقاء - طناب انفرادی و کارابین ـ چراغ پیشانی و باتری اضافه ـ کارت بیمه ورزشی سال جاری ـ کارت ملی یا شناسنامه و لوازم شخصی
زمان و مکان تجمع:روز چهار شنبه 4/4/93 ساعت 20 دفتر املاک کاشانه مهر – کرشته شهریار
هزینه برنامه: نفری 80000 تومان سهم گروه از این برنامه : 80000 تومان

روز اول: صعود به قله شیرکوه

معرفی شیرکوه
شیرکوه مجموعه کوه‌هایی است واقع در استان یزد که مساحتی معادل سه هزار کیلومتر مربع را شامل می‌شود. این کوه‌‌‌ها از جنوب‌غربی شهر یزد شروع و تا جنوب‌شرقی آن ادامه دارند. در مغرب یزد پهنای آن ۱۰ کیلومتر و طول آن حدود ۷۵ کیلومتر می‌باشد. این کوهستان که غالباً در زمستان از برف و یخ پوشیده است، آب بخش اعظمی از استان یزد را تامین می‌کند .گرچه از نظر تقسیم بندی، از شیرکوه به عنوان یکی از کوه‌های منفرد ایران یاد شده لیکن در حقیقت بخشی از رشته‌کوه زاگرس است که دارای قله‌های بلندی بوده و ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح دریا در حدود ۴۰۷۵ متر است. به نظر می‌رسد وجه تسمیه این کوه به دلیل شباهت آن به یک شیر خفته بر دستانش از فاصله دور ‌باشد
اسامی تعدادی از قله‌های شیرکوه
* قله شیرکوه با ارتفاع ۴۰۷۵ متر در قسمت جنوب‌غربی روستای "ده‌بالا" و قله آسمان‌نما در جنوب آن قرار دارد
* قله «برفخانه طزرجان» با ارتفاع ۳۹۹۰ متر شامل «میل‌برفخانه»، قله غربی برفخانه، قله اصلی برفخانه و سوزنی‌های برفخانه که مشرف به بخش طزرجان بوده و دیواره‌ها و سوزنی‌های بسیار زیبایی دارد
* قله سنگی «بنادک» که مشرف به روستای "بنادک" و در شمال‌غربی بخش «منشاد» قرار دارد. ارتفاع بنادک ۲۰۴۰ متر و به علت داشتن دیواره و مسیرهای صخره‌ای قابل اهمیت است. این قله در واقع یک سوزنی یا برج سنگی است که قسمت‌های بالای آن برای صعود به کار فنی احتیاج دارد
* کوه منشاد با ارتفاع ۳۸۷۵ متر و شامل قله هایی به نام «منشاد»، «خیبر»، «مهریز»، «نیریز» در قسمت جنوب‌شرقی بخش منشاد قرار گرفته است
* برج «ارنان» با ارتفاع ۲۸۹۹ متر که جدا از منطقه شیرکوه و در جنوب آن در دل کویر «ابرقو» در بخش «نیر» به شکل یک برج عظیم سنگی بسیار زیبا خودنمایی می‌کند

پوشش گیاهی:
پوشش گیاهی بسیار خوب منطقه شیر کوه که حدود 80 درصد تنوع گیاهی استان یزد را تشکیل داده، آنرا از جمله مهمترین و زیباترین مناطق استان یزد قرار داده است. شیرکوه غنی ترین منطقه به لحاظ گونه های گیاهی در استان یزد است،تنها در یک منطقه 50 هزار هکتاری در شیرکوه 600 گونه گیاهی شناسایی شده، مانند:گل ختمی،زیره سیاه،کاسنی،گل حسرت،زیره سبز،خاکشیر و.... طبیعتا به دنبال بافت گیاهی مناسب، تنوع جانوری قابل توجهی هم در این منطقه وجود دارد
مختصات منطقه:
برای رسیدن به شیرکوه باید به شهرتفت در سی کیلومتری یزد و از آنجا به روستائی ییلاقی به نام "ده‌بالا" که با ارتفاع ۲۶۰۰ متر از سطح دریا، ۲۰کیلومتر از شهرتفت فاصله دارد و سپس به روستای "شیخ‌علیشاه" رفت
