دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴

بسم اله الرحمن الرحیم

گزارش برنامه صعود به قله جارو در مورخه 14 1 94

مسیر دسترسی به منطقه صعود : شهریار – جاده ملارد- ملارد- صفادشت- جاده اشتهارد – 15 کیلومتری شهر اشتهارد  جاده روستای جارو - روستای جارو

پوشش گیاهی: درختان گردو ، بادام ، گیلاس ، آلبالو و زالزالک و همچنین گندم ، جو ، یونجه و میوه های جالیزی.

پوشش جانوری: گرگ ، کفتار ، خرگوش ، جوجه تیغی ، تشی  و پرندگانی نظیر کبک ، کبوتر ، تیهو ، باغره  ، عقاب و شاهین و خزندگانی مانند مار ، عقرب ، رتیل ، انواع مارمولک و از همه مهمتر بزمچه که در ارتفاعات بیشتر مشاهده می شود.

وضعیت آنتن دهی موبایل : در ابتدای دره گزنه آنتن دهی وجود ندارد ولی در ارتفاعات بالاتر در اغلب موارد آنتن دهی موبایل وجود دارد.

وضعیت آب : در داخل دره گزنه آب قنات و در دره چهل دختران در محل استراحت چشمه فصلی وجود دارد و در ارتفاعات دسترسی به آب وجود ندارد.

بافت زمین شناسی و آب و هوا:

منطقه را توده های سنگهای آذرین پوشانده است و قله جارو به مانند یک دایک از دل مواد مذاب بیرون زده است و شاکله آن در اواخر دوران سوم  زمین شناسی شکل گرفته و در اوایل دوران چهارم منقلب شده است و دایک های رسوبی به شدت عملکرد داشته است و در قسمتهای پائین دست آذرین بودن منطقه مشهود است و در دره  های منطقه هم میتوان به مقدار اندک مواد کانی را مشاهده کرد.

آب و هوای منطقه خشک و کویری است. سمت شمال روستای جارو رودخانه شور و منطقه نمک زار قابل مشاهده است. البته تپه های رنگی و زاغه های رملی با فاصله از روستای جارو نیز قابل مشاهده است.

مختصری در خصوص شهرستان اشتهارد و روستای جارو :

اشتهارد یکی از شهرستانهای استان البرز می باشد که در 63 کیلومتری جنوب غربی کرج قراردارد . این شهرستان  از شمال به ساوجبلاغ ( ارتفاعات حلقه دره و محدوده شهرستان نظر آباد) ، از جنوب به بخش زرند از توابع شهرستان ساوه (ارتفاعات قزل باش و محدوده شهر ملارد) ، از شرق به شهریار و بخش مرکزی کرج و از غرب به بوئین زهرا متصل می باشد

وجه تسمیه اشتهارد :

وجه تسمیه های متفاوتی برای اشتهارد ذکر شده که  در ذیل به چند مورد از آنها اشاره میکنیم :

1- اشتهارد از دو واژه  " اشته " و " ارد " تشکیل شده ودر زبان مردم اشتهارد که زبان تاتی است اشت Eshta به معنی ایستادن ، ایستگاه و سکونتگاه می باشد و ارد همان ارتا  Arta  در زبان پهلوی به معنای مقدس می باشد . بنابراین ترکیب این دو واژه سکونتگاه مقدس معنا می شود.

2- اشتهارد در اصل" استرده " و " سترده " به معنی صاف ، هموار و بی درخت می باشد.

3- اشته ده به معنی ده شما که به مرور به اشتهارد تبدیل شده است.

4- اشتهارد به معنی محل طلب علم و کسب علم و محلی که عالم زیادی داشته.

اشتهارد دارای آثار باستانی متعددی نظیر زاغه های سنگی ، قلعه کبری ، روی قلعه ، بزقلعه در ارتفاعات جارو و اماکن مذهبی قدیمی نظیر امامزاده زید و رحمان ، امامزاده صغری کبری ، امامزاده رزاق ( در حال بازسازی) و امام زاده سلیمان می باشد.

