گزارش برنامه صعود به قله آرارات ترکیه مورخه 23 لغایت 26 شهریور93
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۳

گزارش برنامه صعود به قله آرارات ترکیه مورخه 23 لغایت 26 شهریور93

نگاهی گذرا بر کوه آرارات در کشور ترکیه :

کوه آرارات ( به ترکی: Ağrı Dağı به ارمنی: «Արարատ»، به کردی: Çiyayê Ararat و یا Çiyayê Agirî) کوهی است واقع در شمال شرقی کشور ترکیه (استان آغری) در مرز ایران، جمهوری آذربایجان وارمنستان.

آرارات، مردم و قوم کردی را در خود جای داده و دارای دو قله‌ي آتشفشانی آرارات بزرگ (5137 متر) و آرارات کوچک (۳۹۵۲ متر) است.

مخروط کوچك‌تر این کوهستان، معروف به آرارات کوچک یا ماسیس 3952 متر بلندا دارد و در جنوب شرقی قله اصلی واقع شده‌است. فلات میان دو قله پوشیده از گدازه‌ها و سنگ‌های آتشفشانی است.

در کتاب آفرینش در عهد عتیق از آرارات به عنوان محل به خاک نشستن کشتی نوح پس از طوفان ذکر شده‌است. از دیگر نام‌های این کوه «کوه جودی» است که در قرآن ذکر شده‌است.

در ژوئیه ۱۸۴۰ زمین‌لرزه بزرگی در پیرامون دره آخوری در دامنه شمال شرقی آرارات رخ داد.

هیچ انفجاری در قله‌ي این آتشفشان‌ها گزارش نشده ولی احتمال اینکه در خلال ده‌هزار سال گذشته انفجاری بر روی آن رخ داده باشد زیاد است.

کوه نوردی در ترکیه

نگاهی گذرا به نقشه توپوگرافیک ترکیه نشان می‌دهد که ترکیه کشوری کوهستانی است و این کوهستان‌ها از چهار جهت شبه جزیره آناتولی را محاصره کرده‌اند. ترکیه که بخشی از رشته‌کوه‌های آلپ هیمالیا به شمار می‌آید مناطق کوهستانی متعددی با چینه‌بندی و شکل زمین‌شناختی متفاوت دارد. کوه‌ها و جنگل‌های با شکوه ترکیه اغلب توسعه نیافته هستند و در واقع منطقه حفاظت شده‌ای برای حیات وحش، گیاهان و منابع متنوع طبیعی محسوب می‌شوند. دو نمونه از معروف‌ترین کوه‌های این کشور یعنی کوه ارجیس در قیصریه (در مرکز آناتولی با ارتفاع 3917 متر) و کوه آرارات (در شرق با ارتفاع 5137 متر)، هر دو آتشفشان‌های خاموش هستند. دیگر رشته کوه‌های معروف عبارتند از ریزه کاچکار در شرق منطقه دریای سیاه با ارتفاع 3932 متر، نقده آلاداغ در مرکز رشته‌کوه‌های توروس با اتفاع 3756 متر، کوه‌های جیلو– سات در نزدیکی حاکاری در شرق رشته کوه‌های توروس با ارتفاع 4136 متر.

طبیعت کوهستانی ترکیه، روند تکامل فرهنگی کشور را متاثر از خود ساخته است. قرن‌ها چنین بوده که ایلات و عشایر به طور سالانه با فرا رسیدن فصل تابستان به مراتع مناطق مرتفع کوچ کرده‌اند. این مراتع و  چراگاه‌های کوهستانی که "یایلا" نام دارند، هنوز هم نشان دهنده پیوند مستحکم مردم ترکیه با فرهنگ سنتی‌شان  است. ترکیه  برای علاقه‌مندان به جغرافیای  کوهستان، دنیایی پر از  اکتشافات  است.  یخچال‌ای  طبیعی،  آتشفشان‌ها و  چین های زمین شناختی شگفت‌انگیز همچون کارست  موضوعات جالبی برای تحقیق محققان و دانشجویان زمین‌شناسی خواهد بود. کوه‌های صعب‌العبور شرق، جنوب و مرکزی ترکیه تجربه جالب و فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان ورزش‌های میدانی پدید ‌آورده است.