برای صعود به شیرکوه مسیرهای گوناگونی وجود دارد از جمله: دره سوسن، دره شمس، بردستان سانیچ، لابیدشیر، بیدکبکان، لابیدسرخ، لاگردو، لایخچال و آب‌ریز
مسیر آب‌ریز دارای دو مسیر فرعی به نام‌های "دره‌نجیب" و "لاسرگون" می‌باشد. وجه تسمیه آن نیز وجود تنگه‌ای است با شیب تند و نسبتا طولانی به نام "دره‌نجیب" که مشکل‌ترین بخش صعود به قله شیرکوه است
تیم ما جهت صعود به قله مسیر آب ریز، دره نجیب را انتخاب کرد که مشکل ترین بخش صعود و خصوصا فرود می باشد
آب و هوا در زمان اجرای برنامه: چهارشنبه تا قبل از ظهر هوا آفتابی همراه با وزش ملایم نسیم و بعدازظهر هوای نیمه ابری و افزایش وزش باد را داشتیم
دسترسی به آب: در ابتدای پای کوه دره عیلشاه- چشمه قبل از دره نجیب- چشمه پناهگاه
آنتن‌دهی موبایل: از ابتدای مسیر تا نزدیک به انتهای دره نجیب در اکثر مواقع آنتن دهی داشتیم
مدت زمان صعود: 5 ساعت و 45 دقیقه
مدت زمان فرود: 5 ساعت و 20 دقیقه
شرح برنامه:مطابق برنامه و هماهنگی قبلی ساعت 20:30 مورخ 4/4/93 تعداد 8 تن از کوهنوردان گروه از شهریار با 2 د ستگاه خودرو شخصی متعلق به آقایان مصطفی فرج الهی و مهدی رهنما به سمت شهرستان تفت براه افتادیم وبا گذر از شهرهای قم – کاشان – نائین – اردستان – یزد -
اعضای گروه در ساعت 04:00صبح پنجشنبه 5/4/93 به تفت وساعت 05:00 به روستای ده بالاو سپس به روستای شیخعلیشاه رسیدیم و پس از قراردادن وسایل در مسجد زینبیه و خواندن نماز صبح کمی استراحت کردیم. کسانیکه اولین بار است که به سمت قله شیرکوه می آیند دقت کنند از تفت که خارج شدند، در همه تقاطع ها مسیر سمت راست را انتخاب کنند . در ساعت 06:00.
بعد از آماده شدن گروه و گذاشتن وسایل اضافی در داخل خودروها حرکت به سمت قله شیرکوه آغاز شد
گروه به سرقدمی آقای دکتر آذری کاملا آرام شروع به حرکت کرد و پس از یک ساعت پیمایش مسیر در دره علیشاه به جایی رسیدیم که در سمت چپ مان درخت بزرگی قرارداشت که در زیر سایه آن به مدت 10 دقیقه توقف کردیم، بدین ترتیب فرصتی فراهم شد تا دوستان صبحانه خود را میل کنند. 8:10 حرکت خود را در مسیری پاکوب و سربالا ادامه دادیم
دیواره‌ای عظیم در مقابل چشمان ما خودنمایی می‌کرد. مسیر پرپیچ و خم را پیموده و به دیواره سنگی رسیدیم. ادامه مسیر از زیر دیواره به سمت دره‌ای که در سمت چپ قرار داشت. وارد دره شدیم. به‌علت وجود سنگ‌های بزرگی که در مسیر قرار داشت عبور از کف دره امکان پذیر نبود به همین دلیل از سمت چپ دره به طرف بالا حرکت کردیم
پس از طی مسیری کوتاه در دره به چشمه آبی برخوردیم. ساعت 8:50 تا 9 در کنار چشمه استراحت کرده، آبی نوشیدیم و به سر و صورتمان زدیم و به مسیرمان ادامه دادیم. کوهستان شیرکوه فاقد پوشش گیاهی از نوع درخت است و درختان آن منحصر به تعدادی نسترن وحشی است که در دره تابستان‌خانه و ابتدای دره نجیب روییده‌اند و عطر و بوی خود را در فضا پراکنده‌اند. ولی بوته‌های مختلف گیاهی در سرتاسر کوه وجود دارند
