گزارش برنامه صعود به قله دماوند 5 6 7 شهریور 93

تعداد شرکت کنندگان: 14 نفر
راهنما: احسان بنده لو
معرفی قله:
قله دماوند به ارتفاع 5671 متر، به عنوان بام ایران و با شهرتی جهانی یکی از منحصر بفرد ترین جاذبه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود. کوه دماوند در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی تهران و ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر آمل در البرز مرکزی و بخش لاریجان قرار دارد و جاده توریستی هراز که تهران را به مازندران متصل می‌سازد از نزدیکی آن عبور می‌کند . در عین حال دماوند به عنوان بلندترین قله مخروطی جهان با کمتر از 3000 نفر صعود کننده خارجی کم‌گذرترین قله مخروطی جهان به‌شمار می‌رود. این در حالی است که از رقیب آن یعنی فوجی یاما در ژاپن با 3776 متر ارتفاع سالانه 300000 گردشگر خارجی بازدید می‌کنند.
آخرین فعالیت آتشفشانی دماوند به چند هزار سال پیش برمی‌گردد. اکنون آتشفشان دماوند در مرحلۀ نیمه فعال به سر می‌برد. وجود چشمه‌های گوگردی و آب گرم که در جنوب شرقی کوه قرار دارند و همچنین فوران گازهای گوگردی، نشانه‌هایی از این فعالیت است.
نشانه‌های فعالیت‌های آتشفشانی کوه دماوند، در 500 متر انتهایی قلۀ آن و در جبهه جنوبی دیده می‌شود که این محل به تپه گوگردی یا دودکوه معروف است. بزرگترین حفره‌ای که گاز گوگرد از آن خارج می‌شود، در بالای تپه گوگردی و در نزدیکی قله و دهانۀ آتشفشان قرار دارد که بخار گوگرد مانند ستونی بزرگ، از حفره‌ای با فشار زیاد به بیرون رانده می‌شود و تا ارتفاع چند متر به بالا می‌رود. این ستون بخار از دامنه‌های دماوند نیز قابل مشاهده است.
دسترسی به منطقه:
از تهران که در جاده هراز قرار می‌گیرید ابتدا شهرهای بومهن و رودهن را رد کرده و پس از آبعلی به دو راهی دماوند – فیروزکوه و آمل که رسیدید مسیر مستقیم به سمت آمل را ادامه می‌دهید. پس از پشت سر گذاشتن امام‌زاده هاشم و حدود 20 کیلومتر بعد از پلور ورودی شهر رینه در سمت چپ قرار دارد. از اینجا( مجسمه کوهنورد) حدود 5 کیلومتر راه تا رینه دارید.
بعد از طی 1کیلومتر راه آسفالته به دو راهی میرسید که راه مستقیم به سد ملی لار و راه سمت چپ به کمپ فدراسیون کوهنوردی و به جاده خاکی می رسد که تابلوی زرد رنگی با نوشته (( منابع طبیعی دماوند)) در ورودی آن دیده می شود برای دسترسی به بارگاه دوم ( مسجد صاحب الزمان) هم باید این جاده خاکی به طول 6-7 کیلومتر که مبدا صعود کوهنوردان از جبهه جنوبی است را طی نموده ، از این جاده خاکی ماشین‌های شاسی بلند، مینی بوس، نیسان و یا ون می‌توانند عبور نمایند، هم اکنون در همین ورودی (بارگاه اول) خودرو کرایه ای مستقر درپارگینگ به سرپرستی آقای آرامش ( 09119021763) شما را به بارگاه دوم ( مسجد امام زمان) میر سانند.
