چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
1968 بازدید

قله شاه نشین به ارتفاع 3857  :

قله شاه نشین یکی از قلل رشته کوه های البرز مرکزی است و بر روی خط الراس سراسری توچال قرار گرفته است که از سمت شرق به گردنه شهرستانک و قله توچال و ازغرب نیز به امام زاده داوود ختم می شود.این قله از مسیرهای امام زاده داوود، شهرستانک و توچال قابل صعود می باشد.از مسیر توچال می توان بعد از عبور از ولنجک، بام تهران، ایستگاه 2، ایستگاه 5 و ایستگاه 7 و همچنین از طریق میدان سربند می توان بعد از عبور از دره اسون، اسپیدکمرو ایستگاه 7 تله کابین به آن دسترسی پیدا نمود.

خط‌الرأس اصلی توچال (شرق به غرب) از گردنه قوچک در شمال‌شرقی تهران شروع شده، بعد از طی قلل دارآباد، سیاه‌بند، پیازچال، توچال، شاه‌نشین، بازارک، لوارک، «گردنه لت»، سیاه‌سنگ و منار در روستای مورود در جاده چالوس (پل‌خواب) به پایان می‌رسد.

طول تقریبی این خط‌الرأس حدود ۵۰ کیلومتر می‌باشد که قلل فرعی فراوانی را در خود جای داده است.

شاه‌نشین از سمت شرق به وسیله گردنه شهرستانک (که در آن هتل توچال و ایستگاه هفتم تله‌کابین قرار دارد) به توچال، از غرب به منطقه امامزاده داود، از شمال به روستاهای شهرستانک و شکراب و از جنوب به شهر تهران منتهی می‌شود. این قله پس از توچال بلندترین قله این خط‌الراس است.

مسیرهای صعود

مسیرهای جنوبی صعود این قله دره درکه، پناهگاه پلنچال، اشترگردن و قله و یا امامزاده داوود، اشترگردن و قله می‌باشد و مسیر شمالی صعود آن هم از روستای شهرستانک شروع می‌گردد. همچنین این قله را می‌توان پس از صعود توچال با پیمایش خط‌الراس و یا از مسیر ایستگاه هفتم تله‌کابین و پیمایش خط‌الراس صعود کرد.

مسیر امامزاده داوود به ایستگاه هفتم تله‌کابین از دامنه‌های جنوبی این قله تراورس می‌کند.

دید از قله

در صورت صاف بودن هوا از روی شاه نشین، اشراف خوبی به منطقه البرز مرکزی وجود دارد و قله‌های بسیاری مانند توچال، دماوند، مهرچال، ساکا، آتشکوه، سرکچال، کلون بستک، پیرزن کلوم و ... دیده می‌شوند.

قله توچال:

توچال قلّه‌ای در شمال تهران و به ارتفاع ۳۹۶۲ متر می‌باشد که بخشی از دامنه رشته‌کوه‌های البرز است. دامنهٔ جنوبی توچال مجاور با شهر تهران و قلهٔ آن مشرف به این شهر است.

مشهورترین پناهگاه‌ها و جان‌پناه‌های توچال به ترتیب از شرق به غرب دارآباد، کلک‌چال، شروین، شیرپلا، جان پناه قله توچال، امیری، هتل اوسون، ایستگاه پنجم تله کابین، اسپیدکمر و پلنگ‌چال هستند که همگی آن‌ها مشرف به تهران می باشند.  این کوه از جنوب، به شهر تهران و از شمال به آهار، شکراب و شهرستانک مشرف است توچال به معني چال آبگير و درياچه‌ي كوچك است.

راههای صعود به قله توچال

قله توچال، به دلیل نزدیکی به تهران، همواره شمار زیادی صعودکننده دارد. صعود به توچال از مسیرهای مختلفی امکان‌پذیر است. همچنین بهترین ماه های صعود اردیبهشت، خرداد، مهر و آبان است.

مهم‌ترین این مسیرها عبارتند از:

دربند، پناهگاه شیرپلا، جانپاه امیری( سیاه سنگ) ، قله توچال ( رایج ترین مسیر)

پارک جمشیدیه ، پناهگاه کلک چال ، دره پیاز چال ، قله پیاز چال ، قله توچال

ولنجک( بام تهران) ، ایستگاه پنجم تله‌کابین، ایستگاه هفتم تله کابین، قله توچال

درکه، پناهگاه پلنگ چال، ایستگاه پنجم تله‌کابین، ایستگاه هفتم تله‌کابین، قله توچال