شهرستان اشتهارد دارای 2 بخش می باشد :

1- بخش مرکزی به مرکزیت شهر اشتهارد و متشکل از دهستانهای ایپک و صحت آباد

2- بخش پلنگ آباد به مرکزیت روستای پلنگ آباد مشتمل بر دهستانهای جارو و پلنگ آباد .

روستای جارو :

روستای جارو در 15 کیلومتری شرق شهر اشتهارد قراردارد که با یک جاده فرعی به طول 5 کیلومتر از جاده اصلی به سمت جنوب و در دامنه ارتفاعات کوهستانی جارو قراردارد. روستایی سرسبز و خوش آب و هوا در دل محیط کویری اشتهارد است. این روستا دارای پیشنیه قدیمی است که گواه آن قبرستان زرتشتیان روستا ، کوه شاه مردان و بزقعله در ارتفاعات کوهستان جارو  می باشد. نام روستا ابتدا لویزان بود ولی به دلیل حملات متعدد راهزنان به این روستا در گذشته  و دفاع و تهاجم متقابل اهالی روستا برای دفاع از خود به اهالی "مهاجمان" و به زبان محلی "جاران" گفته می شد که به مرور زمان به "جارو" تبدیل شده است.

روستای جارو در حال حاضر دارای 175 خانوار و 800 نفر جمعیت است . زبان مردم روستا تاتی است. شغل مردم روستا در گذشته سفالگری بوده که به مرور از بین رفته و در سالیان پیش هم به دامداری ، مرغداری و کشاورزی و اشتغال در کوره های آجر پزی سنتی مشغول بودند . ولیکن در حال حاضر به دلیل رشد شهرکهای صنعتی در اطراف روستا و شهر اشتهارد به اشتغال در کارخانجات این شهرکهای صنعتی روی آورده اند.

کوله پشتم را ببند که فردا بامدادان برفراز قله ی برفی وعده دارم با خورشید
کوله پشتم را ببند که از دره پر درد انسان ها دلم از درد لبریز است
کوله پشتم را ببند سفر تا اوج پر شکوه قله ها دارم که آنها یاداور صبح میعادند
کوله پشتم را ببند که من از دامن کوه خورشید و آسمان برایت کوله باری از مهر خواهم چید

گزارش برنامه سومین برنامه گروه کوهنوردی شهریاران در سال جدید یعنی صعود به قله جارو به بنده واگذار شد اولین باری بود که به قله جارو می خواستم  برم  14 روز از فصل زیبای بهار می گذشت و ارتفاعات شهرستان اشتهارد و قله جارو ما را برای بازدید و تماشای طبیعت زیبای خود دعوت کرد .

سرپرست محترم این برنامه جناب آقای مصطفی فرج الهی بودند بعد از هماهنگی با ایشان و ثبت نام مقرر شد ساعت 530 دقیقه در مقابل بانک ملی شهریار ( نانوایی بربری  معروف ) گرد هم جمع شویم و رهسپار یک برنامه به یادماندنی و اولین صعود به قله جارو بنده و گروه شویم.

ساعت 530 دقیقه در مکان مورد نظر آماده حرکت شدیم و در این بین با اجازه سرپرست  تعدادی از دوستان مشغول اقامه نماز صبح در مسجد ولیعصر کرشته شدند بعد از آن تعداد 17 نفر از همنوردان محترم گروه سوار بر مینی بوس آقای سامانلو ساعت 545 دقیقه راهی جاده شدیم . از شهریار عبور کرده و در سه راهی ملارد جناب آقای اعلاء نوری به ما پیوستند و دو تن از دوستان نیز به خودروی وی رفته تا صندلی بیشتری برای راحتی و استراحت سایر همنوردان فراهم شود.