گزارش برنامه:
روز اول چهارشنبه 5 6 93
مطابق برنامه و هماهنگی قبلی روز چهارشنبه 5 6 93 ساعت 1245 نیمه شب با سه دستگاه خودرو شخصی آقایان: مصطفی فرج الهی ، مهدی رهنما و محمد اسماعیل روکی از کرشته شهریار به طرف تهران حرکت نمودیم و بعد از سوار کردن یکی از همنوردان بنام حامد کرمی در بزرگراه رسالت به سمت رینه در بخش لاریجان شهرستان آمل حرکت کردیم ، ساعت 3 صبح به مجسمه کوهنورد رینه ( پلور) رسیدیم و بعد از یک هماهنگی مختصر ساعت 330 صبح به بارگاه اول دماوند ( محل پارکینگ) در ارتفاع 2100 متری رسیده و مورد استقبال آقای آرامش مسئول پارکینگ قرار گرفتیم و بعد از پارک کردن خودروهایمان در محل مناسب توسط دو دستگاه خودرو لندروور به سمت بارگاه دوم ( مسجد صاحب الزمان) حرکت کردیم و پس از طی مسیر جاده خاکی ، سنگلاخ و ناهموار ساعت 430 صبح به بارگاه دوم در ارتفاع 3050 متری رسیدیم 10 نفر از همنوردان برای حمل کوله ها تا بارگاه سوم از قاطر استفاده کردند قیمت بابت هر کوله یا گونی 30 هزار تومان نقدا پرداخت گردید.
ساعت 5 صبح را نشان میداد که گروه با سرقدمی آقای احسان بنده لو و عقب داری آقای التفات نعمتی (سرپرست برنامه) مسیری که پاکوب مشخصی داشت با هوای دلنشین صبحگاهی به قصد بارگاه سوم شروع به حرکت کردیم با استفاده از تجربه دوستان و تحقیق از گزارش برنامه های موجود با دیگر ، آب و تنقلات برداشته بودیم ، خنکای هوای صبحگاهی ، دور نمای زیبای دماوند ، شیب مناسب مسیر همگی صعود را برایمان آسان کرده بود.
ساعت1030 صبح بود که به بارگاه سوم در ارتفاع 4150 متری رسیدیم هوا آفتابی صاف و کمی گرم شده بود و گاهی بادخنک می وزید همزمان با رسیدن ما به بارگاه سوم کوله هایمان توسط قاطرها نیز رسیدند، در جایی که برای برپایی چادرها تعبیه شده بود چادرهایمان را برپا کردیم ضمنا جهت گرفتن تخت ازمجتمع کوهنوردی دماوند تلاش کردیم که جا نبود و بیشتر فضای پناهگاه در اختیار کوهنوردان کشورهای خارجی بود.
بدستور سرپرست برنامه مقرر گردید تا ساعت 1730گروه استراحت نمایند.
از ساعت 1730 به مدت یکساعت رفت و یکساعت برگشت برنامه هم هوایی با صعود به ارتفاعات نزدیک آبشار یخی انجام شد در بدو شروع حرکت مواجه شدیم با بارش ناگهانی تگرگ و باران بطوریکه چند تن از همنوردان در بازگشت به چادرها دچار تب و لرز شدید و سرما خوردگی شدند و تعدادی از همنوردان نیز از سرگیجه اظهار ناراحتی میکردند که با استفاده از داروهای در اختیار بهبودی نسبی حاصل شد.
ساعت 21 سرپرست برنامه جناب آقای نعمتی مطالبی را اعلام نمودند:1-کوله حمله آماده گردد2-شام سبک صرف شود3-ساعت 22 هم عزیزان استراحت ، خواب و خاموشی را رعایت نمایند.4-ساعت 2 بامداد روز پنج شنبه 6 6 93 بیدار باش جهت صعود به قله و آمادگی اعلام شد.
گزارش روز دوم پنج شنبه 6 6 93
ساعت 230 بامداد بیدار باش اعلام شد و بعد از صرف صبحانه مختصر کوله های حمله را برداشته و ساعت 330 سیزده نفر از همنوردان از بارگاه سوم خارج شدیم هوا بشدت سرد بود مسیر پاکوب را با شیبی ملایم طی می کردیم در مسیر گروههای زیادی بودند که با خواندن آواز حس خوب سکوت را از ما می گرفتند و شاهد بودیم که در ابتدای مسیر تعدادی تاب مقاومت نمی آوردند و در حال پائین رفتن در همان ابتدای مسیر می باشند با گام های آهسته و پیوسته به آبشار یخی در ارتفاع 5100 متری در سمت راستمان رسیدیم در اینجا دو نفر از همنوردان دچار خستگی مفرط ، سردرد ، تهوع که نشانه ارتفاع زدگی می باشد شدند به سرعت توسط 2 نفر دیگر از همنوردان به بارگاه انتقال و تحت درمان قرار گرفتند.