· دارآباد، قله دارآباد، قله پیازچال، قله توچال

· دربند، دوراهی اوسون، دره اوسون، جان پناه اسپیدکمر،ایستگاه هفتم تله کابین، قلهٔ توچال (قدیمی ترین مسیر)

· دامنهٔ شمالی و از آهار و شکراب به قله توچال

· دامنهٔ شمالی روستای شهرستانک ، قله توچال

پیست اسکی و تله کابین توچال

تله‌کابین توچال دارای سه خط اصلی و سه خط تله‌سی‌یژ و یک خط تله‌اسکی می‌باشد. روی هم رفته درازای سه خط اصلی این تله‌کابین، نزدیک به ۷۵۰۰ متر است که در میان تله‌کابین‌های نصب شده در دنیا یکی از طولانی‌ترین خطوط تله‌کابین پیوسته به شمار می‌رود. ایستگاه اول این تله کابین در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا، ایستگاه دوم در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا، ایستگاه پنجم در ارتفاع ۳۰۰۰ متری و ایستگاه هفتم در ارتفاع ۳۷۰۰ متری از سطح دریا است.

کار ساخت تله‌کابین توچال، در سال ۱۳۵۳ به دست بهمن باتمانقلیچ و با همکاری شرکت فرانسوی «پوما» و شرکت اتریشی «دوپل مایر» آغاز شد و در سال ۱۳۵۷ پایان یافت.

گزارش برنامه صعود به قله شاه نشین تا ایستگاه 7 توچال در مورخه 18 2 94

طبق برنامه سه ماهه گروه این هفته نوبت رسید به برنامه پیمایش امامزاده داود به روستای آهار و شکرآب به سرپرستی جناب آقای مصطفی فرج الهی ثبت نام ها انجام گرفت و مقرر گردید راس ساعت 430 صبح در مقابل بانک ملی کرشته گردهم بیاییم و برنامه ماراتن کوهنوردی و سختی را آغاز نمائیم.

ساعت 430 دقیقه بود تمامی دوستان با کمی تاخیر چنددقیقه ای در مکان مذکور گردهم آمدند ولی خبری از مینی بوس نبود در این بین تا مینی بوس بیاید نماز را خواندیم و تا ساعت 510 صبح منتظر آقای رضایی شدیم.

آقای رضایی آمدند و سریعا همنوردان محترم این برنامه سوار بر مینی بوس شده و به سمت امامزاده داود به راه افتادیم .

ساعت 620 دقیقه به روستای زیبای کن و سولقان رسیدیم . از روستا که دارای باغات زیبایی بود عبور کردیم آفتاب تازه داشت از خواب بیدار می شد و همنوردان ما هم همینطور ساعت 640 دقیقه به ورودی امامزاده داود رسیدیم و از دور سربازی را مشاهده می کردیم که می گفت ماشین را عقب تر پارک کنید ما هم گفتیم به چشم ماشین الان بر می گردد و در ادامه ایشان گفت می دانم که ماشین می خواهد برگرد  یکی از همنوردانتان تا صبح پیش من بود حالافهمیدم آقای نوروزی تا صبح پیش ایشان بوده و کپی مفصل با ایشان داشته است کمی جلوتر آقای نوروزی بر پله های ورودی امامزاده شادو خندان چشم انتظار گروه بودند بعد از زیارت امامزاده داود گرادگرد هم جمع شدیم و با میدان داری آقای نوری نرمش صبحگاهی را انجام دادیم ، بعد از چند عکس یادگاری به راه افتادیم .

مسیر از داخل کوچه و بازار امامزاده داود عبور می کرد کم کم از روستا خارج شدیم ، هر چه بالاتر می رفتیم زیبایی منطقه دو چندان می شد و گنبد و ساختمان زیبای امامزاده از  نظر ما خارج می گشت.

درختان تازه شکوفا شده بودند و رودخانه نیز پرآب و سرزنده در حال سرودن شعر و سلام به همنوردان بود آبشارهای زیبایی در منطقه وجود داشت که حاصل برف و برف چال های ارتفاعات بود ما این آبشارها در تابستان به چشم نمی خورد ، منظم و به ترتیب در حال حرکت بودیم و از چند نقطه ای که دارای برف های زیادی بود با دقت عبور کردیم .

ساعت 1045 دقیقه به گوسفندسرا در یال و ارتفاعات منتهی به قله شاه نشین رسیدیم و به دستور سرپرست توقف کرده و صبحانه و میان وعده ای میل نمودیم 1115 دقیقه مجددا شروع به حرکت کردیم مسیر منتهی به قله دارای شیب زیادی بود و تعدادی از همنوردان گروه با توجه به اینکه اولین باری بود به این ارتفاعات می آمدند دچار مشکل شده بودند و این امر باعث گردید سایر دوستان به نوعی به یکدیگر کمک نمایند.

