کوهنوردی در دوران بارداری:
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳
0 نظر
497 بازدید

کوهنوردی در دوران بارداری:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: بخش پرسش و پاسخ پزشکی بخش مهمی از وبلاگ انجمن پزشکی کوهستان است که به مشکلات شایع کوهنوردان می پردازد. شما می توانید مسائل و سوالات پزشکی خود در زمینه بیماریهای ارتفاع و ورزش کوهنوردی و سنگنوردی را در این بخش مطرح کرده و پاسخ آنرا در اسرع وقت دریافت نمایید:
سوال: من کوهنورد هستم. از سال 79 کوهنوردی رو شروع کردم و از سال 82 به صورت حرفه ای کوهنوردی می کنم. تقریبا در هفته 5 بارداری هستم. خوب کنار گذاشتن این ورزش که تمام زندگیمه خیلی خیلی کار مشکلیه. البته این تصور من بود ولی خوشبختانه امروز توی سایت موسسه علمی پزشکی کوهستان ایرانیان خوندم که خانمهای باردار هم می تونن کوهنوردی سبک و تا ارتفاع حداکثر 4000 متری داشته باشن. این مطلب واقعا بهم انرژی داد و بی نهایت خوشحال شدم. 
حالا سوالم اینه که تا چه زمانی می تونم برم کوه، یعنی تا انتهای بارداری می تونم هر هفته برم مثلا تا برج کلکچال یا حتی سنگ سیاه (پناهگاه امیری توچال)؟  به بچه آسیبی نمی رسه؟ (راستش خیلی برام مهمه که بدونم دقیقا تا هفته چندم و تا چه ارتفاعی می  تونم کوهنوردی کنم! و اینکه اگر هر هفته کوه برم مشکلی به وجود نمی یاد!!)
در جریان هستید که اگه به پزشک متخصص زنان بگم که برم کوه یا نه، حتما کلی منو می ترسونه و در نهایت هم می گه که اصلا نباید کوه بری خیلی خیلی خطرناکه!!!!!

پاسخ: ضمن احترام به علاقه ای که به ورزش کوهنوردی دارید در پاسخ به سوال شما باید اظهار کرد که: بله ورزش کوهنوردی در دوران بارداری مغایرتی با شرایط مادر ندارد. 

بطور کلی قانونی که از نظر پزشکی ورزشی در مورد ورزش در بانوان باردار ذکر می شود این است که یک مادر باردار می تواند به ورزشی که قبلا به آن می پرداخته ادامه دهد و همچنین نمی تواند ورزش جدیدی را شروع کند پس شما می توانید به ورزش کوهنوردی ادامه دهید ولی با توجه به شرایط ویژه دوران بارداری.

در دوران بارداری شرایطی را باید در ورزش کوهنوردی به آن دقت کرد:

1- اگر مادری سابقه سقط جنین در گذشته دارد از حضور در ارتفاع بالای 2800 متر(حدود شیرپلا) باید پرهیز کند.

2- مادری که در دوران بارداری بسر می برد باید از سلامت جسمانی خود از جمله احتمال وجود کم خونی مطمئن باشد و این را می توان با انجام آزمایش های چک آپ دوران بارداری (یا قبل از بارداری که تصمیم به باردارری دارد) تحت نظر پزشک کنترل کرد. کم خونی زمینه ای و برخی بیماریهای مادر در دوران بارداری می تواندشرایط را برای مادر و جنین سخت تر کند. مثلا کم خونی علاوه بر احتمال بروز بیشر احتمال ارتفاع زدگی برای بیمار برای جنین هم می تواند خطرناک بوده و در رشد جنین تاثیر منفی بگذارد.

3- در سنین بالای باردای مثلا از ماه سوم و چهارم بارداری به بعد به دلیل وزن گیری جنین و تغییر در مرکز ثقل بدن از کوهپیمایی در مسیر های سنگی و پرشیب که می تواند تعادل مادر را بهم زند و خطر زمین خوردن و احتمال ضربه جنین وجود دارد پرهیز نماید.

 4- شما می توانید تا هفته های آخر بارداری به ورزش کوهنوردی بپردازید و همین فعالیت ورزشی برای شما می تواند بسیاری از دردهای کمر و ستون مهره ها را (که از مشکلات شایع دوران بارداری است) بکاهد. همچنین ورزش می تواند باعث تسهیل زایمان و زایمات آسان شود.

5- باید مادر باردار توجه بیشتری به مصرف مایعات داشته باشد. هوای خشک ارتفاعات و انجام تهویه ریوی بیشتر در حین کوهنوردی و انجام فعالیت بدنی و تعریق می تواند باعث کم آبی بدن و روز مشکل در جریان خون جنینی و فیزیولوژی دوران بارداری گردد.

6- باید توجه نمود صعود به ارتفاعات در نیمه اول بارداری ریسک بالایی ندارد. ولی صعود به ارتفاعات بالاتر از 3500 متر می تواند احتمال سقط خودبخودی در سه ماهه اول بارداری را بیشتر کند(خصوصا در افرادی که سابقه سقط قبلی دارند).

7- اکیدا به مادران باردار توصیه می شود از حضور در ارتفاعات بالای 3000 متر بیش از چند ساعت بپرهیزند.

8- بطور کلی فعالیت شدید بدنی و ورزش شدید برای مادران باردار توصیه نمی شود پس باید در برنامه های کوهنوردی از فعالیت با شدت بالا پرهیز نمود.

9- مجددا تاکید می شود بعلت تغییر در مرکز ثقل بدن و یا تغییرات در وضعیت مفاصل مادر باردار، مادر مستعد ازدست دادن تعادل و ایجاد ضربه و تروما و یا سقوط میشود. همچنین ریسک ایجاد ضربه به جفت و جداشدن آن وجود دارد به همین دلیل باید در برنامه های کوهنوردی از قرار گرفتن در شرایطی که ریسک سقوط و ضربه رابیشتر می کند پرهیز نمود (توجه به پوشیدن کفش ساقدار و بستن بندهای آن). 

نگارش: دکتر حمید مساعدیان - عضو کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر