گزارش برنامه طبیعت گردی کویر مرنجاب 7 و 8 12 93
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳

گزارش برنامه طبیعت گردی کویر مرنجاب 7 و 8 12 93

کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع شهرستان کاشان در استان اصفهان قرار دارد. مرنجاب در اصل نام کاروانسرا و قناتی بوده است که در زمان شاه عباس صفوی بنا نهاده شد و پس از آن مناطق پیرامونی آن به کویر مرنجاب شهرت یافته است. در اصل منطقه مرنجاب جزیی از بیابان بند ریگ است و در شمال آن واقع شده است. این کویر از شمال به دریاچه نمک مسیله (آران و بیدگل) , از غرب به کویر مسیله و بیابان آب شیرین، از شرق به بیابان پشت ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به بیابان بندریگ و تپه های ماسه ای روان این بیابان و شهرستانهای آران و بیدگل و کاشان محدود می شود
ارتفاع متوسط کویر مرنجاب از سطح آبهای آزاد در حدود 850 متر می باشد . قسمت عمده این کویر پوشیده از تپه های شنی و ریگزار است . يكي از معروفترين و بزرگترين ريگزارهاي ايران، منطقه بادرفتي وسيعي است كه جولانگاه تپه هاي ماسه اي متحرك مي باشد.اين منطقه معروف به «بندريگ» است كه از شمال و شمال شرق شهر آران و بيدگل تا ساحل جنوبي درياچه قم، جايي كه مرنجاب احداث شده، تقريباً تمام شهرستان را پوشانده است. در منطقه كويري آران و بيدگل، باد مثل هر منطقه كويري ديگر، يك عامل تعيين كننده اقليمي است. باد، هم در شكل دهي به وضعيت طبيعي كوير و هم در شيوه زندگي انسان بيابان نشين تأثير تعيين كننده دارد. بادهاي نامطلوب بزرگترين آفت كوير و باد مطلوب، نسيمي از بهشت است كه كوير تفتيده را شاداب و با طراوت مي كند. متأسفانه در اين منطقه جز دو باد شهرياري و باد شمال، ساير بادها چون باد خراسان، باد قبله، باد طوفان، باد سياه و بويژه باد لوار از بادهاي نامطلوب محسوب مي شوند. در منطقه آران و بيدگل همه چيز شكل و نمود كويري دارد و هر پديده اي، طبيعي يا انساني، آيينه كوير است..
گزارش برنامه کویر مرنجاب و شهر زیر زمینی نوش آباد.7الی 8 12 93
روز اول:
پنجشنبه 7 12 93  از ساعت 30 12 کم کم درمحل قرار مقابل مسجد ولیعصر کرشته شهریار جمع شدیم . برای رفتن به مرنجاب باکوله های دوروزه حاوی لباس ، خوراک و تجهیزات شب مانی حسابی تدارک دیده و منتظرآمدن میدل باس بودیم . مشغول صحبت با دوستان بودیم که وسیله نقلیه رسید با انرژی زیاد مشغول بار زدن کوله ها به ماشین شدیم . بعد از 60 دقیقه تاخیر بعلت مشکل پزشکی اورژانسی که برای یکی از همنوردان پیش آمده وتحت مداوا در درمانگاه والفجربود . ساعت 14 تمامی گروه توسط یک دستگاه میدل باس و دو دستگاه خودروی شخصی به استعداد 36 تن به سمت کاشان سپس به آران و بیدگل حرکت کردیم.ساعت 1810 در شهر آران و بیدگل در مسجد زیبا و بزرگ هلال به مدت 20 دقیقه جهت ادای نماز مغرب و عشاء و خرید آب وتنقلات توقف کردیم ساعت 19 به پست نگهبانی و ورودی منطقه گردشگری مرنجاب رسیده و پس از پرداخت ورودیه وارد منطقه کویری شدیم . بعد از ورود به منطقه ی مرنجاب سکوت کویر گریبانمان را گرفت و به تماشای مناظر اطراف در تاریکی شب مشغول بودیم که ، فراخوان سرپرست برنامه نوید اطلاعاتی جدید در مورد منطقه را داد . از تفاوت و ویژه گیهای کویر و بیابان شروع شد . بعد در مورد موقعیت جغرافیائی ، وسعت ، ارتفاع ، تاریخچه منطقه ، وجه تسمیه نام مرنجاب ، پوشش گیاهی و جانوری کویر و دربین مسیر از جاذبه های گردشگری منطقه از جمله چاه هندوانه ، خطب شکن ، چاه گنجه ، جنگل تاغ ، کاروانسری مرنجاب ، چاه دستکن ، دریاچه نمک و جزیره سرگردان ، و دیگر جاذبه های گردشگری منطقه مانند ریگ بلند ، پشت ریگ ، کوه کلنگ ، کوه یخاب ، قلعه کرشاهی ، کمپ متین آباد اطلاعات کاملی را بیان نمودند.