کوه آرارات

کوه آرارات در مرز مشترک ایران، ترکیه، آذربايجان، ارمنستان یک آتشفشان خاموش است و در طول سال پوشیده از یخ و برف می‌باشد. ارتفاع کوه آرارات به 5137 متر می‌رسد. در کتاب عهد عتیق آمده است که کشتی  حضرت نوح پس از طوفان بر کوه آرارات نشست. در جنوب غربی آرارات، کوه کوچک آغری (آرارات کوچک) قرار دارد كه در زبان محلي به آن آران مي گويند. که ارتفاع آن به 3952 متر می‌رسد. بینابین این دو کوه، فلات "سرداربولاق" از جنس گدازه‌های آتشفشانی با ارتفاع 2600 متر قرار دارد که موجب افزایش انگیزه شما از دیدن و صعود این رشته کوه خواهد شد. صعود از کوه شگفت‌آور  و  زیبای آغری  (آرارات) تجربه دشوار و البته رضایت آوری برای شما خواهد بود.

وجه تسميه آغري داغي، از زبان بوميان ساكن اين منطقه چنين بيان شد: آغري در زبان تركي بمعني سنگين، باوقار، متين، با ابهت، با عظمت و داغ به معني كوه مي باشد و (ي) پسوند اسم مكان بكار مي رود. آغري داغي بمني كوه با عظمت ، كوه با وقار، كوه متين، كوه با ابهت معني مي دهد.

هوای آرارات در فصل تابستان، آفتابی، گرم و خشک است. ولی در فصل بهار و زمستان، دارای هوای سردی است. کوهنوردان  در  هنگام صعود  ممکن  است با بوران، کولاک و  هوای  ناپایدار  مواجه ‌شوند. ماه‌های ميلادي: ژوییه، اوت و سپتامبر و ماه‌هاي شمسي : تير، مرداد، شهريور، ماه‌هایی هستند که اکثر کوهنوردان جهان به این منطقه می‌آيند و در واقع کوهنوردی در این فصل  لذت‌آورترین کار است. علی‌رغم هوای صاف و آفتابی در این ماه‌ها، اقلیم  منطقه در ارتفاع بالاتر از 3000 متر، اقلیم خاص منطقه کوهستانی بسیار مرتفع است. جبهه جنوبی کوه، ایمن‌ترین و  آسان‌ترین مسیر صعود به قله است که بهترین راه‌ها و مواصلات ارتباطی و امنیتی را داراست.

مسیر رسیدن به آرارات

در بین  دو جبهه  جنوبی و  غربی آرارات  و  قبل  از رسیدن به  ایران، بزرگراه  بین‌المللی  و  ترانزیت  ترابزون – ارزروم – تهران  قرار  گرفته که  دارای  جاده آسفالت خوبی است. دغوبایزید در فاصله  270 کیلومتری ارزروم  و ایغدیر که در 80 كيلو متري دغوبايزيد قرار دارد، دو شهر نزدیک به هم نیز هستند و در این مسیر واقع شده اند کمترین فاصله را  با کوه  آرارات  دارند. قطار، اتوبوس  و  هواپیما  به صورت روزانه مسافران را از ارزروم به آنکارا می‌برند. گروه کوهنوردی شهریاران شهر دغوبايزيد هتل  ertur را انتخاب كرده بودند.

جاذبه‌های طبیعی

مناطق اطراف آغری (آرارات)، زیبائی طبیعی خود را همچنان حفظ کرده‌ و  بومیان این منطقه کماکان سبک زندگی  سنتی خود  را  دنبال می‌کنند. در این منطقه مردم در فصل تابستان برای یافتن علفزارهای تازه، گله‌های گوسفندان، بزها و اسب‌های خود  به مناطق  ییلاقی  تابستانی می‌برند. زنان روستایی  هم به شغل فرش بافی و گلیم بافی با طرح‌های کهن و دیرینه اشتغال دارند.  روستای اورتولو به سبب همین صنایع دستی زیبا، مرکزیت و شهرت زیادی را پیدا کرده است. کاخ عشاق پاشا، قلعه‌ای افسانه‌ای بجا مانده از قرن هفدهم و چاله‌ آتشفشانی قرار گرفته در نزدیکی مرز ایران از جمله دیگر جاذبه های توریستی این منطقه بشمار می آیند.

گزارش صعود گروه کوهنوردی  شهریاران به قله آرارات:

3 تن از اعضای گروه کوهنوردی شهریاران به نام آقایان (1-قدرت اکبری نژاد2-قدرت خدادادی 3- محمداسمعیل روکی)  پس گذراندن کلاس‌های  توجیحی با سرپرست محترم برنامه جناب آقای سید میر احمد جلالی و همچنین برنامه های آمادگی خوب همچون صعود به قله دماوند ، قله شاه نشین ، قله کهار آمادگی لازم جهت صعود به قله را پیاده نموده و پس از انجام اقدامات اداری در خصوص آماده نمودن پاسپورت و سایر اقلام مورد نیاز کوهنوردی جهت عزیمت به کشور ترکیه و قله آرارات و تجهیز کامل  خود به وسایل زمستانی و هماهنگی نهایی با سرپرست برنامه اقدامات ابتدایی را صورت دادند.

