گزارش برنامه چشمه تلخاب و آبشارخلنو فشم - طبیعت گردی 13 4 93
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۳

بسمه تعالی
همه دوست دارند روی قله بایستند اما غافلند که همه شادیها وغرور وقتی رخ میدهد که در حال بالا رفتن ازکوهی
گزارش برنامه * چشمه تلخاب و آبشارخلنو* فشم - طبیعت گردی – 13/4/93
لالان روستایی بسیار زیبا و دیدنی است با هوای فوق العاده در منطقه ای کوهستانی. این روستا در ۴۵ کیلو متری شمال تهران، بخش رودبارقصران، دهستان رودبارقصران واقع شده است. آب و هوای این روستا بسیار دلپذیر می باشد.
نام این روستا به جهت وجود گلهای فراوان لاله در این منطقه به این نام مشهور شده است وبا گذشت زمان از لاله گون به لالون تبدیل شده است.
اين منطقه یکی از مناطق جذاب کوهنوردی در البرز مرکزی است و مبدا صعود به قلل مختلفي چون «ورزا»، «برج»، «خلنو»، «پالان گردن» می باشد که تمامی این قلل ارتفاعی بیش از 4000 متر دارند.
مسیر رسیدن به لالان از تهران جاده فشم است. به دو راهی فشم که رسیدید سمت راست به سمت زاگون و گرمابدر ادامه مسیر می دهید. در مسیر زاگون سمت چپ جاده باریکی با تابلوی بزرگ قرار دارد که شما را به سمت لالان هدایت می کند.
از مکان های دیدنی لالان می توان به تنگه لالان، چشمه های فراوان به خصوص چشمه آب معدنی تلخ آب، رودخانه لالان، آبشار زیبای خُلنو اشاره کرد.
برای رسیدن به طبیعت بکر، چند دقیقه ای پیاده روی کافی است. خوشبختانه شیب زیاد کوه اجازه نداده است که ساخت و ساز کل کوهستان را نابود کند.
طبق برنامه و هماهنگی قبلی ساعت 30/4 دقیقه صبح روز جمعه مورخ 13/4/1393 تعداد 15 نفر از افراد شرکت کننده از شهریار در مقابل بانک ملی کرشته تجمع کردند که با تاخیر 15 دقیقه ای در ساعت 45/4 دقیقه دریک صبح بارانی در فصل تابستان که چنین بارانی کم نظیر میباشد با یک دستگاه مینی بوس به سمت فشم به راه افتادیم. ودر طول مسیر باران دلنشین تابستانی را تجربه نمودیم. در ساعت 7 صبح به روستای لالان رسیدیم. و بعد از آماده شدن افراد گروه ساعت 15/7 در یک هوای بارانی حرکت به سمت تنگه را آغاز نمودیم
در ابتدای صعود توسط سرپرست گروه (آقای حسن رهنما) یکی از همنودان به نام آقای نعمتی به عنوان سر قدم و آقای بخشی به عنوان عقب دار انتخاب شدند. برای رسیدن به تنگه از کوچه های قدیمی و باریک روستا که در حال حاضر به کوچه هایی با باغ ویلاهای بزرگ ,جدید و نسبتا لوکس تبدیل شده اند گذر کردیم. و بعد از آن وارد کوچه باغ های روستا شدیم . در طول این مسیر سرپرست گروه تاکید بر رعایت سکوت را داشتند که جای تشکر دارد. بعد از گذر از آنها از مسیری مالرو که با انبوهی از گیاهان گلپر پوشیده شده بود و با عطری ویژه فضا را معطر کرده بود در حالی که رودخانه با ما هم مسیر بود عبور کردیم. صدای روح بخش رودخانه و صدای دلنشین پرندگان , زیبایی منطقه که سبزی همچو جنگل های شمال کشور را در خود جای داده بود دو چندان کرده بود. این رودخانه خروشان از ارتفاعات کلمب بستک خبر می آورد و با پیوستن به رود گرمابدر تا رسیدن به جاجرود می غرد و می خروشد.
در این برنامه جمعی از همنوردان با روحیه بسیار بالا برای جلوگیری از خستگی همنوردان دیگر, کلمات و جملات طنز را در این گروه بر خلاف برنامه های گروهی گذشته , اقدام به شادی افراد گروه نمودند.
پس از طی مسیری که تقزیبا60 تا 75 دقیقه زمان می برد، به تنگه لالان می رسیم. اما برای رسیدن به چشمه « تلخ آب » لازم است که حدودا 40 تا 60 دقیقه دیگر پیاده روی کنیم. در این مسیر نمای زیبایی از کوه ها و قله ها به چشم می خورد.
در ساعت 45/7 دقیقه به یک آب انبار رسیدیم و بعد از برداشتن آب خنک از آنجا ادامه مسیر دادیم . ساعت 5/8 دقیقه به تنگه لالان رسیدیم که برای رسیدن به این تنگه 3بار باید از درون رودخانه عبور کرد . و به علت سرعت و عمق زیاد آب پرش از روی سنگ های رودخانه صحیح نبود. بلکه باید با استفاده از دمپایی پا در آب های سرد رودخانه گذاشت و از آن عبور کرد. بعد از عبور از رودخانه مسیر پاکوب کنار رودخانه را ادامه دادیم. هوای ابری مطبوعی تنگه را فرا گرفته بود و آبشار ها , چشمه ها , برف چالها , تونل های برفی بر روی رودخانه ها که ناشی از بهمن های سال گذشته است , در طول مسیر اقدام به چشم نوازی می کردند.