ساعت 21 به کاروانسرا رسیدیم مکانی فوق العاده زیبا . خلوتگاهی دردل کویر صدای زنگوله های شترها را میشنیدم صدای جوش و خروش مردمان برای خرید و فروش کالاهایشان هنوز از دایره ی وسط حیاط شنیده می شد . آن همه جوش و خروش کجاست ؟ از آنها هیچ اثری باقی مانده ؟ آیا ما تا ابد باقی هستیم که اینچنین پر غرور زیست میکنیم ؟
اطاقها از قبل هماهنگ شده بود وارداطاق شدیم بخاری نفتی درحال سوختن بود به سرعت دراطاقها مستقر شدیم و بعد از صرف شام و کمی استراحت به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زینب( س ) و روز پرستاربرای تکمیل شدن بزم شبانه مان تصمیم گرفتیم به دل تاریکی قدم بگذاریم . ساعت 22 شب از کاروانسرا به فاصله ی زمانی 30 دقیقه دور شدیم درمحلی با هیزمهایی تدارک دیده شده ، آتشی برپا کردیم دور آن حلقه زدیم . افتتاحیه با معرفی افراد شروع شد . بعد از آن شاهد آتش بازی عالی با مسئولیت آقا ابراهیم خباز بودیم که بسیار زیبا و فرح بخش بود. بعد از اتمام مراسم آتش بازی همگی دور آتش حلقه زدیم و با نوای موزیکهای شاد که توسط دی جی محمد پخش میشد رقص و پای کوبی کردیم . اختتامیه برنامه شبانه در کویر نوش جان کردن چای هیزمی همراه با نواختن گیتار و خوانندگی توسط آقا جواد وهمراهی دوستان با وزش باد سردی که میوزید دلچسب بود. الحق که هر چه در دل داشیم خالی کردیم . دیگر زمان خواب فرارسیده برای استراحت به سمت کاروانسراحرکت کردیم . قبل از 1 بامداد به کاروانسرا برگشتیم تازه وارد اطاقها شده بودیم که چراغها خاموش شد . طبق برنامه موتور برق کاروانسرا ساعت 1 بامداد خاموش می شود . ساعت نزدیک 1.20 دقیقه بود که داخل کیسه خواب منتظر بودیم تا گرمای خواب وجودمان را در بربگیرد . ولی شیطنت هم اطاقی ها این زمان را طولانی و طولانی تر کرد.
روزدوم:
ساعت 6.30 جمعه مورخ 8 12 93 سوت بیدار باش زده شدهرچند زودتر از آن با سروصدای دوستان ازخواب بیدارشدیم .تعدادی از همسفران از سر و صدای شب گذشته دوستان نتوانسته بودند خوب بخوابند که اندکی سبب ناراحتیشان شده بود . به سرعت کیسه خوابها راجمع کردیم . سفره صبحانه را پهن کردیم بعد از چیدن کره و پنیر منتظر آماده شدن املت شدیم . املت را نیز با پیازو جعفری میل کردیم. بعد از صرف صبحانه آماده شدیم تا به طرف رمل ها حرکت کنیم از کاروانسرا تا هدف 30 دقیقه زمان برد ساعت 9.30 به مقصد رسیدیم . از ماشین پیاده شده بعد از کمی حرکت کفشها وجورابهایمان را در آوردیم تا هر چه بیشتر از وجود شنها لذت ببریم . یکی از رملها را در نظر گرفتیم و به سمت آن حرکت کردیم ساعت 10 در محل استقرار پیدا کردیم . در اینجا شاهد هنر نمایی موتورسواران وافرود بازان بودیم. غلط زدن از بالای رمل به سمت پایین روزگار کودکی را برایمان تازه کرد. تعدادی عکس یادگاری گرفتیم. سادگی و یکرنگی کویر زیبایی خاصی به عکسهایمان داده بود . بعد از آنهمه شلوغی و تخلیه انرژی تصمیم گرفتم اندکی از سکوت کویر استفاده کنم بنابراین شروع به قدم زدن کردیم . رد پای حیوانی روی شنها جا مانده بود .شیطنتم گل کرد تصمیم گرفتم قدم در قدم او بگذارم شاید بتوانم لحظاتی از خلوتم را با او هم صحبت شوم . هنوز ده قدمی برنداشته بودم که صدایی ازمن پرسید چگونه اینقدر بیرحم هستم . با تعجب پرسیدم کیستی ؟مگر درحق تو چه کردم ؟ گفت : من ردپایم ،کمی به اطراف نگاه کن سرم را بلندکردم ، کنده های سوخته ، جای آتش های برپاشده ، رد لاستیک ماشین های آفروید برروی شن ها ، پس ماندهای غذاهای مصرف شده دوباره پرسید چگونه نمیتوانم حریم خصوصی او را حفظ کنم و اینچنین بیرحمانه آنرا به دست تاراج میسپارم ؟ با شرمساری تمام گفتم : من یاد نگرفته ام به حریم خصوصی هم نوع خویش احترام بگذارم تو که دیگر جای خود داری . سکوت کردیم وهمگی باهم پای به دشت و دریاچه نمک نهادیم که درانتها به آسمان متصل میشد شاید بزرگی و زیبایی و قداست این مکان زیبا بتواند کمی زخمهایمان را التیام بخشد.
