گزارش برنامه صعود به قله توچال 19 10 93
پنجشنبه ۲۵ دى ۱۳۹۳

گزارش برنامه صعود به قله توچال در مورخه 19 10 93
توچال قلّه‌ای در شمال تهران و به ارتفاع ۳۹۶۲ متر می‌باشد که بخشی از دامنه رشته‌کوه‌های البرز است. دامنهٔ جنوبی توچال مجاور با شهرتهران و قلهٔ آن مشرف به این شهر است.
پناهگاه‌ها و جان‌پناه‌های توچال به ترتیب از شرق به غرب دارآباد، کلک‌چال، شروین، شیرپلا، جان پناه قله توچال، امیری، هتل اوسون، ایستگاه پنجم تله کابین، اسپیدکمر و پلنگ‌چال هستند که همگی آن‌ها مشرف به تهران می باشند. این کوه از جنوب، به شهر تهران و از شمال به آهار، شکراب و شهرستانک مشرف است توچال به معني چال آبگير و درياچه‌ي كوچك است.
راههای صعود به قله توچال
قله توچال، به دلیل نزدیکی به تهران، همواره شمار زیادی صعودکننده دارد. صعود به توچال از مسیرهای مختلفی امکان‌پذیر است. همچنین بهترین ماه های صعود اردیبهشت، خرداد، مهر و آبان است.
مهم‌ترین این مسیرها عبارتند از:
دربند، پناهگاه شیرپلا، جانپاه امیری( سیاه سنگ) ، قله توچال ( رایج ترین مسیر)
پارک جمشیدیه ، پناهگاه کلک چال ، دره پیاز چال ، قله پیاز چال ، قله توچال
ولنجک( بام تهران) ، ایستگاه پنجم تله‌کابین، ایستگاه هفتم تله کابین، قله توچال
درکه، پناهگاه پلنگ چال، ایستگاه پنجم تله‌کابین، ایستگاه هفتم تله‌کابین، قله توچال
• دارآباد، قله دارآباد، قله پیازچال، قله توچال
• دربند، دوراهی اوسون، دره اوسون، جان پناه اسپیدکمر، ایستگاه هفتم تله کابین، قلهٔ توچال (قدیمی ترین مسیر)
• دامنهٔ شمالی و از آهار و شکراب به قله توچال
• دامنهٔ شمالی روستای شهرستانک ، قله توچال
پیست اسکی و تله کابین توچال
تله‌کابین توچال دارای سه خط اصلی و سه خط تله‌سی‌یژ و یک خط تله‌اسکی می‌باشد. روی هم رفته درازای سه خط اصلی این تله‌کابین، نزدیک به ۷۵۰۰ متر است که در میان تله‌کابین‌های نصب شده در دنیا یکی از طولانی‌ترین خطوط تله‌کابین پیوسته به شمار می‌رود. ایستگاه اول این تله کابین در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا، ایستگاه دوم در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا، ایستگاه پنجم در ارتفاع ۳۰۰۰ متری و ایستگاه هفتم در ارتفاع ۳۷۰۰ متری از سطح دریا است.
کار ساخت تله‌کابین توچال، در سال ۱۳۵۳ به دست بهمن باتمانقلیچ و با همکاری شرکت فرانسوی «پوما» و شرکت اتریشی «دوپل مایر» آغاز شد و در سال ۱۳۵۷ پایان یافت.

گزارش برنامه
طبق قرار قبلی ساعت 30 4دقیقه صبح روز جمعه 10/19/ 93 تعداد 15 نفر از اعضاء و میهمانان گروه شهریاران مقابل بانک ملی کرشته تجمع نموده ساعت 445 دقیقه با چهار دستگاه خودرو شخصی به رانندگی آقایان مصطفی فرج الهی – مهدی رهنما – علی حکمتی و محمد بخشی به سمت تهران و ولنجک حرکت نمودیم.
