گزارش برنامه تنگه لالان چشمه تلخاب و آبشارخلنو( فشم )کوهپیمایی 4 7 93
پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳
گزارش برنامه تنگه لالان چشمه تلخاب و آبشارخلنو( فشم )کوهپیمایی  4 7 93

لالان روستایی بسیار زیبا و دیدنی است با هوای فوق العاده در منطقه ای کوهستانی. این روستا در ۴۵ کیلو متری شمال تهران، بخش رودبارقصران، دهستان رودبارقصران واقع شده است. آب و هوای این روستا بسیار دلپذیر می باشد.
نام این روستا به جهت وجود گلهای فراوان لاله در این منطقه به این نام مشهور شده است وبا گذشت زمان از لاله گون به لالون تبدیل شده است.
اين منطقه یکی از مناطق جذاب کوهنوردی در البرز مرکزی است و مبدا صعود به قلل مختلفي چون «ورزا»، «برج»، «خلنو»، «پالان گردن» می باشد که تمامی این قلل ارتفاعی بیش از 4000 متر دارند.
مسیر رسیدن به لالان از تهران جاده فشم است. به دو راهی فشم که رسیدید سمت راست به سمت زاگون و گرمابدر ادامه مسیر می دهید. در مسیر زاگون سمت چپ جاده باریکی با تابلوی بزرگ قرار دارد که شما را به سمت لالان هدایت می کند.
از مکان های دیدنی لالان می توان به تنگه لالان، چشمه های فراوان به خصوص چشمه آب معدنی تلخ آب، رودخانه لالان، آبشار زیبای خُلنو اشاره کرد.
برای رسیدن به طبیعت بکر، چند دقیقه ای پیاده روی کافی است. خوشبختانه شیب زیاد کوه اجازه نداده است که ساخت و ساز کل کوهستان را نابود کند.
طبق برنامه و هماهنگی قبلی ساعت 430 دقیقه صبح روز جمعه مورخ تعداد 12 نفر از افراد شرکت کننده از شهریار در مقابل بانک ملی کرشته تجمع کردند که با تاخیر 15 دقیقه ای در ساعت 445 دقیقه با یک دستگاه ون ویکدستگاه خود رو شخصی به سمت فشم به راه افتادیم. در ساعت 645 صبح به روستای لالان رسیدیم. و بعد از آماده شدن افراد گروه ساعت 7 صبح به سمت تنگه را آغاز نمودیم.
در ابتدای صعود توسط سرپرست برنامه یکی از همنودان به نام آقای علیرضا فرج الهی به عنوان سر قدم و آقای محمد درخشان به عنوان عقب دار انتخاب شدند. برای رسیدن به تنگه از کوچه های قدیمی و باریک روستا که در حال حاضر به کوچه هایی با باغ ویلاهای بزرگ ,جدید و نسبتا لوکس تبدیل شده اند گذر کردیم. و بعد از آن وارد کوچه باغ های روستا شدیم . در طول این مسیر سرپرست گروه تاکید بر رعایت سکوت را داشتند که جای تشکر دارد. بعد از گذر از آنها از مسیری مالرو در حالی که رودخانه با ما هم مسیر بود عبور کردیم. این رودخانه خروشان از ارتفاعات کلمب بستک خبر می آورد و با پیوستن به رود گرمابدر تا رسیدن به جاجرود می غرد و می خروشد.
پس از طی مسیری که تقزیبا60 تا 75 دقیقه زمان می برد، به تنگه لالان می رسیم. اما برای رسیدن به چشمه « تلخ آب » لازم است که حدودا 40 تا 60 دقیقه دیگر پیاده روی کنیم. در این مسیر نمای زیبایی از کوه ها و قله ها به چشم می خورد.
درساعت 830صبح به تنگه لالان رسیدیم. مسیر پاکوب کنار رودخانه را ادامه دادیم. هوای خنک مطبوعی تنگه را فرا گرفته بود و آبشار ها , چشمه ها بر روی رودخانه ها که ناشی از بهمن های سال گذشته است در طول مسیر چشم نوازی می کردند.
در ساعت 915 دقیقه بود که در کنار رودخانه در مکانی مناسب شروع به صرف صبحانه نمودیم.مدت صرف صبحانه 15 دقیقه بود که با توجه به تصمیم گروه تمامی همنوردان در کنار یک سفره به نشانه دوستی و برادری و جلوگیری از غریبی میهمانان گروه جمع شده بودند.
د ر ساعت 930 دقیقه با نظر سرپرست به راه ادامه دادیم. در ساعت 1030 دقیقه به چشمه تلخاب در ارتفاع 3073 رسیدیم.
این چشمه از دو چشمه متصل به یکدیگر تشکیل شده است. که یکی از آنها تلخ مزه وگازدار و دیگری ترش مزه است.آب چشمه تلخ آب دارای مزه ویژه ای، ناشی از املاح موجود در آن است است . این چشمه از زیر سنگی سرخ رنگ می جوشد که این آب سنگ های اطراف آن راهم به رنگ مسی در آورده است.
بعد از آشامیدن از آب تلخاب , دیدن زیبایی های چشمه و منطقه و انداختن چند عکس با پرچم گروه شهریاران اقدام به ادامه مسیر به سمت آبشار خلنو دادیم. این آبشار در دل طبیعت بکر و در ارتفاع 3400 متری قرار دارد.در ساعت 1045 دقیقه ادامه مسیر به سمت آبشار را ادامه و در ساعت 1130 به آبشار زیبا و خروشان خلنو رسیدیم. سپس بعد از انداختن چندین عکس یادگاری مسیر برگشت را ادامه دادیم.در ساعت 1145 به چشمه تلخاب رسیدیم و بعد از اندکی استراحت به سمت تنگه حرکت نمودیم.
به 1230 دقیقه نزدیک میشدیم که به تنگه لالان رسیدیم و بعد از عبور از رودخانه تا ساعت 1315 دقیقه سر سفره ای دوستانه تمامی اعضا اقدام به صرف نهار نمودند.
بعد از صرف ناهارهمراه با خاطرات فراوان به سمت روستای لالان حرکت کردیم .
ساعت به 14 رسید و گروه هم کم کم نزدیک روستا و محل شروع برنامه شد. به سمت شهریار شروع به حرکت کردیم و بعد از طی مسیر نسبتا طولانی ساعت 0016 به شهریار رسیدیم.
و با امید دیدار دوستان در برنامه های آینده از یکدیگرخداحافطی کردیم.
تهیه و تنظیم گزارش: حسن رهنما
پشتیبان برنامه : مصطفی فرج الهی
شرکت کنندگان در برنامه:
حسن رهنما- علیرضا فرج اللهی-عرشیا فرج اللهی- محمد درخشان-علی اکبر رهگذر–جلیل آذری–مظفر آقایی–اکبر متفق– نگین متفق – پدرام خرازیان – کیمیا ذبیحی – سحر مهربان -
کوهپیمای نمونه :نگین متفق
سرپرست برنامه: حسن رهنما
هزینه برنامه : نفری 25هزار تومان *** سهم گروه از این برنامه : 25 هزار تومان ** عکاس: محمد درخشان