ساعت 12.30 به سمت کاروانسرا حرکت کردیم . درکنار چاه دستکن که آبشخور شتران صحرا بودتوقف کردیم تا با شیره ی زمین لبی تر کنیم . به کاروانسرا رسیده و ناهاررا درحیاط و اطاقها میل کردیم . ساعت 14به سرعت وسایلمان را جمع کردیم و بعد از جاروزدن اطاق مربوطه کلید را تحویل دادیم وسوار ماشین ها به سمت جاده کویری و شهر زیر زمینی نوش آباد راه افتادیم . یک ساعت اول داخل ماشین به سکوت وخواب گذشت بعد ازرفع اندکی از خستگیمان کمی سرحال تر شدیم . درماشین پانتومیم بازی کردیم .ساعت 1430به شهر زیر زمینی نوش آباد رسیدیم. سریع برای کل گروه بلیط خریداری شد وهمگی با طی کردن 60 پله به سمت پایین وارد لابی که یک آب انبار قدیمی است شدیم در اینجا توسط راهنمای میراث فرهنگی مکان مورد نظر کامل معرفی گردید وبه انتظار نشستیم تا نوبت بازدید از شهر زیر زمینی فرا برسد بعد از مدتی طی دو گروه شدیم و با راهنمای میراث فرهنگی از شهر زمینی نوش آباد بازدید بعمل آوردیم . ساعت 1830 بعد از ادای نماز در یکی از مساجد نوش اباد و تهیه شام ساعت 19 نوش اباد را به قصد شهریار ترک کردیم و در مجتمع تفریحی آفتاب توقف کوتاهی داشتیم . مسیر بازگشت خیلی زود به پایان رسید. ساعت 23 مورخ 8 12 93 به شهریار رسیدیم و بعد ازخداحافظی از دوستان با کوله باری از شادی به سمت منزل سرازیر شدیم.
جادارد در اینجا از آقای خمارلو که بی چشم داشت برایمان زحمت کشیدند صمیمانه تشکر کنیم و از ایزد منان زندگی پربار و عاقبتی خوش را برایشان خواستار باشیم.
اطلاعات تکميلي:
تاریخ و زمان حرکت:
پنج شنبه 7 12 93 ساعت 14
تاریخ و زمان بازگشت :
جمعه 8 12 93ساعت 23 شب
سطح برنامه:کویر نوردی و گردشگری آسان
آنتن دهی در مسیر: قوی
مسیر دسترسی:
چنانچه با خودروهای سواری قصد سفر به مرنجاب دارید تنها از مسیر اصلی این کار را انجام دهید. سایر مسیرهای دسترسی عموما نیاز یه خودروهای دو دیفرانسیل و راهنمای آشنا به منطقه دارند. از جمله این مسیرها می توان به مسیر خالدآباد از توابع شهرستان ابوزید آباد در جنوب شرقی کاشان به سمت پشت ریگ و مرنجاب اشاره کرد. طول مسیر در حدود 80 کیلومتر است که به مسیر مرنجاب ، سفیدآب منتهی میگردد. مسیر دیگر دسترسی مسیر چاه هندوانه است که از شهرستان آران و بیدگل به سمت شمال شرقی وارد کویر شده پس از عبور از تپه های ماسه ای به چاه کنجه و نهایتا مسیر اصلی مرنجاب ختم میگردد. مسیر محیط زیست از دیگر مسیرهای این منطقه است که از کیلومتر 2 جاده مرنجاب به سمت شرق از جاده اصلی جدا شده به چاه کنجه و نهایتا مسیر اصلی ختم میگردد . همچنین مسیر پارک ملی کویر که از پیشوای ورامین به سمت قلعه بلند و مبارکیه وارد محدوده پارک ملی کویر می شود و پس از عبور از کاروانسرا های قصر بهرام و سفید آب ، مسیری به سمت مرنجاب منشعب میگردد.