ساعت6 به پارکینگ ایستگاه یک توچال رسیده و بعد از پیاده شدن از وسایل نقلیه از پارکینگ عبور کرده و بعد از درب ورودی همگی دوستان دور یکدیگر جمع گردیدیم لازم به توضیح است که جمعیت مشتاقان به طبیعت از روزهای قبل دوچندان گردیده بود در اینجا سرپرستان برنامه ها یعنی آقای محمد بخشی مسئول گروه کوهنوردی و آقای حسن رهنما مسئول گروه کوهپیمایی، دوستان را با توجه به ظرفیت و قدرت بدنی ، علایق، نوع برنامه ، نحوه حرکت و صعود به قله برای دوستان مطالبی را ایراد کردند و در پایان نیز هر دو گروه با هم عکسی به یادگار با چهره های بشاش و سرزنده در صبحی با هوای مطبوع و دلپذیر انداختیم . در اینجا تعداد 14 نفر از دوستان کوهنورد مسیری را که سرپرست در مسیر جاده بود با جلوداری مصطفی فرج الهی و عقب داری آقای حسن رهنما در پیش گرفتیم در اینجا اقای محمد بخشی برای دریافت بلیط ها از ما جدا شدند و اعلام داشتند که در ایستگاه 2 برای صعود به قله به شما خواهم پیوست .
ساعت 6 صبح بود مسیر را ادامه دادیم ، کم کم ارتفاع گرفتیم و شهر تهران ، برج میلاد ، منطقه ولنجک و خانه های زیبای منطقه در زیر پای ما قرارمی گرفت هوا نیمه ابری بود و این ابرها باعث صدچندان شدن زیبایی طلوع خورشید شده بود ودوستان هر از چندگاهی به عقب بازگشته و منظره زیبای اطراف را تماشا می کردند ، عکاس گروه آقای ایزدی و خمارلو نیز از این زیبایی به وجد آمده بود و مشغول گرفتن عکس از مناظر پیش رو و دوستان شده بود. این حرکت تا ساعت 7 صبح ادامه داشت چند دقیقه ای به دستور سرپرست استراحت کردیم و تنقلات و آب میل نمودیم طبق معمول چند عکس یادگاری انداختیم در بین مسیر دوستان برای مشغول به صحبت و گفتن خاطرات از برنامه های قبلی و صعودها بودند ساعت 8 صبح از ایستگاه 2 عبور کردیم و به سمت ایستگاه 5 در حرکت بودیم. لازم به ذکر است 2 نفر از بانوان با تله کابین به سمت ایستگاه 5 حرکت نمودند. در ادامه گروه را به دو دسته تند رو و کند رو تقسیم کردیم. اقای محمد بخشی هم که در انتظار دریافت بلیط تله کابین در پارکینگ بودند اندکی بعد از ایستگاه 2 به گروه کند رو رسیدند. و بعد از خوش و بش اندکی با سرعت بیشتری به سمت گروه تند رو همراه شدند.
در طول مسیر ایستگاه 5 در سینه کش کوه برف زیادی جمع شده بود. که منظره مشرف به اوسون زیبایی را دوچندان می کرد. در ساعت 10 به به ایستگاه 5 تله کابین رسیدیم. و با سرعت بسیار زیاد بساط صبحانه را آماده کردیم ، انواع غذا ها و خوراکی های لذیذ که دوستان همدیگر را به خوردن آن دعوت می نمودند ، منتظر نیمروی اقای محمدی بودیم و بعد از یرف نیمرو گروه چند عکس یادگاری نیز گرفته شد و آماده حرکت شدیم . در ادامه مسیر گروه تند رو به سمت قله و گروه کند رو مسیر خود را به سمت ولنجک تغییر دادند، مسیر را ادامه دادیم . بعد از رسیدن به ایستگاه 7 مسیر را به سرعت به سمت قله توچال ادامه دادیم. در ساعت 1230 به قله رسیدیم. وارد جانپناه توچال شدیم . که جدیدا توسط چند کوهنورد خیر بازسازی شده بود و رنگ ان به نارنجی تبدیل شده است. بعد از صرف کمی تنقلات سبک و از ترس شلوغی صف تله کابین به سرعت چند عکس یادگاری با دماوند همیشه استوار و همچنین قله توچال انداختیم و به سرعت خود را به ایستگاه 7 رساندیم. بچه های کوهنورد بلیط تله کابین را میهمان سرپرست گروه بودند.
ساعت 16 به پائین و ایستگاه 1 رسیدیم تعدادی از دوستان نماز را به بجا آوردند سوار بر اتوبوس شده و تا پارکینگ رفتیم 1730 دقیقه به شهریار رسیدیم و تا برنامه ای دیگر و دیداری مجدد همه دوستان را به خدای بزرگ سپردیم.
اسامی شرکت کنندگان در برنامه خانم ها : رهنما- ایزدی
محمد بخشی- حسن رهنما – محمود رهنما -مصطفی فرج الهی- حبیب ایزدی- هادی خمارلو – بهروز محمدی – محسن علی گل – میلاد حبیب الهی – حامد علایی- محسن رستمی – علی حکمتی – پرویز رهگذر