مابقی همنوردان به صعود ادامه دادیم تا اینکه در ساعت10 صبح به تپه گوگردی رسیدیم در اینجا نیز دو نفر از همنوردان بعلت خستگی و عوارض کوه گرفتگی از ادامه صعود منصرف شدند و مسیر بازگشت را در پیش گرفتند ، در مسیر سنگی به راهمان ادامه دادیم ، هرچه بیشتر به تپه گوگردی ها می رسیدیم بوی گوگرد بیشتری به استقبالمان می آمد باد شدید از حدود200 الی 300 متری قله نیاز به پوشیدن بادگیر و کلاه و دستکش راهم واجب می نمود.
ماسک های خود را به صورت زدیم و کمی مایل به غرب شدیم تا به بخارات گوگرد برنخوریم ساعت 11 صبح روز 5 شنبه 6 6 93 خیلی آهسته و با پاقدم آقای اکبر صالحی به قله دماوند بام ایران رسیدیم ،( افراد صعود کننده به قله جناب آقای التفات نعمتی- قدرت اکبری نژاد-محمد اسماعیل روکی – احسان بنده لو –ارسلان نوری و اکبر صالحی) بعد از گرفتن عکس و خوشحالی دوستان در بالای قله به جهت شدت زیاد باد و سرما و تراکم ابرهای بالای سرمان و ابرهای ایجاد شده گوگردی از فوران قله خیلی سریع به سمت پائین حرکت کردیم اکثر مسیر بازگشت شن اسکی بود و سرعت ما را دو چندان می نمود ساعت 14 به بارگاه سوم رسیدیم و مورد استقبال و پذیرایی سایر همنوردان که زودتر بازگشته بودند قرار گرفتیم.
بعد از خوردن چای و ناهار کمی استراحت کردیم ساعت 19 از خواب بیدار شدیم و تا پاسی از شب در محیط اطراف پناهگاه به گشت و گذار پرداخته و بادوستان مشغول بازی های مختلف شدیم .(جای شما خالی)
سه تن از همنوردن که حال مساعدی نداشته و سردشان بود موفق گردیدند مکانی را در پناهگاه برای خود دست و پا نمایند.
لازم به ذکر است که آب مناسب و کافی در بارگاه سوم وجود نداشت و حتی آب بطری که در بارگاه وجود داشت با توجه به کثرت کوهنوردان به اتمام رسیده بود که این امر موجب ناراحتی بسیاری از کوهنوردان حاضر در منطقه گردیده و حتی کوهنوردان قادر به تهیه آب آشامیدنی برای یک شبانه روز و حتی صعود به قله نبودند که این امر موجب اعتراض آنها از مسئولین امر شده بود.
دو نفر از همنوردان آذری زبان بنام جباری و بهبود که در همسایگی ما چادر برپا کرده بود با سرو صدای بیشمار خود آرامش را از ما و سایر همنوردان سلب کرده بودند که این مسئله باعث اعتراض شدید یکی از همنوردان گروه ما شد.
تعداد زیاد چادرهای رنگی که همانند گل های رنگارنگ در یک باغچه در اطراف بارگاه استقرار پیدا کرده بودند از روز قبل افزایش قابل ملاحظه ای یافته بود و کوهنوردان زیادی از استانهای مختلف و کشورهای اروپایی در اطراف به چشم می خورد که در حال صحبت و تبادل اطلاعات کوهنوردی ، اجتماعی و ... بودند ، در ساعت 11 شب به دستور سرپرست برنامه مقرر گردید بعد از صرف شام و استراحت بخوابیم و فردا ساعت 7 صبح بیدار شده و آماده بازگشت به بارگاه 2 مسجد صاحب الزمان شویم.
