صعود به قله آزادکوه 20 21 6 93 به ارتفاع 4390 متر
دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳

گزارش برنامه صعود به قله آزادکوه 20 21 6 93 به ارتفاع  4390 متر

مشخصات منطقه:

آزادکوه قله صخره ای بزرگی است که در جنوب دره نور در کوهستان البرز واقع شده است ، دامنه های شرقی، شمالی و غربی این قله از شیب های دیواره مانند به ارتفاع تقریبی 500 متر ترکیب یافته اند، برخلاف اکثر دیگر قله های البرز که توسط یالهای مرتفع به قله های اطراف خود زنجیر میشوند ، آزادکوه قله ای آزاد و مغرور است که برفرار دره های عمیق اطراف خود قد علم میکند (فقط گردنه 3800 متری چورن از سمت جنوب شرق ، آزادکوه را به کوههای اطراف آن متصل میسازد).

برجستگی مشهود آزادکوه هر بیننده ای را به یاد حکمران مطلق العنان کوههای البرز یعنی قله دماوند می اندازد به همین دلیل بعضی از کوهنوردان لقب شاهزاده گردن کج را براین قله انتخاب کرده اند.

آزادکوه از جاده یوش – بلده در حوالی گردنه لابشم و روستای میناک به خوبی قابل رویت می باشد ولی از جاده چالوس به سختی مشاهده میباشد به همین دلیل این قله از دید میلیونها تهرانی که برای مسافرت از طریق جاده چالوس به سواحل دریای مازندران می روند دور می ماند با وجود این آزادکوه در میان کوهنوردان قله شناخته شده ای میباشد و هرسال تعداد قابل توجهی از کوهنوردان را به سوی خود می طلبد.

نقطه مبدا برای رسیدن به قله آزادکوه معمولا روستای کلاک بالا در شمال شرق قله در یکی از شاخه های رودخانه نور می باشد ، در یک روز آفتابی از قله آزادکوه کوههای البرز از قله دماوند در جنوب شرق تا قله علم کوه در شمالغرب دیده میشوند قله های نزدیک به آزادکوه که در مسیر وارنگه رود نیز واقع شده به گونه زیر می باشند.

یخچال ( 4194متر) سرماهو(4165) و کمانکوه(4234) این سه قله در کنار یکدیگر بوده و بالای دشت کمانکوه واقع شده اند.

راههای رسیدن به منطقه:

سه مسیر برای رسیدن به قله آزادکوه وجود دارد.

1-مسیر روستای وارنگه رود (اطراف ولایت رود) :

این مسیر طولانی ترین راه برای رسیدن به آزادکوه می باشد ، حداقلزمان لازم برای صعود و بازگشت 2 روز می باشد.

روستای وارنگه رود در جنوب غربی قله آزادکوه واقع شده است.

تهران – جاده چالوس- 5 کیلومتر بعد از گچسر- جاده فرعی سمت راست به سمت روستای ولایت رود و وارنگه رود سپس جاده فرعی در طرف چپ به سمت روستای وارنگه رود با تابلوی اول جاده با نوشته پاسگاه انتظامی نساء روستای وارنگه رود

روستای وارنگه رود از توابع استان البرز شهرستان کرج و جزء البرز مرکزی می باشد ، تمامی وسایل نقلیه توانایی دسترسی به این منطقه را دارا می باشند همچنین می توان در مواقع بسته بودن جاده چالوس از مسیر جاده دیزین استفاده نمود روستای وارنگه رود ، دره شیرکمر ، دره شیرکمر به محیط بانی ، محیط بانی تا گردنه چورن ، گردنه چورن تا دشت کمانکوه –دشت کمانکوه تا قله آزادکوه

2-مسیر روستای کلاک بالا:

کرج ، جاده چالوس ، حدود 95 کیلومتر به سمت شمال پس از تونل کندوان محلی بنام پل زنگوله جاده فرعی به نام جاده یوش بلده را در سمت راست ( شرق ) در این جاده ابتدا از گردنه 2800 متری ترکه بشم و سپس گردنه 3170 متری لابشم عبور می کنیم تا پس از 30 کیلومتر به روستای میناک برسیم کمی بالاتر به سمت راست (جنوب) پیچیده به کلاک پائین میرسیم و جاده آسفالته را چند کیلومتر رانندگی می کنیم تا به روستای کلاک بالا (2650متر) برسیم، روستای کلاک در شمال شرقی قله آزادکوه واقع شده است.