تا رسیدن به روستای جارو همنوردان گرم صحبت بودند و برنامه های یک سال گذشته و دو برنامه صورت گرفته در سال جدید را برای یکدیگر تعریف و بررسی می کردند به لطف این صحبت های دوستانه انگار مسیر خیلی کوتاه شده بود ساعت 715  دقیقه به روستای جارو رسیدیم از مینی بوس پیاده شدیم و با میانداری جناب آقای علی فرج الهی نرمش صبحگاهی را انجام داده در ادامه سرپرست ، سرقدم و عقب دار را معرفی نمود و شروع به حرکت کردیم.( جلودار آقای نوری ، عقب دار آقای نعمتی )

امروز دوربین به همراه نداشتم و انگار چیزی گم کرده بودم در این حین بدون هیچ مقدمه و پیش زمینه ای آقای حجازی موبایل خویش را به بنده تقدیم نمود و گفت موبایل پیش شما و عکاس امروز شما باش دوباره ماموریت دوست داشتنی و مورد علاقه به بنده داد شد و شروع شد  گرفتن عکس عکاسی  و نگاه بویژه به اطراف ، طبیعت ، آسمان ، گیاهان و همنوردان عزیز و ...

زمین بیدار شده بود و داشت لباس نو به تن می کرد لباسی زیبا پر از گلهای  رنگارنگ منطقه هنوز به اوج سرسبزی و شکوفایی نرسیده بود ولی این تغییرات را به خوبی می دیدم ،  شادو شادمان به سوی قله و یک روز خوب پی می نمودیم و در این بین نیز همصدایی ماشااله گروه ماشااله سرقدم ماشاله سرپرست نیز به گوش می رسید.

سرپرست کمی جلوتر از گروه برای نشان دادن مسیر بهتر و راحتر قدم بر می داشت .

وقتی ارتفاع گرفتیم بادشدیدی از سمت دشت به سوی قله در حال وزش بود بادشدت زیادی داشت و حدود40 یا 50 کیلومتر در ساعت سرعت داشت و کلاه چند نفر از دوستان  و بنده را نیز در این بین  از سرمان بیرون می آورد.

متاسفانه ساعت 900 دقیقه یکی از همنوردان گروه با توجه به خستگی اعلام داشت که دیگر قادر به صعودنمی باشد و اعلام نمود که می خواهد به پائین برود که در این بین آقای نعمتی عزیز و خانم درخشان محترم از خودگذشتگی نموده و برای اینکه ایشان تنها نماند با وی همراه شدند ، گروه از آنها دور و دور تر می شد تا جایی که دیگر دوستان را نمی دیدم ساعت 930  به مکانی مشرف به ارتفاعات اطراف و چشم انداز زیبای دشت اشتهارد شهر اشتهارد تپه های رنگارنگ اشتهارد رودخانه شور و حوضچه های نمک دشت اختر آباد و روستاهای آن در دید ما بودند صبحانه را با دستور سرپرست میل نمودیم و ساعت  950 دقیقه شروع به حرکت نمودیم .

هر چه بالاتر می رفتیم چشم انداز اطراف زیبا و  زیبا تر می شد حالا قله های البرز مرکزی به خوبی نمایان بود ،  از شرق دماوند  ، آزاد کوه ، کلکچال ، توچال ، شاه نشین ، پهنه سار ، کهار به ناز ، شاه البرز و .....  به خوبی نمایان بود حال رسیدیم به یال منتهی به قله ، مسیر شباهت بسیار زیادی داشت به مسیر قله پورا ( پورای زیبا ) با آن چشم انداز فوق العاده جارو ناراحت نباش تو هم کمتر از پورا نیستی دشت های زیبای اطراف در زیر پای ما قرار داشت زمانی که به قله رسیدیم ساعت 1020 دقیقه را نشان می داد آنقدر محو تماشای اطراف شدیم که زمان را از یاد برده بودیم ، عکس های یادگاری ، سلفی ، دسته جمعی و مهم تر از همه  با بنر گروه انداخته شد ، ساعت 1045  حالا نوبت رسید به بازگشت ، مسیر را سرپرست نشان داد  ، حدود 15 دقیقه به پائین حرکت کردیم ، اینجا بود که مراسمی  به پیشنهاد آقای نوری صورت گرفت :  همگی گرادگرد یکدیگر دستها را بهم فشردیم و یک به یک دعایی را از ته دل برای یکدیگر نمودیم دعاهایی زیبا و  خیر و آروزی موفقیت و سلامتی در سال جدید برای همه ، حال خوب و به یادماندنی این فضا بر تمام دوستان تاثیر گذاشته بود و همه آرام و آهسته رهسپار فرود به سمت دشت شدیم .

