پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴

1- موقعیت جغرافیایی قلّه بریانچال و روستا و دره آدران

روستای آدران واقع در کیلومتر17 جاده کرج به چالوس از توابع شهرستان کرج استان البرز میباشد.
برای دستیابی به هدف حرکت بر کوهپایه های مشرف بر روستا بر پاکوبهای عمدتا مالرو، در جهت شمال غرب بطول 3200 متر تا رسیدن به ویلای آقای جهان بین و طی 1800 متر دیگر تا رسیدن به تک کلبه واقع در مسیر نهرجاری در خط القعر میباشد.

پس از آن تغییر مسیر در جهت شمال برای رسیدن به قله بریان چال با طی کردن قریب به 5000 متر مسافت

عمدتا پرشیب و عبور از میان انبوه جنگل ارسهای بسیار قدیمی وارزشمند واقع درمسیر، میسر خواهد شد در طول مسیر امکان داشتن ارتباط تلفنی سیار در غالب اوقات میسر نمی باشد.

کوه بریان چال به ارتفاع 2989 متر از جمله ارتفاعات البزز مرکزی روستای بریانچال از توایع دهستان برغان بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ از استان البرز می باشد که از ضلع شمال به قله های خون کهار ، ناز ،

هفتخوان از شرق به قله پهنه سار ، و منار از جنوب به قله های پورا ، دوبرار و عظیمیه واز غرب به قله هزار بند سنج و کوه های منطقه طالقان مشرف میباشد.

راه منتهی به این روستا از اتوبان کرج قزوین خروجی روستای کردان می باشد که به جاده برغان منتهی است و سومین سه راهی بعد از امین آباد نرسیده به روستای برغان سمت چپ به سمت روستای سرهه است و این روستا بعد از روستای سرهه در وسط کوه قراردارد و تقریبا خالی از سکنه می باشد و فاصله این روستا تا دهستان برغان حدود 15کیلومتر است و تا شهر هشتگرد حدود 42 کیلومتر می باشد و دارای آب و هوای سرد ومعتدل کوهستانی است که در زمستان هوای سرد و یخبندان بوده و تابستان هوای خشک دارد.جمعیت روستا 24 نفر بوده و فعالیت روستاییان باغداری ودامداری است که عمده محصولاتشان هم توت و گردو می باشد و به توت هرات معروف است و ازمرغوبیت بسیاربالایی برخوردار است و در فصل بهار در کو ه های روستا واطراف آن سبزی های کوهی بسیار خوبی وجود دارد که از روستاهای اطراف برای جمع آوری آن به آن محل می آیند و موقعیت جغرافیایی .از سمت شمال به سنج و نوکوه از سمت جنوب به به روستای برغان و کرج و از سمت شرق دوربان و سد کرج و از غرب به روستای سرهه منتهی است.

2- پوشش گیاهی منطقه
پوشش گیاهی شامل :

درخت های همچون ارس های چند صدساله  ، درختچه هایی از قبیل بادام کوهی – زرشک – نسترن – رز وحشی و شیر خشت وبوته هایی مانند گون ، چند نوع  ریش بزی، گل ماهور، آویشن ، درختان زالزالک ، سرو وحشی یا اُرس که به نوع خود خیلی زیبا و دیدنی بودند بعضی از آنها قدمتی چندین ساله داشتند.

گزارش برنامه کوهپیمایی دره آدران وصعود به قله بریانچال 15 3 94

طبق برنامه سه ماهه ابتدایی و فصل بهار گروه کوهنوردی شهریاران سرپرستی این هفته به عهده بنده گذاشته شده بود این هفته گروه برنامه های متنوع و خوبی را درحال اجرا داشت که عبارت بود از برنامه طبیعت گردی و بازدید از قلعه بابک و طبیعت زیبای جنگل های ارسباران و مناطق مرزی استان آذربایجان شرقی که حدود 35 نفر از همنوردان خوب گروه در این برنامه  شرکت داشتند  و برنامه دیگرعبارت بود از برنامه آموزش کوهپیمایی مقدماتی ویژه آقایان که 12 نفر از همنوردان محترم گروه در حال طی دوره بودند در این بین تعطیلات منتهی به نیمه شعبان نیز مزید بر علت شده بود که تعداد کمتری از برنامه این هفته استقبال نمایند و این برنامه با تعداد 9 نفر از همنوردان خوب گروه انجام پذیرفت ، ساعت 430 دقیقه صبح بود و دوستان راس ساعت در مکان مذکور در مقابل نانوایی بربری حاضر شدند  و با دو خودرو شخصی آقای دکتر آذری و آقای موسوی به سوی جاده چالوس به راه افتادیم . لازم به توضیح است که برنامه این هفته عبارت بود از برنامه کوهپیمایی دشت گرچال (دشت هویج) و کوهنوردی (قله پرسون) که با توجه به ترافیک و حجم بالای خودروهایی که در مسیر منتهی به منطقه مذکور بود با مشورت با همنوردان قرار بر این شد که به سوی جاده چالوس و قله بریانچال و دره آدران رهسپار شویم و  این برنامه را اجرا نماییم.

