گزارش برنامه صعود به قله پهنه سار و چشمه شاهی مورخه 28 6 93

گزارش برنامه صعود به قله پهنه سار و چشمه شاهی

از روستای واریش و بازگشت از روستای خور  مورخه 28 6 93

معرفی قله پهنه سار و چشمه شاهی:

قله پهنه ساربه ارتفاع 3400 متر در منطقه البرز مرکزی و تهران واقع میباشد.

به این قله "پهنه حصار" ، "پهن حصار" و "پشته بند" هم گفته میشود و نام رسمی آن در برخی منابع و سایتها "گندم چال" میباشد. پهنه سار از شرق به دره و روستای سنگان ، از غرب به روستای خور و از جنوب به روستای واریش منتهی میشود.

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ وﺟﻮد دﻳﻮارﻩ ﺳﻨﮕﻲ در ﻣﻴﺎﻧﻪً ﻣﺴﻴﺮ ﺻﻌﻮد و ﮔﺮدﻩهاي ﺳﻨﮕﻲ ﺑﺮ روي ﺧﻂ اﻟﺮاًس ، ﺻﻌﻮد زﻣﺴﺘﺎﻧﻲ اﻳﻦ ﻗﻠﻪ ارزﺷﻤﻨﺪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮﻣﻴﺮﺳﺪ،

ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻣﮑﺎﻧﯽ ﻗﻠﻪ ﭘﻬﻨﻪ ﺣﺼﺎر ﺗﺎ ﺣﺪودي ﺷﺒﻴﻪ ﺑﻪ ﻗﻠﻪ ﺑﻨﺪ ﻋﻴﺶ اﺳﺖ.ﻣﺒﺪاً ﺻﻌﻮد هردو ﻗﻠﻪ روﺳﺘﺎهاﻳﻲ در ﺷﻤﺎل ﻏﺮب ﺗﻬﺮان هستند، هر دو دراﻧﺘﻬﺎي دو درﻩ ﺳﺮﺳﺒﺰ واﻗﻌﻨﺪ .

شرح مسیر صعود:

پس از رسیدن به روستای واریش، خودوری خود را همان بیرون روستا پارک کنید. از داخل روستا رد شده و با گردش به راست در مسیر پهنه سار قرار بگیرید. این مسیر یک جاده عریض خاکی است که از پایین روستا نیز دیده می‌شود. با قرار گرفتن در این جاده که شیب متوسطی دارد پس از حدود 20 دقیقه پیاده‌روی به انتهای جاده می‌رسید و مسیر پاکوب شروع می‌شود. کمی بالاتر با گردش به چپ، مسیر پاکوب در امتداد دره ادامه می‌یابد. در ادامه، بخشی از مسیر از کنار رودخانه می‌گذرد و یکی دو چشمه آب هم در این بخش از مسیر وجود دارد. پس از حدود 15 دقیقه پیاده‌روی در این مسیر زیبا -در امتداد رودخانه و از کنار درختان- به سبزه زار و دشت کوچکی می‌رسید در ارتفاع 2500 متر، محلی‌ها به اینجا سرچشمه می‌گویند. در اینجا شما روبرویتان یک کوه صخره‌ای میبینید که پشت آن چند قله نسبتا مرتفع دیده می‌شود. چشمه شاهی در واقع شرقی ترین قله (سمت راست) در بین آن قله‌هایی است که شما می‌بینید. البته قله اصلی از اینجا دیده نمی‌شود و پشت یک قله فرعی پنهان شده. شما باید از سمت چپ صخر‌ه‌ها، خود را به پشت صخره رسانده و مسیر قله چشمه‌ شاهی را در پیش بگیرید.