گزارش روز سوم جمعه 7 6 93
ساعت 7 صبح از خواب بلند شدیم و بعد از صرف صبحانه کوله ها را جمع و جور و چادرهایمان را جمع نمودیم 5 نفر از همنوردان کوله های خود را داخل گونی نهاده و جهت حمل به پائین تحویل صاحب قاطرها دادند از قرار گونی 25 هزار تومان و مابقی کوله هایشان را با خود حمل کردند ساعت 845 دقیقه با بنرهایی که داشتیم چندین عکس یادگاری و دسته جمعی گرفتیم و ساعت 9 صبح با سرقدمی آقای احسان بنده لو و عقب داری آقای نعمتی به سمت بارگاه2 مسیر بازگشت را آغاز نمودیم هوا بسیار صاف و عالی بود و در مسیر بازگشت نیز با چندین گروه صحبتهایی نموده و از فعالیتها و شهر آن گروهها جویا گردیدم تا در آینده در صورت امکان برنامه های مشترکی با یکدیگر برگزار نمائیم
ساعت 12 به بارگاه دوم رسیده کوله هایمان را در مکانی قرار دادیم و منتظر ماندیم تا کوله های دیگر افراد گروه توسط قاطرها برسد همگی به استراحت و خوردن میوه و تنقلات ، گپ و عکس با همنوردان خارجی و بحث زیبای خواب پرداختیم تا اینکه با یک تاخیر طولانی ساعت 14 قاطرها رسیدند و کوله ها را تحویل گرفتیم و سپس با دو دستگاه خودروی لندرور که از ساعت ها منتظر ما بودند به بارگاه اول ( پارکینگ) برگشتیم.
ساعت 1445 به پارکینگ خودروهایمان رسیدیم و سریعا پیاده شده و با آقای آرامش مسئول پارکینگ که از کارکنان شهرداری لاریجان نیز می باشند جهت کرایه لندرور رفت و برگشت و کرایه خودرو شخصی تسویه حساب نموده و خداحافظی کردیم ساعت 15 همگی سوار بر خودروها به سمت شهریار به راه افتادیم در مسیر ترافیک آنچنانی وجود نداشت در مسیر بازگشت به نوبت میهمان همنوردان گروه از خوراکی های لذیذ شدیم و همگی صحیح و سالم ، شاد و سرحال ساعت 1730 به شهریار رسیدیم و با رساندن همنوردان به درب منزلشان این برنامه هم با لطف خدا به خوبی هر چه تمامتر به اتمام رسید.
نکات قابل توجه:
1-هزینه هر نیسان و لندروور بابت هر سرویس رفت و برگشت از بارگاه اول به دوم و بالعکس 80 هزار تومان جمعا 320 هزار تومان پرداخت گردید.
2-آنتن همراه اول و ایرانسل از بارگاه اول تا بارگاه سوم و کمی بالاتر از بارگاه برقرار بود
اسامی همنوردان:( آقایان و خانم ها)
1-التفات نعمتی(سرپرست) 2-مصطفی فرج الهی ( فنی) 3-حسن رهنما 4-محمود رهنما 5- اعلاء نوری 6-ارسلان نوری7- قدرت اکبری نژاد 8-محمد اسماعیل روکی 9-آرزو رهگذر 10-الهام رهگذر 11-محمد بخشی12-حامد کرمی 13-احسان بنده لو 14-اکبر صالحی
4-نوع و سطح برنامه: کوهنوردی سنگین
5-وضعیت آب و هوایی منطقه: هوا آفتابی/صاف/ابری/رگبار/شبها سرد و گاهی همراه با بارش خفخیف
6-منابع تامین آب آشامیدنی: از ذوب شدن برف های منطقه
7-پشتیبان برنامه: علیرضا فرج الهی
8-فنی و آموزش: مصطفی فرج الهی
9-عکاسان: حامد کرمی،احسان بنده لو ، الهام رهگذر
10-هزینه برنامه : نفری 60 هزار تومان
11-تهیه و تنظیم گزارش: حسن رهنما
12- سهم گروه ازاین برنامه :130000 تومان
13-سرپرست برنامه: التفات نعمتی

لطفا برای دیدن ادامه تصاویر کلیک نمائید.