گفتي  كه  مستجاب  كنم  گر  دعا  كني        توفيق هم عطا كن و حال دعا ببخش

حالا رسیدیم به دره ای سنگ لاخ و بسیار سخت ، مسیر بسیار دشوار بود و مجبور شدیم سرعت حرکت را کم و کمتر کنیم با دقت و با احتیاط به سوی پائین حرکت می کردیم  به بنده ماموریت داده شد تا با فاصله گرفتن از دوستان بهترین مسیر را برای فرود انتخاب کنم  تا ساعت 1230 دقیقه مشغول پائین رفتن از دره شدیم ، حالا رسیدیم به منطقه بسیار زیبا و سرسبز در اینجا 10 دقیقه استراحت کردیم و دوستان شادی های خود را مابین یکدیگر تقسیم می کردند  ، مسیر را ادامه دادیم و رسیدیم به قنات و باغ های زیبای روستای جارو اینجا بود که دوست داشتن طبیعت در همنوردان شکوفا شد ، تعدادی از دوستان مشغول پاک سازی مسیر بازگشت شدند و قطعات پلاستیکی را جمع آوری می کردند و تعدادی نیز آتشی که از روز 13 بدر هنوز روشن بود خاموش می کردند ، شادو شادمان به روستا جارو رسیدیم و از کنار مسجد عبور کردیم و رسیدیم به کنار قبور از دست رفتگان ، وسایل نقلیه در اینجا منتظر ما بودند و سه  نفر از دوستان نیز منتظر گروه در تپه ای مشرف به دشت  در حال تماشای طبیعت و انتظار مابقی گروه بودند ساعت 1330 دقیقه به مینی بوس رسیدیم چند دقیقه ای استراحت نمودیم و ساعت 1350 دقیقه با خداحافظی از آقای نوری مسیر بازگشت را در پیش گرفتیم ، حالا رسید به گوش دادن به موسیقی  و بردن بهره لازم از آن و صرف میوه و تنقلات که دوستان پیش کش یکدیگر می نمودند و بازی حدس زدن کلمه که در پیشانی تو نوشته شده  ساعت 15 را نشان می داد و رسیدیم به شهریار و پایان یک برنامه خوب و موفقیت آمیز همراه با همنوردان خوب شهریاران از یکدیگر خداحافظی کردیم و همدیگر به خدای بزرگ سپردیم .

اسامی شرکت کنندگان در برنامه آقایان و خانم ها:

1-فاطمه هاشمی 2-نجمه سادات توکلی 3- نسترن سادات توکلی 4-مهدیه اله وردی 5- معصومه درخشان 6-محمد حجازی 7-اسماعیل روکی 8-مصطفی فرج الهی 9- حسن رهنما 10-علیرضا فرج الهی 11-ساسان میانجی 12-التفات نعمتی 13-قدرت خدادادی 14-اعلاء نوری 15-عباس درخشان 16-محسن علی گل 17-داود نوروزی 18-اکبر صالحی

سرپرست : مصطفی فرج الهی

عکاس و گزارشگر : اکبر صالحی

هزینه برنامه : نفری 15 هزار تومان

برای دیدن ادامه تصاویر لطفا کلیک نمائید.