3-مسیر روستای نسن:

روستای نسن در مسیر جاده یوش بلده می باشد ، این مسیر برای برگشت مسیر مناسبی است و همچنین از لحاظ زیبایی نیز بسیار دیدنی است این مسیر بیشتر در کنار رودخانه می باشد ،روستای نسن در بخش شمالی قله آزادکوه قرار گرفته است.

شرح برنامه:

مطابق برنامه و هماهنگی لازم روز پنجشنبه مورخ 20 6 93 ساعت  14 تعداد 15 تن از همنوردان گروه کوهنوردی شهریاران با 4 دستگاه خودرو شخصی آقایان علیرضا فرج الهی ، مصطفی فرج الهی ، محمد بهرامی و امیر یاسین رضایی از میدان حافظ کرشته شهریار به مقصد روستای کلاک بالا حرکت نمودیم پس از طی 101 کیلومتر مسیر جاده چالوس به پل زنگوله رسیدیم 15 دقیقه استراحت کردیم سپس مسیر جاده یوش بلده را در پیش گرفتیم ، جاده آسفالته با پیچ و خم های فراوان در میان دره ای سبز و پر آب ، پس از طی 40 کیلومتر به روستای میناک رسیده و کمی بالاتر جاده سمت راست را پیچیدیم که کلاک پائین نام داشت حدود 5 کیلومتر ادامه مسیر دادیم تا به روستای کلاک بالا رسیدیم و راس ساعت 18 به محل پارک خودروها رسیدیم.

طبق هماهنگی که روز قبل 19 6 93 در برنامه شناسایی با امام جماعت مسجدکلاک بالا (حاج آقا درویش) انجام داده بودیم ( شناسایی شامل یک برنامه یک روزه با حضور آقایان حسن رهنما ، مصطفی و علیرضا فرج الهی و محمود رهنما بوده و در کنار آن بازدید از روستای یوش و هماهنگی لازم در جهت اسکان همنوردان و صعود موفق به قله ) سریعا وسایلمان را به حسینیه مسجد انتقال دادیم و هر یک از همنوردان محلی را جهت استقرار و خواب انتخاب نمودند سپس به دستور سرپرست برنامه آقای اعلاء نوری مقرر گردید تمامی همنوردان به استراحت و گشت و گذار در محیط اطراف روستا پرداخته و راس ساعت 21 همگی جهت استماع و معارفه در داخل حسینیه حضور یابند . ملاحظه گردید گروهی از همنوردان خوابیدند ، گروهی به مزار روستا و امامزاده رفته و نماز و فاتحه قرائت نمودند و سپس در نمازجماعت مغرب و عشاء در مسجد روستا  به همراهی  اهالی روستا حضور یافتند و گروهی هم آتش برپا نموده  چای هیزمی نوش جان کردند در این اثنا گروهی از همنوردان گروه کوهنوردی والا همت از تهران نیز به ما پیوستند و در طبقه بالای مسجد اسکان یافتند.