کمی بالاتر از چشمه، تابلویی نصب شده بود که مسیر صعود و جان‌پناه را نشان می‌داد. اینجا ابتدای ورود به دره نجیب است که واقعا نجیب است. هرچند شیب بسیار تندی دارد اما طول مسیر، آن‌قدرها هم زیاد نیست. دره‌ای است نسبتا عمیق و با شیب زیاد و دیواره‌های سنگی؛ در دره نجیب ساعت 9:45 تا 9:55 استراحت کوتاهی جهت تجدید قوای گروه داشتیم
در انتهای دره نجیب به سمت چپ می‌پیچیم که مسیری صاف و پاکوب با شیب ملایم ما را به سمت جان‌پناه هدایت می‌کند. در طول مسیر با کوهنوردانی از یزد که قله را فتح کرده و در حال بازگشت بودند برخوردیم، سلام و علیکی از نوع کوهنوردی با هم داشتیم و برای هم آرزوی موفقیت کردیم.
ساعت 10:00به جان‌پناه رسیدیم. جان‌پناه تقریبا مجهز است. چشمه آبی که به‌وسیله لوله تا نزدیکی جان‌پناه آورده شده و حوضچه زیبایی برایش ساخته‌اند. جان‌پناه شامل دو اتاق است که یکی بتونی و دیگری فلزی است (جان‌پناه فلزی را دوستان زنده یاد دکتر "محمدهادی حزینی" که در مسیر صعود به شیرکوه از دنیا رفته است به یادبود او ساخته‌اند و تابلویی به همین منظور بر درب آن نصب کرده‌اند.) و مجموعا گنجایش تقریبا ۳۰ یا حداکثر ۴۰ نفر را دارند. برای استراحت کوهنوردان هر دو اتاق را فرش کرده‌اند. هم‌چنین جان‌پناه دارای سرویس بهداشتی می‌باشد. اما در نزدیکی جان‌پناه برای روشن کردن آتش بوته‌ای پیدا نمی‌کنید و برای پخت غذا باید از گاز پیک‌نیک استفاده کنید
ناهار را در محل جان پناه خوردیم و پس از ادای فریضه نماز ظهر و عصر ساعت 11:15 به یاری خدا به طرف قله (در سمت جنوب غربی جان پناه) حرکت کردیم. البته 2 تن از همنوردان که حال مساعدی نداشتند در جان‌پناه ماندند و بقیه اعضای گروه مسیر صاف و هموار و با شیب ملایم جان پناه به سمت قله را پیمودیم و در ساعت 13:15
به قله رسیدیم و بر بلندای شیرکوه بلندترین نقطه استان یزد با ارتفاعی برابر 4075 متر پا گذاشتیم. تابلوی بزرگی به شکل کتاب یا قرآن باز شده که عبارت "فالله خیر حافظا و هو ارحم الرحمین" بر دو صفحه آن نگاشته شده است در بالاترین نقطه قله نصب است. به یادبود دو تن از کوهنوردان فقید نیز دو بنای یادبود در کنار این تابلو ساخته‌اند. باد ملایم می‌وزید و هوا آفتابی بود. این بالا تمام منطقه زیر پای ما بود قله طزرجان در سمت جنوب‌غربی خودنمایی می‌کرد و کوه‌های بلند دیگر و دره‌ای عمیق که سمت مغرب قله است نیز قابل مشاهده هستند. پس از گرفتن عکسهای یادگاری بر روی قله و لذت بردن از مناظر کوهستانی فوق العاده زیبای رشته کوه زاگرس در ساعت 14:30 به سمت جان پناه حرکت کردیم . تا اینکه ساعت 16:00 به پناهگاه رسیدیم. کمی استراحت کرده و تنقلات و میوه صرف شد وساعت 16:30
به سمت پایین حرکت کردیم. مسیر سخت و پرشیب دره نجیب را طی کرده و پشت سر گذاشتیم. به چشمه که رسیدیم 10 دقیقه استراحت کرده و دوباره به راه خود ادامه دادیم.