در چند نقطه توقف های کوتاهی داشتیم و در نهایت ساعت 1 به قله شاه نشین رسیدیم – قله شاه نشین چشم انداز بسیار زیبایی داشت و قله هایی مانند دماوند ، خلنو ، کلون بستک ، کهار ،ناز ، منار و ... به خوبی قابل مشاهده بودند بعد از استراحت و گرفتن چند عکس یادگاری ساعت 1315 دقیقه مجددا به راه افتادیم برنامه این هفته عبارت بود از پیمایش مسیر امامزاده داود به روستای آهار و شکر آب و با توجه به اینکه تعدادی از دوستان دچار مشکل شده بودند سرپرست صلاح را بر این دیدند که تا ایستگاه 7 توچال ادامه مسیر بدهیم ایشان هماهنگی های لازم را با آقای رضایی  جهت بازگشت به ولنجک به جهت انتقال و بازگشت ما به شکرآب رفته بود با زحمت بسیار انجام دادند .

مسیر شاه نشین به توچال نیز مسیر راحتی نبود و پوشیده شده بود از برف و  چاله های برفی بسیار ، باد و سرما نیز از سوی دیگر حرکت را سخت کرده بود و عقب دار این هفته گروه یعنی آقای میلاد رهگذر نیز زحمات زیادی را کشیدند و دوستان را کمک می کردند.

ساعت 15 در نزدیکی های ایستگاه 7 توقف کوتاهی کرده شادیهایمان  را که شامل انواع میوه های لذیذ ، تنقلات و شکلات بود بین یکدیگر تقسیم نمودیم.

و مجددا به راه افتادیم ساعت 1545 دقیقه به ایستگاه 7 توچال رسیده و باتله کابین به ایستگاه 5 ادامه مسیر دادیم .

ساعت 1615 دقیقه به ایستگاه 5 رسیدیم ، ناهار را  دور یک میز میل کرده و آماده شدیم برای بازگشت چند عکس به یادگار با چشم انداز زیبای شهر تهران که در زیرپای ما بود انداختیم در اینجا چند تن از همنوردان با توجه به خستگی با هماهنگی سرپرست با تله کابین به پائین و ایستگاه 1 ولنجک راهی شدند و مابقی دوستان مسیر را در جاده ماشین رو به  سمت ایستگاه 2 و 1 ادامه دادند .

هوا بسیار خوب و عالی بود و باد ملایمی که در حال ورزش بود تمام آلودگی ها را از شهر تهران زدوده و چشم انداز بسیار زیبایی را برای کوهنوردان فراهم کرده بود.

تا چشم کار می کرد گل بودوگل ، گل هایی با رنگ ها مختلف و زیبا و زمینی که فرش شده بود از بوته ها و علف های خودرو حالا رسیدیم به ایستگاه 2 ساعت 7 بعد ظهر را نشان می داد و خورشیدداشت غروب می کرد ، چند دقیقه ای در این مکان استراحت نمودیم و متوجه شدیم که آقای رضایی در ترافیک مسیر بازگشت مانده است بعد از آن مجددا به راه افتادیم 845 دقیقه به سایر دوستان در ایستگاه 1 ولنجک رسیدیم کمی استراحت کرده و مجددا به راه افتادیم ساعت 930 دقیقه به مینی بوس و ابتدای ورودی و پارکینگ رسیدیم آقای رضایی نیز به تازگی آمده بودند سوار بر ماشین شده و راه  را به سوی شهریار در پیش گرفتیم ساعت 1115 دقیقه به شهریار رسیدیم و این برنامه نیز به پایان رسید ودوستان را تا یک برنامه دیگر به خدای بزرگ سپردیم.

افراد شرکت کننده در برنامه  عبارتند از آقایان و خانم ها (تعداد نفرات 15 نفر)

1-علیرضا فرج الهی 2– مصطفی فرج الهی 3-عباس درخشان 4- خانم درخشان 5- آقای نوروزی 6-اعلاء نوری 7-جعفر رستمی 8- محسن رستمی9- میلاد رهگذر 10- آقای حجازی 11- مصطفی حسن زاده   12-   اکبر صالحی13-آقای فرهانی 14- سید رضا جلیل زاده 15-علی علیزاده

سرپرست برنامه : علیرضا فرج الهی

تهیه و تنظیم و عکاس : اکبر صالحی

هزینه برنامه:20 هزار تومان اعضاء و 25 هزار تومان میهمانان

برای مشاهده ادامه تصاویر لطفا کلیک نمائید.