در ساعت 15/ 9 دقیقه بود که در کنار رودخانه در زیر سایه ابر هایی که در خود باران نهفته بود در مکانی مناسب گروه شروع به صرف صبحانه نمود.مدت صرف صبحانه 15 دقیقه بود که با توجه به تصمیم گروه تمامی همنوردان در کنار یک سفره به نشانه دوستی و برادری و جلوگیری از غریبی میهمانان گروه جمع شده بودند.
نكته مهم در صعود به قلل منطقه و حتي رفتن به چشمه «تلخ آب»، اين است كه مسير كوه پيمايي از ميان دره اي باريك مي گذرد كه از دو طرف توسط ديواره هاي سنگي محصور شده است.اين امر باعث شده كه مسير عبور از اين دره در تمامي فصول كمي دشوارتر از يك مسير عادي در كوهستان باشد و شما ناچارید حداقل در دو نقطه از مسیر از رودخانه گذر کنید.از همه مهم تر آنكه در فصل زمستان و حتي اواخر پاييز و اوايل بهار امكان ريزش بهمن نیز وجود دارد .د ر ساعت 30/9دقیقه با نظر سرپرست به راه ادامه دادیم. از کنار برف چالها و تونل های برفی گذشتیم. بعد از عکس گرفتن های فراوان از گروه و مناظر زیبای منطقه در ساعت 30/10 دقیقه به چشمه تلخاب در ارتفاع 3073 رسیدیم. این چشمه از دو چشمه متصل به یکدیگر تشکیل شده است. که یکی از آنها تلخ مزه وگازدار و دیگری ترش مزه است.آب چشمه تلخ آب دارای مزه ویژه ای، ناشی از املاح موجود در آن است است . این چشمه از زیر سنگی سرخ رنگ می جوشد که این آب سنگ های اطراف آن راهم به رنگ مسی در آورده است.
بعد از آشامیدن از آب تلخاب , دیدن زیبایی های چشمه و منطقه و انداختن چند عکس با پرچم گروه شهریاران بدون حضور 4تن از همنوردان که با نظر شخصی اقدام به استراحت نمودند بدون کوله و وسایل اضافه اقدام به ادامه مسیر به سمت آبشار خلنو دادیم. این آبشار در دل طبیعت بکر و در ارتفاع 3400 متری قرار دارد.
در ساعت 30/10 دقیقه ادامه مسیر به سمت آبشار را ادامه و در ساعت 30/11 به آبشار زیبا و خروشان خلنو رسیدیم. سپس بعد از انداختن چندین عکس یادگاری مسیر برگشت را ادامه دادیم.در ساعت 30/12 به چشمه تلخاب رسیدیم و بعد از اندکی استراحت به سمت تنگه حرکت نمودیم
به 40/13 دقیقه نزدیک میشدیم که به تنگه لالان رسیدیم و بعد از عبور از رودخانه تا ساعت 30/14 دقیقه سر سفره ای دوستانه تمامی اعضا اقدام به صرف نهار نمودند
بعد از صرف نهار در اقدام جالب جدیدی با نظر سرپرست و اعضای اصلی گروه همنوردان شروع به معرفی خود به یکدیگر نمودند. بعضی با سخن زیبای طنز ,بعضی به صورت دوستانه و خودمانی و بعضی هم اداری ورسمی خود را معرفی کردند . همه کوهنورد بودند و دنیا دیده. همه با این طبیعت بزرگ شده اند و دوستدار طبیعت اند ,مردمانی از جنس خاک ولی با دلی همچون کوه
بعد از صرف نهار و کلی بگو بخند و شوخی , همراه با خاطرات فراوان به سمت لالان حرکت کردیم . وقتی به نزدیکی این روستا رسیدیم با توقف گروه 2 نکته به همنوردان توسطآقای مصطفی فرج اللهی گوشزد شد.
الف: در کلیه مسیر روستا سکوت به صورت کامل رعایت شود تا موجب ناراحتی اهالی نشود.
ب: اشاره به زحمت فراوان کشاورزان در امور کشاورزی شدند و خواستار عدم چیدن میوه های این باغات شدند.
ساعت به 15 رسید و گروه هم کم کم نزدیک روستا و محل شروع برنامه شد. به سمت شهریار شروع به حرکت کردیم و در طول مسیر با دوستان گرم صحبت شدیم . بعد از طی مسیر نسبتا طولانی ساعت 30/17 به شهریار رسیدیم. و با امید دیدار دوستان در برنامه های آینده از گروه خداحافطی کردیم
تهیه و تنظیم گزارش: محمد بخشی
پشتیبان برنامه : ساسان میانجی
شرکت کنندگان در برنامه:
حسن رهنما- مصطفی فرج اللهی-علیرضا فرج اللهی- محمد بخشی- احسان بنده لو – احد صداقت – آرمیتا صداقت – سمانه صداقت –التفات نعمتی - اکبر رهگذر- هادی خمارلو- قدرت خدادادی- قدرت اکبری نژاد- اسماعیل روکی- مینا عسکری-
کوهپیمای نمونه : ارمیتا صداقت 10ساله – کوچکترین عضو گروه
سرپرست برنامه: حسن رهنما
13/4/1393
تمومِ گُلای دنیا رُ   به تو پیشکش میکنم ، بی این که بچینمشون!