سوار بر خودروها از شهریار عبور کردیم و کرج را نیز زیر پا گذاشتیم و مسیر جاده چالوس به سمت سد را در پیش گرفتیم ساعت 520 دقیقه را نشان می داد و حجم بالای خودروهای بازگشتی از سوی چالوس خبر از بازگشت مسافرین چند روزه تعطیلات را می داد ساعت 545 دقیقه به روستای آدران رسیده و خودروها را در پارکینگ پارک نموده و بعد از انجام ورزش و نرمشی صبحگاهی به میان داری جناب آقای حسن رهنما مسیر را با سرقدمی ایشان و عقب داری آقای عباس ملکی در پیش گرفتیم .

هوا دلپذیر و خنک بود و طبیعت زیبای دره آدران و ارتفاعات آن خبر از برنامه خوب و به یادماندنی را به دوستان و همنوردان شهریاران می داد . از رودخانه عبور کرده و در سمت چپ مسیر پاکوبی که به تازگی توسط عوامل آقای جهان بین تعریض شده بود را ادامه دادیم که جا دارد از زحمات این عزیز برای این موضوع تقدیر و تشکر نماییم .

ساعت 650 دقیقه به باغ زیبای آقای جهان بین رسیدیم و مشغول شدیم به گرفتن عکس و لذت بردن از مناظر زیبای این باغ که شامل شده بود از انواع گل های زیبا و همچنین  بناها و سنگ چین ها و ساختمانی زیباتر  از مسیر داخل باغ عبور کردیم و رسیدیم به انتهای باغ ساعت 715 بود صبحانه را میل کرده و بعد از 20 دقیقه مجددا به راه افتادیم مسیر سمت راست را در پیش گرفتیم و کم کم ارتفاع گرفتیم .

ساعت 820 دقیقه به ساختمان و حوضچه آب دیگری رسیدیم که نشان از فعالیت های کشاورزی در این نقطه را می داد در جای جای منطقه نیز آثار لوله های تحت فشار و قطره ای نیز به چشم می خورد.

از دور درختان زیبای ارس ( جنگل ارس) خودنمایی می کردند و ما نیز راه را به آن سو در پیش گرفته بودیم .

در مسیر تا چشم کار می کرد گیاهان دارویی را به وفور می دیدیم و همنوردان نیز این فرصت استفاده می کردند و اقدام به جمع آوری چای کوهی و سایر گیاهان می نمودند .

ساعت 1000 در ابتدا جنگل ارس استراحت کوتاهی کرده و آبی میل نموده و شادیهای خودمان را با یکدیگر تقسیم نمودیم در اینجا 4 تن از دوستان به علت خستگی منتظر ما ماندند تا به قله برویم و در بازگشت مجددا با ما همراه شوند .

بعد از 10 دقیقه مجددا به راه افتادیم  و از مابین درختان قدیمی و استوار ارس به سوی قله رهسپار شدیم در راه نیز چای کوهی نیز دست بردار نبود و هر چند مدت یکبار میزبان کیسه های ما می شد.

ساعت 1115 دقیقه به بالاترین ارتفاع منطقه مذکوررسیده و عکس به یادگار انداخته و مجددا مسیر بازگشت را در پیش گرفتیم.

لازم به توضیح است که متاسفانه در روبروی قله مسیری ماشین رو به تازگی در ارتفاعات احداث شده بود که تعدادی وسیله نقلیه در این ارتفاعات به چشم می خورد که این مسیر در آینده صدمات غیرقابل جبرانی رابرای طبیعت به همراه خواهد داشت. جا دارد ادارات مسئول در حفظ محیط زیست اقدامات عملی تری برای جلوگیری از این گونه اقدامات تخریبی بشر صورت دهند.

مسیر بازگشت را در پیش گرفتیم و ساعت 1140 دقیقه به همنوردان دیگر پیوستیم و مسیر بازگشت را ادامه دادیم ساعت 13 به حوضچه و ساختمانی رسیده و زیر درخت مشغول صرف ناهار شدیم بعد از صرف ناهار و گرفتن چند عکس به یادگار ساعت 1330 دقیقه به راه افتادیم ساعت 1410 دقیقه به باغ زیبای آقای جهان نما رسیده و پس از اخذ اجازه از مسئولین باغ جای شما خالی مبسوط توت شیرین و آب دار میل نمودیم.

ساعت 1520 دقیقه در مسیر بازگشت و در کنار رودخانه استراحت کوتاهی انجام داده و برنامه پایانی انجام گرفت و ساعت 1540 دقیقه به ماشین ها رسیده و به سوی شهریار به راه افتادیم در مسیر بازگشت نیز برای دوستانی بستنی خریداری گردید و ساعت 17 به شهریار رسیدیم و این برنامه نیز به پایان رسید.

در پایان نیز از تک تک دوستان به خاطر همنوردی عالی در این برنامه تقدیر و تشکر می نمایم.

اسامی همنوردان محترم آقایان و خانم ها عبارتند از:

خانم ها: 1- قزل حصاری ، 2-سارا صالحی  آقایان: 3-حسن رهنما ، 4- دکتر جلیل آذری ، 5-پرویز رهگذر

6- داود محمد زاده7-عباس ملکی 8-سعید موسوی 9- اکبر صالحی

هزینه برنامه:

اعضاء 15 هزار تومان میهمانان 20 هزار

سهم گروه از این برنامه:

عکاس ، سرپرست و تهیه و تنظیم گزارش: اکبر صالحی

برای مشاهده ادامه تصاویر لطفا کلیک نمائید.