نهایتاً ساعت 19:30 به پایین کوه رسیدیم .بشدت خسته بودیم و در ایوان مسجد زینبیه به مدت یک ساعت استراحت کرده وچای ومیوه وتنقلات صرف شد سپس همگی مهیا شدیم و روستا را به سمت تفت و یزد ترک کردیم به یزد که رسیدیم در یکی از رستورانهای ان شام خوردیم سپس جهت خواب راهی یکی از زائر سرا ها شدیم اتاق بزرگی اجاره کردیم و شب را در انجا خوابیدیم و صبح روز جمعه 6/4/93 ساعت 07:30 بیدار شدیم .ا
روز دوم: یزدگری
ساعت 08:00 صبح زائر سرا را به سمت بافت قدیمی یزد ترک کردیم
اولین مکان آتشکده زرتشتیان واقع در خیابان آیت الله کاشانی:
بنای آتشكده زرتشتیان ـ مشهور به آتش ورهرام یزد، در آبان ماه سال 1313 هجری شمسی با سرمایه اهدایی انجمن پارسیان هند در زمینی اهدایی با نظارت «ارباب جمشید امانت» ساخته شد. ساختمان اصلی آتشكده دو متر بالاتر از سطح زمین و در وسط حیاط بزرگ مملو از درختان سرو و كاج، ساخته شده است. در محور ورودی بنا در ضلع جنوبی، حوض گرد بزرگی قرار دارد كه نگاره فروهر و سرستون‌های سنگی عمارت در آن منعكس می‌شود. اتاق نگهداری آتش مقدس، در وسط ساختمان (دور از تابش خورشید) قرار دارد و اطراف آن اتاق‌هایی برای نماز و نیایش طراحی شده است. معماری این آتشكده تا حدودی از معماری آتشكده‌های پارسیان هند تأثیر گرفته است. بنا به روایتی، آتش موجود در این آتشكده كه زرتشتیان آن را «آتش ورهرام» می نامند، حدود 1515سال پیش از آتشكده «ناهید پارس» (پس از نقل مكان به چندین جای دیگر در استان یزد) به این مكان آورده شد و تاكنون این آتش خاموش نشده است. زرتشتیان یزد مراسم مذهبی، اعیاد، جلسات گردهمایی و سخنرانی خود را در این مكان برگزار می‌كنند
دومین مکان میدان میرچخماق:
امیر جلال الدین چخماق از سرداران و امرا شاهرخ تیموری و حاکم یزد با همکاری همسر خود فاطمه خاتون در جهت آبادانی یزد مجموعه ای شامل تکیه، میدان، حمام، کاروانسراها، خانقاه، قنادخانه، چاه آب سرد و از همه مهمتر مسجد امیر چخماق را بنیان نهاده است. این مسجد از نظر مرتبه زیبایی بعد از مسجد جامع قرار دارد.