بعد از صرف شام و میوه که توسط دوستان خوب گروه  از جمله آقایان ارسلان نوری ، احسان بنده لو و بهزاد محمدی و ... تهیه گردیده بود ساعت 21 مراسم معارفه انجام شد و هر یک از همنوردان به معرفی خود پرداختند و هر کس به فراخور حال مطلب آموزشی و طنز قرائت نمودند شایان ذکر است که یکی از همنوردان خوب کرمانشاهی که موفق به صعود به قله در امروز شده بود و به صورت انفرادی اقدام به صعود به قلل ایران می نمود تعدادی از گره های کوهنوردی را برای دوستان یادآوری و آموزش دادند در ادامه چند نفر از دوستان هم اشعاری از شعرای زمان قدیم و حال ارائه نمودند ، سپس آقای اعلاء نوری ساعت 22 خاموشی و فردا جمعه 21 6 93 ساعت 4 صبح را ساعت بیدار باش اعلام نمودند ، ساعت 4صبح روز جمعه مورخ 21 6 93 همگی از خواب بیدار شدیم صبحانه مختصری میل نمودیم و کوله حمله را آماده نموده و بعد از ادای نماز صبح ساعت  530 مسیر حرکت صعود به قله آزاد کوه را در پیش گرفتیم هوا کمی سرد بود مسیر را در پاکوب مشخص و شیب ملایم در میان دره ای سبز و پراز گل و صدای شرشر آب رودخانه  ادامه دادیم ، دوبار در میانه راه به دستور سرپرست برنامه ایستادیم و  آب و تنقلات صرف شد در عین حال که نظاره گر طلوع خورشید و پنهان شدن ماه بودیم از درگاه خداوند متعال خواستار طلب مغفرت و سلامتی و برآورده شدن حاجات شدیم ، مسیر را در پاکوب مشخص در حالیکه کم کم بر شیب افزوده میشد ادامه دادیم تا اینکه ساعت 8 صبح به آبشار و چشمه رسیدیم مدت 15 دقیقه استراحت نموده و آب چشمه و تنقلات به عنوان صبحانه صرف کردیم و تعدادی هم عکس یادگاری در کنار آبشار توسط عکاس برنامه گرفته شد پس از عبور از کنار آبشار و چشمه مسیر پاکوب را ادامه دادیم در نزدیکی گردنه 4 نفر از همنوردان گروه با توجه به دلایلی از جمله خستگی ، نداشتن امکانات مناسب برای صعود به سرپرستی آقای میانجی بهمرانی آقایان(علیرضا فرج الهی ، اکبر متفق،ارسلان نوری و امیریاسین رضایی) در آن مکان باقی ماندند و نظاره گر ما بودند در مسیر صعود به قله ساعت 945 به گردنه چورن رسیدیم باد نسبتا ملایمی می وزید و پس از 15 دقیقه استراحت و خوردن تنقلات سالم و میوه ، شیب تند حدود 70 درجه به سمت قله را در پیش گرفته در اینجا با توجه به اعلام معاون برنامه جناب اقای التفات نعمتی که اعلام داشتند که دوستانی که میخواهند کمی بیتشر فشار بیاورند و صعود سریع به قله داشته باشند با یک گروه تندرو به سوی قله حرکت کنند که اقایان احسان بنده لو و اکبر صالحی از سایرافراد جدا شده و ساعت 1130 دقیقه به قله رسیدند و مابقی دوستان و راس ساعت 12 قدم به آزادکوه با ارتفاع 4395 متر گذاشتیم در اینجا از زحمات اقای نعمتی که با راهنمایی و کمک وی به سایر دوستان که تجربه صعود به قله های بالای4 هزار متر را نداشت تعداد11 نفر از همنوردان موفق به صعود به قله شدند، آقای نوری سرپرست برنامه به نمایندگی از سایر همنوردان نماز شکر بجا آوردند مدت یک ساعت در قله آزادکوه محو تماشای قلل اطراف از جمله ( قلل خلنو و تیغه های ژاندارک ، کهار و ناز، دماوند ، علم کوه و...) شدیم و پس از بازدید از آتشکده یا برج دیده بانی تاریخی که احتمالا مربوط به دوران ساسانیان بر روی قله آزادکوه و گرفتن چندین عکس یادگاری گروهی و تکی ساعت 13 مسیر فرود را در پیش گرفته و با همخوانی و گرفتن عکس یادگاری در مسیر زیبای بازگشت  و با پیمایش همان مسیر رفت در ساعت 1730 به روستای کلاک بازگشته و بعد از استراحت و خوردن ناهار و شام با هم در حسینیه وسایلمان را جمع آوری نموده و هر کدام در خودروهایمان مستقر شدیم و ساعت 1930 به سمت شهریار حرکت نمودیم.

خوشبختانه جاده چالوس به سمت کرج یکطرفه بود و ما بدون دردسر راس ساعت 23 به شهریار رسیده و برنامه با موفقیت به اتمام رسید ضمنا در برگشت در پل زنگوله همگی بستنی مهمان آقای علیرضا فرج الهی شدیم.

تاریخ اجرای برنامه: 21 20 6 93

تعداد اعضای شرکت کننده در برنامه:15 نفر

نام و نام خانوادگی اعضاء شرکت کننده در برنامه:(آقایان)

1-حسن رهنما2-علیرضا فرج الهی3-مصطفی فرج الهی4-عباس درخشان5-ساسان میانجی6-احسان بنده لو7-محمود بهرامی8-بهروز محمدی9-امیر یاسین رضایی10-ارسلان نوری11-اکبرصالحی12-اعلاء نوری13-التفات نعمتی14-اکبر متفق15-هادی براتلو

نوع برنامه: کوهنوردی سنگین

تهیه و تنظیم گزارش: حسن رهنما

عکاس برنامه: اکبر صالحی

سرپرستان برنامه: اعلاء نوری و التفات نعمتی

برای دیدن سایر تصاویر برنامه لطفا کلیک نمائید.