سه شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴
کوه های  استان اصفهان

در یک تقسیم‌بندی کلی، کوه‌های استان اصفهان را می‌توان به دو بخش تقسیم نمود. بخشی از کوه‌ها از پیشروی رشته کوه‌های زاگرس در استان اصفهان پدید آمده و بخش دیگر متعلق به رشته کوه‌های مرکزی ایران است. در مورد بخش اول می‌توان گفت که در حقیقت مرتفع‌ترین قسمت رشته کوه زاگرس یعنی دنا به شکل یک دیوار طبیعی، استان اصفهان را از کهگیلویه و بویراحمد جدا می‌کند و در مورد بخش دوم می‌توان به کوهستان کرکس اشاره نمود که در این استان واقع است و یکی از معروف‌ترین قله‌های رشته کوه‌های مرکزی ایران است.

رشته کوه کرکس:

رشته کوه کرکس از کوه‌های ایران مرکزی به شمار می‌رود که در جهت شمال غربی به جنوب شرقی امتداد یافته و پهنه‌ای در حدود 3400 کیلومتر مربع را تحت پوشش قرار داده است. شمال غربی این رشته کوه شهرستان کاشان، در جنوب شرقی آن شهرستان نطنز، در شرق آن شهرستان برخوار و میمه و غرب آن شهرستان اردستان واقع شده است. مرتفع‌ترین کوه‌های رشته کوه کرکس عبارتند از کمر سیاه (3630 متر)، کوه کرگز (3588 متر)، زیر پل (3398 متر)، لالی وان (3350 متر)، پنجه علی (3225 متر)، کوه کلنگ (2248 متر). مرتفع‌ترین کوه این رشته کوه، کوه کرکس با ارتفاع 3895 متر از سطح دریا می‌باشد.

قله کرکس

قله كركس به ارتفاع 3895 متر، بخشی از رشته کوه های مرکزی ایران است و مهمترين کوه شهرستان نطنز (اصفهان) بشمار می رود.

نام کوه کرکس

وجه تسميه نام اين كوه بخاطر، وجود كركس هايي كوچكي است، همچون باز شكاري كه بر فراز دامنه آن در پروازند.

روایت دیگری  نیز وجود دارد، اينكه دامنه اين كوه شكارگاه شاه عباس صفوي بوده و باز شكاري (كركسي) در شكار به او كمك ميكرده است روزي شاه جام آبي را كه آغشته به زهر ماري بوده مي خواسته بنوشد وآن باز شكاري (كركس) با بال زدن و ريختن آب آن ظرف مانع نوشيدنش مي گردد بنابراين شاه با عصبانيت كركس را کشته و بعد ازآنكه از ماجرا آگاه می شود ازكرده خود سخت پشيمان شده وبرروي جسد آن كركس آرامگاهي دردامنه كوه ساخته كه تابحال نيزآثار آن آرامگاه موجود است وبه همين علّت این کوه را کرکس مینامند.

موقعیت جغرافیایی و ویژگی های منطقه:

رشته کوه کرکس از کوههاي مرکزي ايران به شمار ميرود و پهنه اي به وسعت 3400 کيلومترمربع را زير پوشش قرار داده است که در جهت شمال غربي – جنوب شرقي امتداد يافته است .

این کوه در استان اصفهان قرار گرفته‌است و شمال غربی آن شهرستان کاشان و در جنوب شرقی شهرستان نطنز، شرق شهرستان برخوار و میمه و غرب شهرستان اردستان واقع شده‌است و ارتفاع آن از سطح دریا 3895 متر است.

مختصات جغرافيايي کوه کرکس عبارتند از : N : 3 , 27 ' , 21 و  E : 51 ,47 ' , 59

رشته کوه کرکس از سنگهاي آذرين متوسط از لحاظ اسيدي يا بازي آذر آواري تشکيل شده است . از نظر زلزله خيزي مناطق جنوبي آن پرزيان و مناطق شمالي آن نيمه زيان به حساب مي آيند.

کوه کرکس حاصل گدازه‌هایی است که از راه شکاف‌های موجود در سطح زمین به بیرون راه یافته‌اند. سطح زیر پوشش کوهستان کرکس در استان اصفهان بالغ بر 300 هزار هکتار است که 98 هزار هکتار آن به عنوان منطقه شکار ممنوع انتخاب و اعلام شده‌است.

قله‌های کوهستان کرکس به علت ارتفاع زیادی که دارند تقریباً در نیمی از سال پوشیده از برف بوده و منبع اصلی چشمه‌های متعددی است که در دامنه‌های این کوهستان جریان دارند.

ميزان بارندگي سالانه آن بين 200 تا 300 ميليمتر است كه اين کوهستان را در شمار مناطق خشک تا نيمه خشک قرار داده است. از كوهستان كركس رودهايي چند كه اغلب خشك رودي بيش نيستند سرچشمه مي گيرد. سرچشمه رودهاي منطقه بیشتر تا اوايل تير ماه خشک ميشوند .

دامنه‌های کرکس به دلیل وجود منابع آب کافی و نیز اعتدال شرایط اقلیمی و رویش انواع گیاهان مرتعی، زینتی و تجاری در ردیف مراتع نسبتا خوب منطقه و کشور است. پوشش گیاهی منطقه بیشتر شامل گیاهان بوته‌ای (انواع گندمیان، درمنه، گون، گیاهان دارویی و …) و درختچه‌هایی است که به صورت پراکنده دیده می‌شود. کوهستان

موقعیت جغرافیایی و شرایط زیستی منطقه کرکس به گونه‌ای است که امکان وجود انواع جانوران وحشی اعم از خزندگان، پرندگان و پستاندارانی نظیر کل و بز، قوچ و میش وحشی، آهو، گراز (خوک وحشی )، گرگ، شغال، روباه، کفتار، گربه وحشی، پلنگ، تشی، پایکا ( نوعی موش صحرایی که در ارتفاعات زیست می‌کند) و غیره در آن وجود دارد.

مسيرهاي صعود کرکس:

مسير جنوبي: روستاي کشه، متوسط زمان صعود بين 5 تا 7 ساعت (متداول ترین مسیر صعود)
مسير شرقي: روستاي طامه، متوسط زمان صعود بين 7تا 8 ساعت
 مسیر چشمه لاعشه از طریق چشمه اصفهانیها
 مسیر گله از مسیر طامه

مسير جنوبي(کشه):

اين مسير از طرق رود كه در فاصله 25 كيلومتري نطنز است شروع مي شود طرق رود نيز در جاده نطنز-اصفهان قرار دارد و تا كشه كه آخرين آبادي در مسير است 5 كيلومتر فاصله دارد. از كشه به طرف چشمه اصفهاني ها كه در مجاورت یک مرکز توریستی (مرغداري سابق) است مي رويم و بعد از چشمه در راه مالرو به طرف شمال رفته، تا به چشمه لياسن برسيم كه تا اينجا شيب راه کم است. از مشخصات اين چشمه درختان گردو است، از اينجا به بعد شيب تند مي شود. در مسير بايد از كنار آبشار بگذريم با پشت سر گذاشتن آبشار پناهگاه نمايان مي شود. پناهگاه کرکس در سال 1384 به همت هیئت کوهنوردی استان اصفهان ساخته شده است و تنها پناهگاه موجود در منطقه كركس است. پناهگاه كركس شامل سه اتاق و يك سالن بزرگ مي باشد كه گنجايش دست كم 60 كوهنورد را دارد. اتاق هاي تميز، چشمه در كنار پناهگاه و سرويس بهداشتي از امكانات ديگر پناهگاه كركس مي باشد. پناهگاه بزرگ و زیبای در سال 1384 افتتاح گردیده است. بعد از پناهگاه كه چشمه اي روبروي آن دائماً جريان دارد راه مالرو با شيبي تند در كنار شن اسكي ادامه مي يابد تا به آسمان گدار مي رسد و قله نمايان مي شود. راه بازگشت از شن اسكي است متوسط زمان صعود از اين مسير 5 ساعت است.

گزارش برنامه صعود به قله کرکس و بازدید از روستای تاریخی ابیانه 20 و 21 1 94

حالا رسید به برنامه یک و نیم روزه قله کرکس و چهارمین برنامه گروه در سال جدید و اولین برنامه   صعود  به این قله به سرپرستی جناب آقای علیرضا فرج الهی ثبت نام از روز سه شنبه دو روز قبل از اجرای برنامه در جلسه هفتگی پس از معرفی برنامه توسط ایشان آغاز گردید بعد از ثبت نام ساعت 1 بعدظهر مورخه 20 1 94 در دفتر املاک آشیانه مهر،  جناب آقای مصطفی فرج الهی گرد آمدیم و بعد از اقامه نماز در امامزاده هادی سوار بر مینی جناب آقای رضایی با تعداد 13 نفر از اعضای محترم و همنوردان خوب گروه کوهنوردان شهریاران عازم یک برنامه در استان اصفهان و شهرستان نطنز گردیم .

تعداد جوانان گروه در این برنامه نسبت به برنامه های قبلی بیشتر بود و این ترکیب جمعیتی نوید یک برنامه خوب و موفقیت آمیز را می داد.

با توجه به بعد مسافت و زمان طولانی رسیدن به منطقه همنوردان گرم صحبت با یکدیگر شدند و خاطرات خود را برای یکدیگر تعریف می نمودند و در این بین از غذایی که جناب آقای ایزدی تهیه کرده بود میل می نمودیم از اتوبان قم عبور کردیم ، گرمای امروز کمی  بیش از حد انتظار در این فصل بود ، به قم رسیدیم و آقای رضایی مجوز سفر را تا استان اصفهان در اداره مربوطه تمدید نمود مسیر اتوبان قم کاشان در پیش گرفتیم بعد از عبور از کاشان در سمت راست اتوبان سایت غنی سازی  نطنز قابل مشاهده بود و هر یک از دوستان ادوات نظامی و پدافندی را برای یکدیگر معرفی و نشان می دادند، ان شااله امسال  شاهد سالی پر از موفقیت برای کشور در زمینه هسته ای باشیم در این بین قله کرکس در دور دست خود نمایی می کرد و  ما هم پیش خودمان می گفتیم فردا برفرازت خواهیم ایستاد  و دوست دیگری  از نوع سنگ و خاک در این مرزو بوم پیدا خواهیم نمود .

ساعت 19به شهر نطنز رسیدیم شهری تمیز ، خلوت و زیبا چند دقیقه ای برای خرید نان و سایر ملزومات توقف نمودیم و مجددا مسیر را به سوی  روستای کشه  ادامه دادیم هوا داشت کم کم تاریک می شد و در این بین نیز غروب خورشید مناظر زیبایی را بر فراز ارتفاعات منطقه حفاظت شده کرکس ایجاد کرده بود  مقصد انتهایی ما روستای کشه و مرکز توریستی این منطقه بود ، از نطنز تا روستای کشه حدود 30 کیلومتر فاصله وجود دارد ساعت 21 به ارودگاه توریستی و گردشگری رسیدیم و انصافا این  ساخت و ساز در این منطقه  و هزینه های صرف شده برای ایجاد بستری گردشگری و ساخت انواع هتل و سوئیت های درجه 1 ، رستوران ، وسایل ورزشی و تفریحی ، انواع استخرهای آب و ... قابل تقدیر است حدود 20 دقیقه ای را برای صرف کمی تنقلات و گرفتن چند عکس یادگاری در کنار حوضچه ای زیبا و کنار درختانی که به تازگی شکوفا شده بودند و آماده شدن برای حرکت به سوی پناهگاه و قله صرف نمودیم جناب آقای رضایی راننده محترم طبق منوال قبل پس از آماده شدن همراه ما شد – هدلامپها را روشن نمودیم و پشت سر سرقدم که سرپرست آن را معرفی نموده بود به راه افتادیم هوا تاریک بود ، ماه نیز انگار جایی دیگر میهمان بود ، ساعت 22 به  چشمه و آب انبار ابتدایی مسیر رسیدیم مقداری آب نوشیدیم و مجددا  به راه افتادیم حدود ساعت 2230 دقیقه 5 دقیقه توقف کرده و استراحت نمودیم و با توجه به اینکه دو تن از افراد گروه کمی دچار مشکل شده بودند کوله هایشان را بین افراد قوی تر گروه تقسیم نمودیم ، هوا بسیار دلپذیر بود نه خیلی سرد و نه گرم مسیر منتهی به پناهگاه دارای شیب زیادی بود و سرعت حرکت را برای گروه کم کرده بود ساعت 2410 دقیقه به پناهگاه رسیدیم ، انگار میهمانان امروز پناهگاه فقط ما بودیم – پناهگاهی با ظرفیت 60 نفر و ساخته شده در سال 84 توسط هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان اصفهان و مخابرات این استان   پناهگاهی تمیز ، بزرگ و در خور کوهنوردان ، شام را میل نموده و مشغول استراحت شدیم ، با توجه سردی اتاقی که در آنجا استراحت می نمودیم تعدادی از همنوردان خواب کافی و استراحت مناسبی نکردند– بنده نیز در خواب به قله ای دیگر در شهری کوهستانی قبل از صعود اصلی ، انجام دادم  که پیش زمینه ای برای صعود فردا یعنی قله کرکس باشد ، ساعت 645 دقیقه سرپرست محترم بیدار باش را برای اعضا اعلام داشتند ، بعد از بیدار باش صبحانه را به اتفاق و گرداگرد یکدیگر میل نموده،  وسایل و کوله های حمله را آماده کردیم در اینجا آقایان نوروزی و رضایی بنا به صلاحدید سرپرست در پناهگاه باقی ماندند ساعت 8 صبح پس از تعیین سرقدم و عقب دار از سوی سرپرست حرکت را به سوی قله در پیش گرفتیم .

ساعت 825 دقیقه به تابلویی رسیدیم که مسیرهای زمستانه و تابستانه را نشان می داد گروه مسیر زمستانه را در پیش گرفت که انصافا تصمیم درست و بجایی بود – مسیر زمستانه کمی شیب داشت ولی مسیر تابستانه این طور نبود، کمی طولانی تر و دارای شن اسکی که اگر از این مسیر می رفتیم سرعت و خستگی زیادی را به همراه داشت .

ساعت 945 دقیقه به یال منتهی به قله رسیدیم چشم انداز زیبایی داشت چند عکس به یادگار گرفتیم و مجددا به سوی قله به راه افتادیم ساعت 10 به قله رسیدیم  - مسیر منتهی به قله دارای برف کمی بود -  قله ای زیبا و با چشم انداز بسیار زیباتر – در شادی یکدیگر سهیم شدیم و از میوه و تنقلات دوستان استفاده کردیم و حالا نوبت رسید به گرفتن عکس های سلفی  و دسته جمعی، هر یک از دوستان مشغول گرفتن عکس و تماشای مناظر اطراف بودند ساعت را از یاد برده بودیم حدود 40 دقیقه بر فراز قله کرکس به انتظار تماشای پرنده کرکس شدیم که چه حیف سری به ما نزد از دور دست چند کوهنوردان قابل مشاهده بودند و حدود نیم ساعت با ما و قله فاصله داشتند مسیر را با احتیاط در پیش گرفتیم ساعت 11 بود و رسیدیم به همان مسیر تابستانه ، مسیری شن اسکی که سرعت فرود را بیش از پیش و دلپذیر می کرد نیم ساعت به این منوال گذشت و حالا رسیدیم به برف با اجازه سرپرست شروع کردیم به سرخوردن و لذت بردن از این موهبت الهی جای همه دوستان خالی و در نزدیکی پناهگاه چند کوهنورد نیز از شادی  شادمانی ما در حال تصویر برداری بودند با نامبردگان حال و احوالپرسی نمودیم ساعت 1145 دقیقه به پناهگاه رسیدیم .

تا وسایل و کوله هایمان را جمع آوری کنیم و چند عکس نیز با پناهگاه کرکس به یادگار بگیریم ساعت شد 1215 دقیقه  ، با توجه با هماهنگی با سرپرست محترم برنامه و جناب آقای رضایی قرار براین بود که بازدیدی از روستای تاریخی ابیانیه داشته باشیم این شد که هر چه سریع تر به سوی مینی بوس  حرکت نمودیم.

ساعت 1345 دقیقه به مینی بوس رسیدیم نیم ساعت استراحت نموده ومجددا به راه افتادیم ، ساعت 15 در مسیر در کنار باغی سفره های رنگارنگ  خویش را باز نموده و مشغول صرف ناهار شدیم انواع غذاهای  لذیذ ،  به سوی ابیانیه مجددا به راه افتادیم  ، مسیر به سوی روستای  ابیانه در میان دره ای مانند جاده چالوس بود سرسبز ، زیبا و پر آب و  روستاهای قدیمی با خانه های دوست داشتنی انگار بهار به تازگی قدم به اینجا گذاشته بود و درختان به تازگی از خواب بیدار شده بودند .

ساعت 17 بود و به ورودی روستا رسیدیم و پس از دادن ورودی 10 هزار تومانی وارد روستا شدیم .

گردشگران زیادی در داخل روستا در حال بازدید از خانه های تاریخی بودند و تعدادی گردشگر خارجی در این بین به چشم می خوردند ،  تعدادی از گردشگران نیز با لباس های محلی در حال گرفتن عکسی به یادگار در گوشه گوشه روستا و خانه های قدیمی  بودند ، تعداد زیادی از مادربزرگ های ساکن روستا در سر هر کوچه  و خانه ای بساطی را پهن نموده و در حال فروش صنایع دستی ، میوه جات خشک شده و سایر وسایل بودند .

تعداد زیادی از خانه های روستا خالی از سکنه بود و تعدادی زیادی از خانه ها نیز در حال متروکه شدن ،  قشر جوان به ندرت در این روستا ساکن می باشد که این نشان از مهاجرت جوانان به شهرهای بزرگ بود در نهایت تمامی همنوردان در کنار موزه مردم شناسی روستا گردم هم آمدیم و ساعت 18 مسیر بازگشت را به سوی شهریار شروع شد.

در اینجا کمال تشکر را از آقایان علیرضا فرج الهی سرپرست محترم برنامه ، مصطفی فرج الهی مسئول فنی و آموزش گروه ، محمود رهنما و آقای رضایی راننده محترم که حاصل زحمات نامبردگان موجب گردید که این برنامه به خوبی و موفقیت  آمیز صورت پذیرد.

حالا رسیدیم به بازی گروهی و تیمی در مینی بوس حدود 3 الی 4 ساعت این بازی ها ادامه پیدا نمود – بازی رده بندی و فینال نیز برگزار شد و کاپی نیز به اعضای پیروز اهدا گردید .

ساعت 20 در مجتمع تفریحی و استراحتگاهی بین مسیر،  نزدیک قم توقف نمودیم چایی میل نموده و نماز را به جا آوردیم و مجددا به سوی شهریاران به راه افتادیم ساعت 1 بامداد را نشان می داد و برنامه دیگری به پایان رسید وبه یاری خدا و همکاری تمام دوستان و همنوردان  حاصل این شد که برنامه با موفقیت اجرا گردد ، دوستان را خدای بزرگ سپردیم و این بود پایان برنامه

افراد شرکت کننده در برنامه آقایان

1-علیرضا فرج الهی 2– مصطفی فرج الهی 3– محمود رهنما 4- آقای رضایی 5-اسماعیل روکی 6-نوروزی 7-احسان بنده لو 8- محسن علی گل 9- مسعود رهگذر 10-سید میر حسین موسوی 11-ابراهیم خباز زاده 12-میلاد رهگذر 13- حبیب ایزدی 14- اکبر صالحی

سرپرست برنامه : علیرضا فرج الهی

تهیه و تنظیم و عکاس : اکبر صالحی

هزینه برنامه:50 هزار تومان

سهم گروه از برنامه: 70 هزار تومان

برای دیدن ادامه تصاویر لطفا کلیک نمائید.

امیریاسین رضایی
۱۳۹۴/۰۱/۲۹ ۰۰:۰۰
سلام و خسته نباشید آقای صالحی-خداقوت-عکسا عالین مثل همیشه! عکسای کویر مرنجاب رو هم بذار رو سایت اکبرجان،دستت دردنکنه برادر!