گزارش برنامه صعود به قله دوبرار از سیاه کلاهان استان البرز کرج 29 5 95
یکشنبه ۰۷ شهریور ۱۳۹۵
گزارش برنامه صعود به قله دوبرار از سیاه کلاهان استان البرز کرج 29 5 95

معرفی :

قله دوبرار درشمال غربي البرز مرکزی به ارتفاع2448 مترمیباشد که ازسمت شمال بوسیله گردنه آتشگاه به جاده چالوس ، ازسمت غرب توسط ارتفاعات روستای آتشگاه ( قديمي ترين روستاي كرج ) به روستای برغان ،ازسمت شرق بوسیله گردنه سیا کلان به قله عظیمیه (بیجی کوه) واز سمت جنوب بوسیله شهرک های بهارستان ،باغستان و گوهردشت به شهر کرج متصل می باشد.

از ویژگیهای بارز این قله این است که از هر چهار جهت امکان صعود به آن مقدور می باشد. و هم از داخل شهر وهم از طرف سد کرج وجاده چالوس بخوبی نمایان است.  دیگر ویژگی این قله مسیر های  آسان و در دسترس بودن برای ساکنان شهر کرج بخصوص اهالی شمال این شهر می باشد. شکل ظاهری این کوه باعث نامگذاری آن بدین اسم شده است . روی قله دو تپه مجاور به هم با کمترین اختلاف ارتفاع هست که بسیار به هم شباهت دارند به همین دلیل به دو برار مشهور شده اند ارتفاع یکی 2448 وارتفاع دیگری 2439 متر از سطح دریا می باشد.

در روی قله های دوبرار چند سوراخ چند متری حفر شده است که احتمالا این حفره ها یا جهت یافتن اشیا قدیمی کندوکاو شده ویا با توجه به قدمت این حفره ها جهت روشن کردن آتش و علامت دادن در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است  . این کوه از محله باغستان کرج براحتی قابل دسترسی است ولی می توان با طی یال شمالی کوه نور هم خود را به قله دو برار رسانید که این مسیر مقداری طولانی تر است.

مسافت رفت وبرگشت ازاین مسیر از میدان مجسمه تا قله دوبرار در حدود 17 کیلو متر می باشد ولی چنانچه از طرف باغستان از روی خط الراس صعود کنید و از همان مسیر نیز برگردید چیزی حدود 6 ساعت وقت نیاز دارید این مسیر از نظر مسافت کمتر از مسیر کوه نور میباشد علاوه برآنکه بکرتر نیز میباشد.

گزارش برنامه :

مطابق برنامه و هماهنگی قبلی روز جمعه مورخ 29 5 95  راس ساعت 5:30 دقیقه صبح، تعداد 19 نفر از اعضاو مهمانان گروه کوهنوردی شهریاران با 30 دقیقه تاخیر بعلت نیامدن مینی بوس با 4 دستگاه وسیله شخصی و تاکسی سرویس؛ به قصد صعود به قلۀ دو برار از مسیر سیاه کلاهان مقابل مسجد کرشته بسمت کرج عزیمت  کردیم وپس از ملحق شدن سایر همنوردان در ایستگاه فاز چهارم وپنجم اندیشه ،سه راه اندیشه،انبار نفت؛ ادامه ی مسیر بسمت روستای محمودآباد سیاه کلاهان تا پای دامنۀ قلۀ مذکور ادامه یافت. در اولین میدان همین روستا

پس از آماده سازی و ارائۀ توضیحات فرایند اجرایی توسط سرپرست برنامه (آقای حسن رهنما) و تعیین آقایان میانجی ،جعفر رستمی ،رضا کاظمی بعنوان سرقدم ، عقبدارو راهنمای برنامه؛ در راس ساعت 7 صبح گروه حرکت خود را از یال شرقی منتهی به قله دوبرار از روستای محمود آبادآغاز نمود...

پس از طی شیبهای اولیه و پاکوب به شیر آب لوله کشی شده چشمه در یک محیط سر سبز رسیدیم مشاهده کردیم گروهی در حال صرف صبحانه هستند ، همگی از آب چشمه خوردیم و با پر کردن شیشه های خالی به مسیر سر بالایی تقریبا تند ادامه دادیم و ساعت 830  صبح به خط الرئس عظیمیه دوبرار رسیدیم، در یک جای سایه و خنک  به مدت 30 دقیقه به استراحت و صرف صبحانه پرداختیم ،سپس به مسیر ادامه دادیم و ساعت 1030 صبح به محل دوراهی سیاه کلاهان و قله رسیدیم در اینجا از تعدادی از همسفران که خسته بودند و قادر به صعود قله نبودند پیشنهاد شد همینجا استراحت نموده و منتظر برگشت گروه قله بمانند ، گروه قله به تعداد 11 نفر به مسیر صخره ای ادامه دادیم و ساعت 1130 فله دوبرار در زیر پاهای گروه شهریاران قرار گرفت گروه پس از اندک استراحت و و ثبت چند عکس، بلافاصله همان مسیر برگشت  را پیموده و ساعت 1245 به پیش دوستان رسیدیم، همگی میسر سرازیری دره سیاه کلاهان را پیمودیم و ساعت 14 در پارک محقر و ساده روستا ی سیاه کلا هان به صرف ناهار و استراحت پرداختیم سپس تا روستای محمودآباد طی طریق کردیم و با  3 دستگاه تاکسی سرویس ساعت 1545 به شهریار رسیدیم و تا برنامه ای دیگر همگی را به خدای بزرگ سپردیم.

اسامی شرکت کنندگان:

1- حسن رهنما(سرپرست برنامه)2- رضا شجاعی( عکاس برنامه)3- جعفر رستمی 4- مهرداد دانشمند5- پرویز رهگذر 6- علی یوسفی 7- محمد زاد عبدالله 8- ساسان میانجی 9- رضا بهمن پور 10- رضا کاظمی11- علی کاظمی12- حسن کاظمی13- لیلا رایگانی 14- فاطمه هاشمی 15- عفت اسد الهی 16- مریم یعقوبی 17- پگاه بور بور18- فاطیما حسنی نیا 19- سحر مقدم