پنج راه برای گرم ماندن در کیسه خواب
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳
0 نظر
569 بازدید

پنج راه برای گرم ماندن در کیسه خواب

انجمن پزشکی کوهستان ایران: کیسه خواب از تجهیزاتی است که نقش بسیار حساسی در کمک به اجرای برنامه هایی است که با شب مانی اجرا می گردد .

وقتي قرار است که در يک هواي سرد و شرايط شب ماني،خواب راحت داشته باشيد راه هاي زيادي در پيش است که دماي داخل کيسه خواب خود را افزايش دهيد.

یه مطلب اساسی اینکه گرمای کیسه خواب ، همان گرمای بدن شماست که با کیسه خواب عایق بندی شده و اطراف بدن شما توقف می نماید .

1-عایق بندی کیسه خواب

ابتدا بايد عايق سازي کيسه خواب با زمين را افزايش دهيد تا در امتداد شب گرماي بدن شما در داخل کيسه خواب به هدر نرود.وقتي در داخل کيسه خواب مي خوابيد يا قرار داريد فضا يا حجم قسمت زيرين کيسه خواب که با بدن شما تماس دارد عملاً غير قابل استفاده بوده و خاصيت عايق سازي خود را به مقدار زيادي از دست مي دهد.براي جلوگيري از هدر رفتن گرماي کيسه خواب در اثر تماس با زمين مي توان يک يا دو زير انداز  از جنس اسفنج فشرده يا شبيه آن زير کيسه خواب قرار دهيد.اسفنج هاي فشرده و سبک که در فصل تابستان استفاده مي شود از نظر گرمايي و عايق بودن سرما ضعيف هستند.اغلب کوهنوردان و راهنماهاي کوه هاي مرتفع و پوشيده از برف دو نوع زير انداز همراه دارند يکي زيرانداز يا تشک بادي و ديگري زيرانداز از نوع فوم هاي فشرده.

2- گرم نگه داشتن کیسه خواب

هميشه در شرايط لازم از يک ظرف آب گرم يا از يک کيسه آب گرم استفاده کنيد.هر چند اگر هواي شب خيلي سرد باشد اين بطري آب يا کيسه آب گرم نيز در طول شب به تدريج سرد مي شود ولي در هر حال کمک کننده گرمايي است.اگر بطري ها خيلي گرم باشند ميتوانيد در ابتدا با يک پارچه يا لفاف دور آن را بپوشانيد.توجه کنيد درب شيشه يا کیسه آب گرم نشت نداشته باشد. تجربه گرم کردن با سیب زمینی پخته  ، سنگ گرم شده دور آتش که با یک پارچه پوشانده شده است در صورت نبودن کیسه آبگرم می تواند کارساز باشد .

3-  پوشیدن لباس خشک هنگام خوابيدن يا به اصطلاح خزيدن به داخل کيسه خواب داشتن لباس خيس سبب مي شود که ما در طول شب بلرزيد.يک پيراهن يا پوشش اضافي يا لباس پشمي اضافي همراه خود در داخل کيسه خواب قرار دهيد.از هر گونه عملي که سبب تعريق در داخل کيسه خواب مي شود اجتناب کنيد.توجه کنيد مستقيماً در داخل کيسه خواب تنفس نکنيد زيرا بخار آب حاصل از تنفس مستقيماً به وسيله پارچه جذب مي شود و آن را خيس مي کند،هر چند کيسه خواب هاي الياف مصنوعي خاصيت عايق بودن خود را حفظ مي کند و بهتر از پر هستند.

4-جلوگیری از خیس شدن

در هر حال کيسه خواب خيس يا نمدار نمي تواند کيسه خواب گرمي باشد و وقتي داخل چادر مي خوابيد قسمتي از زيپ ورودي يا پنجره چادر را براي تهويه هوا باز بگذاريد در غير اين صورت بخار حاصل از تنفس شما روي ديوار چادر و قسمت پوشش خارجي کيسه خواب متراکم شده و امکان خيس شدن پارچه را فراهم مي کند.

5-خوردن و آشامیدن

در طي شب خوب بخوريد و بياشاميد.به ويژه هنگامي که اردو زده ايد بدن شما مقدار زيادي کالري (گرما) در اثر فعاليت هاي روزانه سوزانده است پس نياز به تامين کالري دارد اگر در نيمه شب بيدار شديد و احساس سرما کرديد با خوردن مقداري شيريني و آجيل شيرين مي توانيد اجاق بدن خود را مجدداً به کار اندازيد و بدن را گرم کنيد.

گزارشکر حسن رهنما

 

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر