گزارش برنامه جنگل وقله الیمستان( امامزاده قاسم)30 8 93
شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۳

گزارش برنامه جنگل و قله الیمستان ( امامزاده قاسم)30 8 93
عده ای از مردم هرگز زندگی نمی کنند و زندگی را یک مسابقه دو می دانند و می خواهند هرچه زودتر به هدفی که در افق دوردست است دست یابند و متوجه نمی شوند که آن قدرخسته شده اند که شاید نتوانند به مقصد برسند و اگرهم برسند ناگهان خود را در پایان خط می بینند , درحالی که نه به مسیر توجه داشته اند و نه لذتی از آن برده اند.
دیر یا زود آدم پیر و خسته می شود درحالی که از اطراف خود غافل بوده است . آن وقت دیگر رسیدن به آرزوها و اهداف هم برایش بی تفاوت می شود و فقط او می ماند و یک خستگی بی لذت و فرصت و زمانی که ازدست رفته و به دست نخواهد آمد.
اینها را گفتم تا بگم عزیزان من از زمان باقیمانده عمرتان تا میتوانید استفاده کنید , این مهم نیست که شما ثروتمند هستید یا نیستید , این مهم نیست که شما اتومبیل زیر پایتان هست یا نیست , مهم این است که سفر کنید.
گزارش برنامه:
مطابق برنامه و هماهنگی قبلی ساعت 1 صبح روز جمعه 30 آبان ماه ۱۳۹3 تعداد 37 تن از همنوردان گ. ک. شهریاران با 2دستگاه مینی بوس هیوندایی شهریار را به مقصد آمل ترك ميكنيم ودر مسیر اتوبان همت تهران آقای امیر یاسین رضایی با یک دستگاه وسیله شخصی بهمراه 2 تن همنورد مهمان که از طریق وبسایت با گروه آشنا وثبت نام نموده بودند به ما پیوستند.ساعت 3صبح به امامزاده هاشم رسیدیم و بعد از یکساعت توقف مسیر را ادامه دادیم و دقيقا" در فاصله 140 كيلومتر تهران ( در جاده هراز ) و در حدود 35 كيلومتري شهر آمل و همچنين گذر از گردنه امامزاده هاشم و عبور از روستاهاي زيادي همچون آب اسك ، وارنا ، شاهاندشت ، اميري ، گزانك و طی آخرین تونل که شماره 1 نام دارد در سمت راست جاده با تابلوی بزرگی روبرو شدیم که بر روی آن نوشته حضرت امام زاده حسن لهاش - وارد جاده آسفالته شدیم .در اوایل مسیر به دو راهی رسیدیم طبق کروکی باید جاده سمت چپ را دنبال کنیم. از طريق اين جاده با پيچ وخم های بسیارو با حدود 800 متر افزايش ارتفاع که حدود 7 کیلومتر میشد. ساعت 515صبح ابتدا به روستاي لهاش رسیدیم وپس از بجا آوردن نماز صبح واستراحت بمدت 45 دقیقه پس از طی مسیر کوتاهی حدود 5 کیلومترساعت615 به روستای اليمستان رسیدیم.
در ابتداي روستا نگهباني ايستاده است كه مانع ورود گروه 37 نفره ما به روستا مي شود و مي گويد براي رسيدن به قله امامزاده قاسم و همچنين جنگل اليمستان بايستي از مسير ديگري كه حدود 100 متر پايين تر از روستا ميباشد استفاده نماييم.
مسير براحتي پيدا ميشود چرا كه در ابتداي اين مسير تابلويي قرار گرفته كه بر روي آن نوشته شده : محل ورود كوهنوردان و گردشگران به سمت جنگل و قله .از اینجا شروع میکنید به ارتفاع گرفتن و کل مسیر با تابلو ها و روبان هایی که روی درختان مسیر گره زده شده مشخص میباشد. در حقيقت اهالي روستا ، مسير ورود به جنگل را طوري طراحي كرده اند كه كوهنوردان و گردشگران از داخل روستا عبور نكنند.
پس از پارك اتومبيلها همگی آماده شدیم وپس از انجام نرمش های کششی به میانداری آقای اعلا نوری مراسم معارفه انجام و بعد از توصیه های لازم توسط سرپرست برنامه آقای حسن رهنماومسئول آموزش و فنی آقای مصطفی فرج الهی در ارتفاع 1660 متر ساعت 645 صبح وارد جنگل اليمستان شدیم. در اين فصل از سال ميتوانيم زيباترين و شگفت انگيز ترين مناظر طبيعي را به راحتي ببينيم و لذت ببريم.
وقتي در دل جنگلهاي انبوه اليمستان گام برميداريم ميتوانيم لحظه به لحظه صحنه هايي با شكوه از خلقت خداوند را ببينيم كه همچون يك تابلوي نقاشي در جلو چشمان ما نمايان ميشوند.
بعد از يكساعت جنگل نوردي در ارتفاع 1750 متري ساعت 745 به يک چمنزار كه دشت اول نام دارد رسیدیم. در سمت جنوب دشت ميتوانيم براحتي نمايي از قله هميشه سرافراز دماوند كه جلوه اي زيبا به منطقه بخشيده است را مشاهده كنيم.در اینجا بعد از گرفتن عکسهای گروهی و تکی وصرف صبحانه به دو گروه تقسیم شدیم.گروه قله به سرپرستی آقای مصطفی فرج الهی به تعداد 24 نفر و گروه جنگل پیما به سرپرستی حسن رهنما به تعداد 13 نفر ساعت 845 ادامه مسیر را پی گرفتیم.
هر چه به جلو پيش مي رويم مناظر بكر و دست نخورده تري پيدا ميكنيم ، همه جا پر است از برگهاي رنگارنگي كه زمين را فرش كرده اند و سكوتي ملكوتي.
صداي خش خش گامهاي ما كه بر روي برگها سر ميخورند اين سكوت را ميشكند ، اينجا انگار دنيايي ديگر است ، دنياي آرامش ، دنياي بي خيالي ، دنياي رنگها ، انگار پا بر دنياي درختان گذاشته ايم . اينجا قبرستان برگهاست.
ديدن اين همه زيبايي مثل اين ميماند كه در بهشت برين قدم مي زني ، بهرحال هر چه از وصف اين مكان برايتان بگويم كم گفته ام ، فقط با ديدن مستقيم ميتوانيد اين لذتي كه ما كسب كرده ايم را كسب كنيد.
پس از دو ساعت جنگل نوردي با كلي عكسهاي زيبا كه به يادگار گرفتيم ، در ارتفاع 2000 متر به پايان جنگل مي رسيم و مراتع سرسبزوپوشیده از برف شروع ميشود و حالا هر چه ارتفاع مي گيريم نمايي ديگر از جنگل را در پایین دستها مي بينيم.
شيب ملايم است و هوا بسیار عالی و در مدت كوتاهي از طريق مسير پاكوب كه مشخص است به دوچاله بزرگ بنام رستم چال در ارتفاع 2380 متري ميرسيم.
وقتي به رستم چال مي رسيم ديگر تا قله راهي نيست فقط 130 متر ديگر بايستي اوج بگيريم ، در مسافت صد متري اين دو چاله بزرگ به سمت قله به مرتعي بزرگ و سرسبز مي رسيم كه چندين كلبه چوبي در آنها ساخته شده است و كساني كه علاقه مند به شبماني در ارتفاعات مازندران هستند ميتوانند با اجاره يك اطاق ، شبي پر ستاره را تجربه كنند.
از رستم چال ميتوانيم بنا و ساختمان امامزاده قاسم را كه بر روي قله ساخته شده است را براحتي رويت كنيم و در نهايت پس از 15 دقيقه و عبور از يك شيب تند ساعت 30/11 صبح پا بر روي قله 2512 متري امامزاده قاسم مي گذاريم.پس از استراحت و گرفتن عکسهای خاطره انگیز و تماشای مناظر زیبای یال شرقی وشمالی قله دماوند وروستای رویایی فیلبند و صرف آب – میوه و تنقلات سالم ساعت 1230 مسیر بازگشت را پی گرفتیم وبا گروه های کوهنوردی زیادی برخورد کردیم که از استانهای مازندران – همدان – تهران و...در حال فعالیت بودند و ما هم سعی میکردم مراودات دوستانه با انها داشته ودر اینده برنامه های مشترکی با هم برگزار نماییم.
در كمتر از يكساعت ونیم دوباره به جنگل ميرسيم ، آن هم يك جنگل کمی مه آلود و بسيار رويايي و غير قابل باور ، گاهي اوقات حس ميكردم كه تصاويري كه در جلوي چشمانم مي بينم تصاوير فتوشاپيست.گاهی
طبيعت چنان جذاب و دلنشين ميشود كه هر طبيعت گردي را مدهوش خود ميكند. بهرحال در ساعت 15 به دشت اول ميرسيم در اینجا گروه جنگل پیما نیز برنامه خود را انجام داده و منتظر ما بودند همگی به اتفاق بعد از صرف ناهار بمدت 45 دقیقه ساعت 1545 مسیر بازگشت را پیمودیم وساعت 17 به مکان پارک اتوموبیل هایمان رسیدیم و پس از انجام مراسم پایانی و پیشنهادات و انتقادات برنامه ما به پايان رسید. و در نهايت راهي جاده تهران آمل شدیم . توقف کوتاهی در امامزاده هاشم داشتیم. ترا فیک روان برقرار بود . ساعت 2230 همگی شاد و سرحال و سلامت به شهریار رسیدیم. اسامی همنوردان شرکت کننده در این برنامه بترتیب خانمها و آقایان عبارتند از:

1- معصومه درخشان 2- نسترن سادات توکلی 3- فاطمه محمدی 4- مریم رهنما 5- شهربانو آقاجانی 6- زهرا مرادخانی 7- هادی خمارلو 8- محمدرضا درخشان 9- دکتر جلیل آذری 10- ساسان میانجی 11- محمد درخشان 12- حامد علایی 13- اسمعیل روکی 14- التفات نعمتی 15- اعلا نوری 16- ارسلان نوری 17- مصطفی فرج الهی 18- امیریاسین رضایی 19- هاشم عساکره 20- محمد قربانی 21- ماشاالله درخشان 22- بهروز محمدی 23- میلاد ملکی 24- احسان بنده لو 25- داود نوروزی 26- غفار عابدی 27- قدرت اکبری نژاد 28 – مظفر آقایی 29- علی اصغر آقایی 30 - پرویز رهگذر 31- ایمان فتحی 32- علیرضا فرج الهی 33-عرشیا فرج الهی 34-احسان درخشان 35- اکبر صالحی 36- محمد بخشی 37- حسن رهنما

نکات مهم:
1- جاده روستاي اليمستان در بعضي از نقاط بدليل شسته شدن توسط بارانهاي سيل آسا و ريزش كوه از بين رفته.
2-حتما" در هنگام رانندگي در جاده روستاي اليمستان كاملا" دقيق و هوشيار باشيد چرا كه كوچكترين خطا مساويست با سقوط.
3- در چمن سراي پايين قله يك اطاق در كلبه هاي چوبي با سوخت شبي 15000 تومان و بدون سوخت شبي 10000 تومان ميباشد.
4- لطفا در صورت حضور در جنگلهاي شمال از روشن كردن آتش بپرهيزيد.
5- مسافت طي شده از روستاي اليمستان تا قله از مسير مشخص شده 8 كيلومتر اندازه گيري شد.
6- از زمان شروع كوهپيمايي تا قله امامزاده قاسم 850 متر افزايش ارتفاع داريم.وآنتن موبایل در تمام طول مسیر کم و بیش موجود است.

7- وضعیت آب و هوایی منطقه: خنک / آفتابی/ صاف و در آخر برنامه مه

8- منابع تامین آب آشامیدنی :از ذوب شدن برف های منطقه –چشمه وجود ندارد.
9- پشتیبان برنامه : مهدی رهنما

10- هزینه برنامه نفری :45000 تومان ( به پیشنهاد خانم درخشان ( کار گروه امور بانوان )ازخانم های گروه فقط 40000 تومان بابت هزینه وسیله نقلیه دریافت گردید .

11- تهیه و تنظیم گزارش : حسن رهنما

12- سهم گروه از این برنامه : 200000 تومان

13-عکاس : اکبر صالحی

14- سرپرست برنامه : حسن رهنما

برای دیدن ادامه تصاویر لطفا کلیک نمائید.