در اینجا (سرچشمه) ممکن است پاکوب کمی محو شده و مشخص نباشد. (در بهار و تابستان البته). مسیر را مستقیم به سمت بالا ادامه دهید و کم کم با گردش به راست خود را به پشت صخره‌ها برسانید. با گردش به راست وارد تنگه‌ای می‌شوید که قله چشمه شاهی در امتداد آن و در بالاترین نقطه قرار دارد. توجه داشته باشید که در این تنگه –اگر شرایط مساعد بهمن باشد- خطر ریزش بهمن وجود دارد. حدود 20 دقیقه که در تنگه ارتفاع گرفتید باید تراورس کرده و بر روی یال سمت راست قرار بگیرید. یال مورد نظر بهترین مسیر صعود به قله های چشمه شاهی و پهنه سار است. چه در تابستان و چه در زمستان. در زمستان حجم برف در این مسیر کمتر است. تابستانها، پاکوب کوچکی در اینجا دیده میشود که تنگه را با یال میرساند. پس از قرار گرفتن بر روی یال (در ارتفاع حدود 3 هزار متر) قله‌ای که در امتدا یال می‌بینید (در جهت شمال) قله فرعی جلوی چشمه شاهی است. با ادامه مسیر از روی یال، در کمتر از یک ساعت بر روی قله چشمه شاهی به ارتفاع  3275 متر خواهید بود. قله چشمه شاهی با سنگ چین کوچکی مشخص شده است.

***

نکات مفید:

* در مقابلتان و در جهت شمال، شما دشت پهنه سار را می بینید که حدود 100-150 متر پایین تر و در ارتفاع 3150 متر قرار دارد.

* قله پهنه سار -بلندترین قله منطقه به ارتفاع 3400 متر- نیز در امتداد شمال و در آنسوی دشت قرار دارد که شما قله فرعی جلوی قله پهنه سار را از روی چشمه شاهی می توانید ببینید.

* از قله چشمه شاهی تا قله پهنه سار در بهار و تابستان حدود 2 ساعت راه است و در زمستان بسته به حجم برف و آمادگی شما، به این زمان افزوده خواهد شد.

* خیلی ها قله چشمه شاهی و قله فرعی که در غرب آن واقع است را قله پهنه سار می دانند و این دو قله را بعنوان قله پهنه سار صعود می کنند! که طبق دانسته ها و تحقیقات بنده، و مراجعه به نقشه توپوگرافی منطقه، کاملا اشتباه است.

* با توجه به بهمن خیز بودن تنگه، در صورتی که احتمال ریزش بهمن را در تنگه می دهید (با توجه به زمان و حجم بارش). مسیر صعود را به جای تنگه از روی یال انتخاب کنید. در این صورت قبل از برنامه، اطلاعات صعود از روی یال را بدست آورید و یا با راهنمای کار بلد وارد منطقه شوید.

شرح برنامه:

مطابق برنامه و هماهنگی لازم روز جمعه مورخ 28 6 93 ساعت  530   تعداد 7  تن از همنوردان  عزیز گروه کوهنوردی شهریاران بعد از تجمع در مقابل مسجد ولی عصر کرشته با یک دستگاه خودرو ون متعلق به برادرآقای التفات نعمتی (سرپرست برنامه) مسیر حرکت را به سوی روستای واریش در شهر تهران را آغاز نمودیم قبل از حرکت نیز آقایان حسن رهنما ، مصطفی فرج الهی و محمود رهنما به جهت استقبال 3 تن از همنوردان خوبمان که از قله آرارات در حال بازگشت بودند در مقابل مسجد آنها را ملاقات نمودیم  از نامبردگان خداحافظی نمودیم و مسیر خویش را به سوی شهر قدس و  جاده چیتگر پیش گرفتیم و بعد از عبور از شهر قدس و وارد شدن به ورد آورد و عبور از کنار دریاچه زیبای شهدای خلیج فارس واز ساختمانهای بلند مرتبه ساخته شده ، در مسیر تابلو روستای واریش را پیدا نمودیم و مسیر را ادامه دادیم لازم به توضیح است که سرپرست برنامه کمی نگرانی داشت که مسیر را درست  پیدا کنیم و به اشتباه در اتوبان های اطراف گرفتار نشویم خدا را شکر مسیر را به درستی پیدا کرده و  ادامه دادیم و بعد از  حدود 12 کیلومتر رانندگی در پیچ و خم جاده، به ورودی روستای وردیج در سمت راست جاده رسیدیم. تابلویی با عنوان «خیابان شهید وردیجی» نشانه ورودی روستا است. روستا به جاده نزدیک است و حدود 500 متر پایین‌تر قرار دارد. در اینجا از ماشین پیاده شدیم و به دستور سرپرست محترم برنامه جناب اقای التفات نعمتی کمی نرمش کردیم و بعد از گرفتن چند عکس یادگاری آماده حرکت شدیم در این حین با یکی از دوستان  خوب کوهنورد تهرانی به نام اقای حمید صالحی آشنا شدیم که ایشان نیز شدن یک عضو از گروه  شهریاران  ساعت 7 صبح مسیر را با تعداد 8 نفر از همنوردان ادامه دادیم با سکوت از داخل روستا و خیابان امام خمینی و شهید باکری عبور نمودیم و کمی از روستا فاصله گرفتیم و از باغات روستا عبور نمودیم در سمت راست مسیر، استخرهای ذخیره آب به تعداد زیاد مشاهده می شد که جهت ابیاری باغات روستا استفاده می شد و دوستان نیز پیشنهاد شنا در آن را به دیگر می دادندبعدازحدود نیم ساعت از گردنه ای عبور نمودیم که بعد از آن روستا قابل مشاهده نبود لازم به ذکر است عملیات راه سازی  و ساختن آب بند در این مسیر صورت گرفته بود که باعث تخریب زیادی از درختان و از بین رفتن طبیعت منطقه شده بود جای تاسف دارد که این اقدامات صورت گرفته است بعد از عبور از گردنه و چند چشمه کوچک به یک بند نسبتا بزرگ  ذخیره آب رسیدیم  از کنار آن عبور نمودیم  و بعد از آن به چشمه  نسبتا  بزرگ دیگری رسیده کمی آب نوشیدیم در این بین چندین عکس یادگاری با دوستان خوبمان گرفته و مسیر را ادامه دادیم  مسیر کم کم شیب تندی می گرفت و کوههای صخره ای ما را به سوی خود فرا می خواند کمی مایل به چپ مسیر را ادامه دادیم مسیر در اینجا کمی سخت شد و آرام آرام و با کمک دوستان و حمایت از همدیگر این نقطه خطرناک را عبور نمودیم وارد تنگه شدیم  ، تنگه ای که در زمستان مسیر بهمن گیری می باشدو عبور از آن بسیار خطرناک است در میانه تنگه قبل از ما نیز یک گروه از کوهنوردران خوب اسلامشهری به نام گروه کوهنوردی کوهیار مشغول صرف صبحانه بودند بعد از احوال پرسی و گرفتن چند عکس یادگاری از ما جدا شدند ساعت حدود 9 صبح بود مشغول صبحانه خوردن شدیم و صبحانه ای با انواع غذاهای لذیذ حدود 45 دقیقه استراحت نمودیم و مجددا مسیر را ادامه دادیم بعد از آن تنگه مسیر شیب تندی داشت مسیر را به سمت راست کمی تغییر دادیم و در اینجا با  توجه به گرفتن ارتفاع روستاهای اطراف از جمله کندر ، شهر کرج ، شهر تهران به خوبی قابل  مشاهده بود کوههای زیبای منطقه نیز باعث شده بود که دوستان به گرفتن عکس از طبیعت زیبای منطقه مشغول شوند به دشت زیبای پهنه سار رسیدیم و کوله ها را به همراه اقای اقا محمدی در ابتدای دشت باقی گذاشتیم و مابقی به سوی قله چشمه شاهی ادامه مسیر دادیم قله چشمه شاهی در سمت راست دشت قرار دارد  ساعت 11 صبح مورخه 28 6 93 به قله  چشمه شاهی به ارتفاع 3275 رسیدیم با شادمانی فراوان به یکدیگر تبریک گرفتیم و چند تن از دوستان نیز اعلام می داشتند که اولین باری است که به این ارتفاع صعود کرده اند و احساس بسیار خوبی دارند(یعنی اقایان نذیری و ناجی) در اینجا بنرها را باز کردیم ( بنر گروه کوهنوردی شهریاران و همچنین بنر گرامیداشت هفته دفاع مقدس که از سوی اداره ورزش  و جوانان به ما داده شده بود که در بالای قله عکسی را به یادگاری و گرامیداشت آن روزها بگیریم) بعد از گرفتن عکس مسیر را به پائین ادامه دادیم و از دور  امامزاده بی بی زرین قمر  و گروه کوهنوردی کوهیار قابل مشاهده بود به دوستان اسلامشهری رسیدیم و از چای اتیشی که اماده کرده بودندمیل نمودیم و بعد از حدود 15 دقیقه استراحت و زیارت امامزاده به سوی قله پهنه سار ادامه مسیر دادیم به ذین اسبی رسیدیم در اینجا اقایان نعمتی ،  اقا محمدی و درخشان از ما جدا شدند و به پائین و مسیر بازگشت یعنی  روستای خور ادامه مسیر دادند و اعلام داشتند که ما کمی پائین تر منتظر شما برای بازگشت هستیم مسیر کمی سخت بود و دوستان با هر زحمتی شده بود خود را به قله پهنه سار به ارتفاع 3372  رساندیم در اینجا نیزتعدادی از کوهنوردان گروه علمدار تهران را مشاهده نمودیم چند عکس یادگاری با یکدیگر گرفتیم و ادامه مسیر دادیم مسیر خود را به سوی کرج و چاده چالوس تغییر دادیم و به سوی روستای خور و پیست اسکی ادامه دادیم بعد از ملحق شدن به دوستان دیگر و فرود از  شیب ها  ی تند که کمی از دوستان را اذیت کرد در اینجا به پائین قله پهنه سار رسیدیم و در زیر سایه درختان و چمن زار به استراحت پرداختیم گل حسرت به این ابعاد و وسعتی که تا به حال بنده و دوستان ندیده بودیم که قابل توصیف نیست انگار باغبانی این گلها را  فقط  نمایش کوهنوردان و طبیعت گردان قرار داده  و کسانی که این زحمت و همت را به خرج داده اند فقط پادششان تماشای این گلهاست که جای دوستان خالی که این صحنه برای هیچ وقت از ذهن دوستان نخواهد رفت ناهار را صرف نمودیم ساعت حدود 4 بعد ظهر بود مسیر را ادامه دادیم و چند  عکس نیز در دره خور و از ابشار انداختیم عکس های زیبا و بیادماندنی ، ساعت 5 بعدظهر به پارکینگ خودرو پیست رسیدیم و برادر اقای نعمتی منتظر ما بودند سوار بر ماشین شدیم و تا کرج با دوستان به شادمانی پرداختیم جای شما خالی در سرحد آباد نیز میهمان گروه بودیم و ساعت 630 به شهریار رسیدیم از دوستان خداحافظی کردیم و آنها را به خدای بزرگ سپردیم.

تاریخ اجرای برنامه: 28 6 93

تعداد اعضای شرکت کننده در برنامه:7 نفر+یکنفر میهمان

نام و نام خانوادگی اعضاء شرکت کننده در برنامه:(آقایان)

1-التفات نعمتی 2-موسی آقا محمدی 3-محمد درخشان 4-احسان بنده لو 5-مهدی نذیری6-شایان ناجی7-اکبر صالحی 8-حامد صالحی

نوع برنامه: کوهنوردی

سرپرست برنامه : جناب اقای التفات نعمتی

هزینه برنامه: نفری23 هزار تومان

سهم گروه از این برنامه:نداشتیم

هزینه ماشین:150هزار تومان

تهیه و تنظیم گزارش: اکبر صالحی

عکاس برنامه: اکبر صالحی

برای دیدن ادامه تصاویر لطفا کلیک نمائید.