نکاتی در تغذیه کوهنوردی
دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳
0 نظر
619 بازدید

نکاتی در تغذیه کوهنوردی:

تغذیه مناسب در کوهنوردی از اصول اولیه یک کوهنوردی صحیح می باشد و توجه به آن می تواند موفقیت بیشتری برای یک کوهنورد در اجرای برنامه های وی داشته باشد. در اینجا نکاتی پیشنهادی در زمینه تغذیه کوهستان ارائه می گردد:

جهت برنامه كوهنوردي كه در پيش داريد برنامه غذايي و نوشيدني خود را چه از لحاظ كميت و كيفيت و چه از نظر زمان مصرف مشخص و تعيين نماييد.

سعي كنيد در هر ساعت حداقل 20 گرم كربوهيدرات (قند) استفاده كنيد.

اگر در برنامه اي دماي پايين پيش بيني مي كنيد ، چيزي براي خوردن برداريد كه به صورت سرد هم قابل خوردن باشد.

خوردن آب و غذاي سرد در كوه ها به هنگامي كه هوا سرد است و دما پايين ، علاوه بر اينكه كوهنورد را دچار سوء هاضمه مي كند مي تواند تاثيراتي چون از دست دادن حرارت بدن و آسيب به اعضاي داخلي بدن به علت سرد شدن ناگهاني سیستم گوارشی را پي داشته باشد.

تنوع غذايي در برنامه های کوهنوردی بسيار توصیه می شود.

توصيه هاي فراواني در خصوص حداقل يك وعده غذايي گرم در ميان جيره غذايي روزانه كوهنوردان شده است. يكي از دلايل اين توصيه ها جنبه هاي رواني غذاي گرم است.

ارتفاع و ورزش هر دو باعث كم اشتهايي مي گردد.

غذاهاي با ميزان چربي بالا بيشتراز غذاهاي با كربوهيدرات بالا باعث ناراحتي معده و گرفتن عضلات مي شود.

بهتر است در هر فرصتي (مثل استراحتهاي كوتاه) غذاي مختصري بخوريد تا اين كه هر از گاهي حجم زيادي غذا بخوريد.

استفاده از تنقلات و مغزهاي خام و شكلات هاي مغزدار بسيار مفيد است.

قبل از شروع برنامه غذايي را كه قبلا نخورده ايد و ممكن است مجبور باشيد در طول برنامه بخوريد را آزمايش كنيد.

سعي كنيد غذايي را كه قصد داريد ببريد در خانه بپزيد.

گوشت مرغ ، برگه هاي سرخ شده گوشت ، سبزيجات پخته و ... جايگزين هاي مناسبي براي كنسروها هستند.

بعد از گرسنگي شديد و طولاني یک دفعه مقدار زيادي غذا نخوريد.

ترس و استرس باعث اختلال در تغذیه و سوء هاضمه مي شود

انجمن فراز - با تصحیح علمی انجمن پزشکی کوهستان ایران

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر