گزارش برنامه صعود به قله گل زرد 1 3 94
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
گزارش برنامه صعود به قله گل زرد 1 3 94

موقعيت جغرافيايي:

قله گل زرد در منطقه پلور و در مراتع شمالي روستاي منظريه قرار دارد جاده خاكي منتهي به گل زرد 4 كيلومتر طول داشته و در65 كيلومتري جاده هراز قرار دارد بعد از عبور از گردنه امام‌زاده هاشم یال بلندی درست مقابل شما در طرف دیگر جاده از جهت شرق به غرب كشیده شده‌است، این همان خط‌الرأس گل‌زرد است. قبل از پلور، ساختمان سفید راهداری بهترین نشان برای پیدا كردن جاده خاكی گل زرد است. در سمت مقابل راهداری، جاده خاكی مارپیچی به سمت غرب وجود دارد كه راهنمای شما به سمت دشت گل زرد است در انتهاي آن به يك كلبه كوهستاني مي رسد. از كنار كلبه، با 30 دقيقه پياده روي  دهانه غار نمايان مي شود دشت گل زرد همچون دیگر مناطق اطراف كوه دماوند ویژگی‌های خاص این مناطق را دارددر فصل بهار این مناطق یكی از بهترین دشت‌ها برای زنبورداری و پرورش اسب است.

قله گل‌زرد درست مقابل يال غربي دماوند قرار گرفته و از ارتفاعات اين كوه مي‌توان دشت و درياچه لار را به خوبي ديد یال گل زرد كه در زمستان یكی از مسیرهای خطرناك و پرحادثه به حساب می‌آید شاید معروفترین مسیر كوهنوردی در این منطقه باشد.

در انتهای دشت به یك گوسفندسرای نسبتاً بزرگ مي‌رسید و بعد از این گوسفندسرا باید تنگه كوچكی را پشت سر بگذارید، از اینجا مسیر در میان سنگ ریزه‌ها به سمت غرب شروع مي‌شود. اینجا ابتدای مسیر صعود به قله گل‌زرد است. بعد از طی كردن حدود 15 دقیقه به غار گل‌زرد مي‌رسید از كنار رودخانه تا روی یال منتهی به قله و تا خود قله پاكوب كاملاً مشخص است. زمان میانگین برای یك گروه 15 نفره از آخرین تقاطع مسیر با رودخانه تا روی قله حدود 3 ساعت‌و نيم است. مسیر صعود به قله گل زرد به علت نزدیكی به دماوند و مجاورت با دشت لار یكی از زیباترین مسیرهای منطقه محسوب می‌شود كه البته با پا گذاشتن بر روی قله این زیبایی چندبرابر خواهد شد در صورتی كه وقت به اندازه كافی در اختیار داشته باشد با طی حدود 30 دقیقه راه‌پیمایی از روی خط‌الرأس می‌توانید به قله امام پهنك به ارتفاع 3659 دست پیدا كنید كه از قله 3680 متری گل زرد اندكی كوتاهتر است.

گزارش برنامه

امروز اول خرداد سال 94 شمسی است و هنوز شمیم گل های نوشگفته احساس می شودو از حال و هوای اردیبهشت ماه بهشتی سال خارج نشده ایم و از طرفی حلول ماه شعبان و اعیاد شعبانیه و شیرینی خاص این ماه قمری که با برنامه امروز همسو شده.

به هر شکل برنامه هیجان انگیز امروز صعود به قله گل زرد به دلیل وجود مختصات جغرافیایی خویش و منطقه و قرار گرفتن در مسیر جاده هراز و امامزاده هاشم ( ع) و منطقه پلور آدمی را وادار به تفکر درباره بلندترین قله ایران و به قول ملک الشعرای بهار: ای دیو سپید پای در بند  ای دماوند و صحبت درباره این این کوه زیبا می کند پس از پلور در مقابل پایگاه راهدار خانه ای که در جاده هراز در سمت چپ جاده ، جاده ای فرعی وجود دارد که به محله منظریه منتهی می شود و در امتداد آن رودخانه ای و منازل زیبای ویلایی و پس از گذشتن از آن جاده ی خاکی کمی صعب العبور برای خودروهایی مانند همچون مینی بوس ما می باشد اما نا گفته نماند خودروهایی مانند پراید و سمند چند کیلومتری جلوتر دیده میشوند.

ساعت 435 دقیقه بود که همنوردان طبق قرار با گروه کوهپیمایی که سرپرست آن آقای رهنما بود در مقابل نانوایی حضور داشتند ، با کمی تاخیر مینی بوس ها ساعت 445 دقیقه حرکت را آغاز کردند شروعی که دو تن از همنوردانمان آقایان ملکی و ایزدی به دلیل کمبود جا در کف خودرو بصورت چمباتمه بیتوته کردند تا شروعی سخت تر از یک کوهنوردی سنگین را در راه رسیدن به کوه و قله تجربه کنند به نظر می آمد بزرگراه آزادگان راه مناسبی به لحاظ مسافت برای رسیدن به منطقه نبود و دیرتر به مقصد رسیدیم در ساعت 715 دقیقه در امامزاده هاشم (ع) بودیم و همنوردان از خودرو پیاده شدند و استراحتی نموده و مجددا حرکت نمودیم ساعت 745 دقیقه بود که با جمله راننده که دیگر جلوتر از این نمی شود رفت ، پیاده شدیم و به دستور سرپرست خوبمان آقای صالحی براه افتادیم در این بین همنوردان اسلامشهری نیز به ما ملحق شدند و در محلی که میشد نرمشی انجام داد به میانداری آقای نوری کمی نرمشی های کششی انجام دادیم.

گروههای دیگر نیز به صورت گل گشت در محل دیده می شدند که در این میان گروهی از هموطنان کرد سنندجی به لحاظ تعداد و پوشش لباس زیبای کردیشان جلب توجه میکرد در ادامه راه ، راهی فرعی سمت چپ مسیر بود که به غار گل زرد منتهی میشد ، غار زیبایی که خود یک برنامه یکروزه را می طلبد ، مسیرمان همراه بود با رودخانه ای با آب خروشان و سرد و زلال و تا جایی ادامه داشت که به آبشاری ختم می شد که دیگر پس از آن فقط یخچال و برف دیده می شد و از ذوب شدن یخچال ها و برف ها رودخانه موجود در مسیر تشکیل میشد به دستور سرپرست صبحانه صرف شد و حرکت کوهنوردی از این پس معنا پیدا می کرد شیب تند و دست به سنگ شدن و لذت از  کوه و صعود کردن و اینکه آدرس را به لحاظ سختی راه پشیمان از کوه آمدن اما کوهنوردان همیشه این تفکر را در مواقع خستگی با خود دارند اما پس از صعود است که تمام این تفکرات محو شده و پس از تماشای چشم اندازهای اطراف قله، انسان را چنان به شور و  شعف واز خود بی خود شدن وادار می کند و امیدارد که هرگونه خستگی را پوشالی کرده و فقط به عظمت آفریده های پروردگار یکتا معطوف و لذت صد چندان و پس از صعود است که کوهنورد به یاد این سخن می افتد که پس از صعود به قله به تمام سنگریزه های پشت سرت لبخند بزن را از ذهن خود میگذراند.

به هر تقدیر در ساعت 1245 بود که به یال و تیغه منتهی به قله رسیدیم و یک ساعت بعد بر فراز قله بودیم از فراز قله سد لار با تمام زیبای اش پر آب  آبی رنگ دیده می شد که فریاد تشنگان تهران را با زبان بی زبانی پاسخ می داد در حالیکه سد لار در سمت چپ مان خود نمایی می کرد قله دماوند از جبهه شمالی و غربی را مشاهده می کردیم که یخچال های زیبایی خود را مثال ابرهایی در آغوش گرفته نوازش می کرد در مسیر از ابتدا تا صخرهه هایی که همنوردانمان دست به سنگ شدن وجه تسمیه گل زرد را یافتیم چرا که گل های زرد رنگ بسیار زیادی که به تازگی روئیده بودند و مشخص بود که ابتدای رشدشان است در سرتاسر مسیر دیده میشوند و پوشش گیاهی خاص را دیکته میکردند دیگر پوشش های گیاهی منطقه مانند آویشن ، چای کوهی ، پونه ، گون و دیگر گیاهان زیبایی منطقه را دو چندان میکرد.

ساعت 1420 دقیقه پس از مراسم قله و عکس گرفتن ، دوستان اسلامشهری از سرپرست اجازه گرفتند و از ما جدا شدند و به سمت پائین حرکت کردند ادامه حرکت در پایان یال بود که همنوردان به اتفاق همدیگر استراحت کوتاهی کردند و پس از چند دقیقه ادامه مسیر را داشتیم تا ساعت 16 که ناهار را خوردیم و پس از 20 دقیقه سرپرست دستور به ادامه حرکت داد به انتهای یخچال که رسیدیم آب ذوب شده از یخچال خود را در زیر سنگ ها پنهان می کرد و پس از طی مسیر طولانی از زیر سنگ ها خود را بصورت آبی زلال و خنک و خروشان نمایان میکرد و کوهنوردان را از خود سیراب نمود.

مسیر را ادامه دادیم تا در ساعت 20 به مینی بوس رسیدیم آنجا که دوستان اسلامشهری پنج بطری آب انگور(تاک) را به پاس همنوردی به راننده سپرده بودند و لیوان ها را از آب انگور پر کردیم و همه خدا را یاد آور شدیم ، مینی بوس حرکت برگشت را ادامه داد و محله منظریه را ترک و به سمت تهران حرکت کردیم مسیر امامزاده هاشم ( ع) را دیگر در مسیر نداشتیم در رودهن جهت اقامه نماز ایستادیم و بستنی را مهمان سرپرست شدیم و اگر کمی صبر داشتیم شام را میتوانستیم مهمان یاران حسینیه رودهن باشیم که خستگی را بهانه کردیم  و تعارف یاران حسینه را رد کردیم و به راه افتادیم و ساعت 2330 همنوردانمان را به خدای بزرگ سپردیم تا صعودی دیگر که در کنار هم باشیم.

اسامی همنوردان عبارتند از : آقایان و خانم ها

مصطفی فرج الهی ، اعلاء نوری ، ارسلان نوری ، محسن علی گل ، قدرت خدادادی ، حبیب ایزدی ، عباس ملکی ، التفات نعمتی ، مصطفی عظیمی ، داود محمد زاده ، آقای حجازی ، آقای نگهداری ، جعفر رستمی ، خانم کمربسته ، خانم پرتوی ، علیرضا فرج الهی و اکبر صالحی

میهمانان: هدایت اله عزیزی ، قاسم صادقی و آقای طیرانی

سرپرست و عکاس: اکبر صالحی

هزینه برنامه برای اعضاء : 20 هزار تومان

هزینه برنامه برای میهمانان:25 هزار تومان

نویسنده و گزارشگر : علیرضا فرج الهی

برای مشاهده ادامه تصاویر لطفا کلیک نمائید.