کویر در کنار زیبایی دارای طبیعتی بسیار خشن است. در سفر به کویر هرگز تنها سفر نکنید. آب کافی به میزان 2 برابر مصرف همراه داشته باشید . قبل از سفر دیگران را از مکان مورد بازدید خود آگاه سازید. وسایل و تجهیزات ناوبری همچون قطب نما و جی پی اس به همراه نقشه های دقیق منطقه را به همراه داشته باشید. از راهنمایان آشنا به منطقه استفاده کنید. در حفظ محیط زیست کوشا باشید . در کویر طبیعت میزبان شماست ، پس آنگونه باشید که از میهمان انتظار میرود.
هزینه ی برنامه: نفری 60000 تومان
منابع تامین آب: قنات موجود درکاروانسرا و چاه دستکن بعد از کاروانسرا
پوشش گیاهی:
پوشش گیاهی مرنجاب عمدتا پوشیده از گیاهان شور پسند همچون گز، تاق، ارته، اسکنبیل، قیچ، دم گاوی و ... است که عموما توسط منابع طبیعی جهت جلوگیری از فرسایش خاک و مهار بیابان زایی احیا گردیده اند. در زمان صفویه این منطقه دارای پوشش گیاهی بسیار متراکم و غنی از جنگلهای تاق بوده است که عموما جهت مصارف خانگی و یا پختن کاشی و آجرهای مساجد و پلهای اصفهان قطع گردیده اند
شکل شاخه های درخت "ارته" شکسته شکسته و مانند شاخ گوزن است و تا ۱/۵متر نیز قامت دارند اما درختان گز و تاغ که ظاهرا از یک جنسند دارای شاخه های مستقیم با دو جهت رشد مخالفند.درواقع رشد درخت "گز" عمودپیماست و تا هفت متر قد میکشد اما درخت "تاغ" روی زمین ولو میشود و دایرهوار در هر جهت رشد میکند.
گونه های حیوانی:
پوشش جانوری منطقه به دلیل وجود آب و غذای فراوان بسیار غنی است . از جمله این تنوع زیستی می توان به گرگ , شغال , کفتار , روباه شنی , گربه شنی , بزمجه , لاسرتا , انواع مارمولک های گکو و آگاما , انواع مار , عقرب سیاه و طلایی , تیهو , عقاب ,هوبره، شاهین و ... اشاره کرد.
سرپرست برنامه: حسن رهنما
معاونین برنامه : مصطفی فرج الهی و اعلاء نوری
تهیه و تنظیم گزارش: حسن رهنما
پشتیبان برنامه : محمود رهنما
تعداد نفرات شرکت کننده : 36 نفر
عکاسان برنامه: خانم رسولپور و آقایان خباززاده – رضایی – ایزدی- خمارلو
اسامی نفرات شرکت کننده : آقایان و خانمها عبارتند از :اعلاء نوری – ارسلان نوری – ارغوان نوری- ایمان غفاری- صبا لامعی- حمیرا تاجیک- نسترن توکلی- سارا اکرمی- سمیرا محمودی- مریم سر زارع- محبوبه سرزارع – منیژه ایروانی – نفیسه حسنی نیا – فاطمه هاشمی – الهام میر یوسف – فاطمه میریوسف – مریم رهنما – فروغ رسولپور - محسن رستمی – محمد قره گزلی – احمد اسلامی – هادی خمارلو – مصطفی حسن زاده – ابراهیم جبار زاده – حبیب ایزدی – جواد سر زارع – محمد فرجی – امیر یاسین رضایی – وحید طاهری – محسن علی گل – مصطفی فرج الهی-محمد درخشان – ایلیا درخشان – شایان ناجی – امیر زینتی – حسن رهنما ( سرپرست برنامه)

برای دیدن ادامه تصاویر لطفا کلیک نمائید.