روز اول : یکشنبه 23/6/93

براساس زمان‌بندی از پیش تعیین شده  سه تن از اعضای گروه راس ساعت 17 بعد از ظهر از شهریار به سوی کرج عزیمت کردیم و این عزیمت با خودروی پسر آقای اکبری نژاد صورت گرفت و در عوارضی قدیم کرج نیز 3 تن از اعضای هیات مدیره گروه از جمله اقایان حسن رهنما سرپرست گروه – مصطفی فرج الهی مسئول کمیته فنی گروه – اکبر صالحی مسئول روابط عمومی گروه جهت بدرقه قبل از ما در انجا منتظر ما بودند در این بین آقای سید میر احمد جلالی سرپرست برنامه به همراه دو تن از همنوردان گروه کوهنوردی هفت خوان کرج( به اسامی 1-شهروز زارعیان 2-مکائیل قزلباش ) به ما پیوستند در نهایت ساعت 18  سوار اتووس اتوبوس اسکانیا که مقصد آن ماکو بود شدیم.

روز دوم : دوشنبه  24/6/93

ساعت 630 صبح به ماکو رسیدیم و انجا نماز صبح را خواندیم و ساعت 7 صبح به سمت بازرگان با 2 عدد تاکسی حرکت نمودیم و این حرکت تا ساعت 830 دقیقه ادامه داشت تا اینکه به مرز بازرگان رسیدیم بعد از انجام مراحل خروجی و خارج شدن از مرز مجددا حرکت را ادامه دادیم تا اینکه 9 صبح به هتل ertur  رسیدیم واین استراحت تا روز بعد ادامه داشت.

روز سوم : سه شنبه  25/6/93

روز سوم ساعت 7 صبح به همراه اقای برهان لیدر ترکیه ای مان به همراه سرپرست برنامه جناب اقای جلالی با یک دستگاه مینی بوس به سوی قله حرکت نمودیم و بعد از رسیدن به جهت کمتر خسته شدن و صعود موفق به قله 3 کوله پشتی بار اسب کردیم و مبلغ کوله ها 200 لیر ترکیه معادل 300 هزار تومان تحویل باربرها دادیم ساعت 1130 به ارتفاع 3200 که دارای کمپی در انجامستقر بود شدیم که دارای سرویس بهداشتی و آب نیز بود آب موجود دارای مزه نچندان خوب بود بعد  از آن مجددا حرکت نمودیم و ساعت 17 به ارتفاع 4200 رسیدیم انجا چادر های خود را برپا نمودیم و بنا به دستور اقای جلالی تا ساعت 1 بامداد استراحت نمودیم.

روز چهارم : چهارشنبه  26/6/93

ساعت 1 بامداد بیدار شدیم و آماده صعود به قله گردیدم  نا گفته نماند که هوای بیرون ازچادر 24- درجه بودن و داخل چادر نیز 1- بود که این هوا برای همنوردان بسیار سخت و دشوار بود  بعد از محیا نمودن امکانات و خوردن مقداری غذا و صبحانه 2بامداد به سمت قله حرکت نمودیم این حرکت تا ساعت 7 صبح ادامه داشت که موفق شدیم در این ساعت قله را به خوبی و با موفقیت صعود نماییم با توجه به شدت باد و برف و کولاک در منطقه بلافاصله به سوی پائین حرکت نمودیم و ساعت 10 صبح به ارتفاع 4200 و کمپ رسیدیم بعد از استراحت ساعت 11 به حرکت خود ادامه دادیم تا اینکه ساعت 5 غروب به هتل بازگشتیم تا روز بعد ساعت 8 صبح استراحت نموده و روز بعد به سوی مرز حرکت نمودیم و در ساعت 12 وارد کشور شدیم و در ادامه مسیر به شهر ماکو رسیدیم و ساعت 3 بعدظهر با اتوبوس به سوی تهران حرکت نمودیم و در نهایت ساعت 7 صبح روز مورخه 27 6 93 به شهریار رسیدیم و صعود موفقیت آمیز گروه به پایان رسید.

برای دیدن ادامه تصاویر لطفا کلیک نمائید.