بعد از گرفتن چند عکس یادگاری پیاده به سمت بازار و بافت قدیمی یزد حرکت کردیم. در بازار با هماهنگی یکی از مغازه داران توانستیم به پشت بام بازار برویم که منظره زیبایی داشت. با گذشتن از کوچه های قدیمی شهر با آن طاق‌های کاهگلی که خنکای لذت بخشی در آن حس می‌شد به مسجد جامع کبیر رسیدیم
مسجد جامع کبیر یزد:
یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی جهان به شمار می‌رود و به جرات می‌توان گفت دارای بلندترین مناره‌های جهان است. بنای این مسجد با عظمت قرنهاست که از فراسوی تاریخ تمدن این سرزمین می‌درخشد به نحوی که در کتب تاریخی یزد آمده است: "مسجد را بر جای آتشگاه ساسانی ساخته‌اند و سنگ بنای آن توسط علاء الدوله گرشاسب نهاده شده است".مسجد جامع قدیم در قرن ششم هجری قمری و به دستور گرشاسب از نوادگان "علاء الدوله کالنجار" ساخته شد و بنای اصلی مسجد کنونی از آثار "سید رکن الدین محمد قاضی" استدو مناره مسجد که ارتفاع تقریبی آن از کف تا نوک به بیش از 52 متر می‌رسد، دارای قطری در حدود هشت متر است که در دوره صفوی به بنا افزوده شده اما در سال 1313 هجری شمسی فرو ریخت و دوباره تجدید بنا شد. بلندای این مناره‌ها و اینکه کاشی کاری منحصر به فردی حتی در اوج مناره‌ها انجام شده، تعجب همگان را بر می‌انگیزد زیرا این مناره‌ها هرچه به سمت بالا رفته باریکتر شده و تنها یکی از آنها دارای پلکان است از اینرو ظرافت کاشی کاری در این ارتفاع به واقع قابل تحسین است.
مدرسه ضیائیه :َ
مدرسه ضیائیه (معروف به زندان اسكندر) در محله فهادان و كنار بقعه دوازده امام شهر یزد قرار دارد. اصل این بنا در سال 631 هـ .ق ساخته شد و در سال 705 هـ . ق به وسیله «ضیاءالدین حسین» پدر «شرف‌الدین علی یزدی» تكمیل شد. گنبد بلند بنا با خشت خام ساخته شده و دارای تزیینات و آرایش گچبری و نقاشی با آبرنگ طلایی و لاجوردی است. شبستان مدرسه، دارای محراب است و در اطراف صحن مدرسه رواق‌هایی ساخته شده و ضلع غربی آن دارای رواق بزرگ تر و محراب گچبری شده است. معماری گنبد مدرسه ضیائیه نمونه‌ای از گنبدهای دوره مغول در ایران است. بناهای مدرسه های «كتیبه» و «حسینیان» تقلیدی از این ساختمان است.
همچنان پیاده طی مسیر کردیم تا به خانه‌ای قدیمی با اتاق‌هایی دورتادوری با شیشه های رنگی به نام خانه لاری‌ها رسیدیم
خانه لاریها : این خانه در سال ۱۲۸۶ ه. ق. ساخته شده و مالک آن حاج محمد ابراهیم لاری بوده است. از این مکان سابقا به عنوان خانقاه نعمت اللهی استفاده می شده است. مساحت آن حدود ۱۷۰۰ متر و زیر بنائی معادل ۱۲۰۰ متر مربع را داراست. درها، پنجره ها، ارسی ها و اتاقهای آئینه کاری و نقاشی شده آن یکی از نمونه های زیبا و عالی خانه های اعیانی قرن سیزدهم است.
بعد از خانه لاری‌ها به قصد خوردن فالوده یزدی که از صبح وعده اش را به دوستان داده بودیم به سمت
فالوده شیرحسین رفتیم و دوستان طعم فالوده یزدی را چشیدند سپس با خرید سوغاتی از یکی از فروشگاه های سنتی یزد را به سمت کاشان ترک کردیم ساعت 14 در یکی رستوران های سنتی فین کاشان ناهار آبگوشت خوردیم بعد به حرکتمان ادامه دادیم ساعت 16 در مهمانسرای مهتاب قم توقف کوتاهی داشتیم نهایتا ساعت 19 صحیح وسالم وسرحال به شهریار رسیدیم.
سرپرست برنامه: حسن رهنما

برای دیدن ادامه تصاویر لطفا کلیک نمائید.

نویسنده: مدیر سایت

amir
۱۳۹۳/۰۴/۱۹ ۱۶:۵۹
با سلام و خسته نباشید سفرنامه جالبی بود
قاسم احمری
۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ۰۰:۰۰
سلام و خدا قوت بر همگی همنوردان عزیز بسیار شیوا و روشن مرقوم نمودید کاش عکسها را هم درج میکردید موفق باشید