گزارش برنامه گردشگری اوان و کوهنوردی قله خشچال 23 24 5 93
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳

گزارش برنامه گردشگری اوان و کوهنوردی قله خشچال 23 24 5 93

گردشگری دریاچه اوان و کوهنوردی قله خشچال

دریاچه زیبای اوان در نیمه شمالی الموت، در دامنه کوه خشچال، در فاصله ۷۵ کیلومتری قزوین و در میان چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآبادشهر قزوین قرار دارد.

این دریاچه که بیش از هفتاد هزار متر مربع مساحت دارد، در ارتفاع هزار و هشتصد و پانزده متری از سطح دریا واقع شده‌است. طول آن در طویل‌ترین قسمت ۳۲۵ متر و عرض آن ۲۷۵ متر می‌باشد.

تنها از آب چشمه‌های کوچک زیرزمینی موجود در بستر دریاچه تغذیه می‌شود و بخش ناچیزی از آن هنگام بارندگی تامین می‌شود اما به صورت سطحی و خیلی کم. عمیق‌ترین بخش آن که توسط یک تیم غواصی در 18 مرداد ماه سال 92 با استفاده از دو دستگاه دایو کامپیوتر سوانتو اندازه گیری شده است 6.8 متر با دمای آب 23 درجه سانتیگراد و میدان دید در زیر آب کمتر از یک متر می‌باشد که در جنوب شرقی آن واقع شده‌است البته برخی از مردم محلی عمق های متفاوتی را برای این دریاچه عنوان نموده اند که تیم غواصی چنین چیزی را تایید نکرد . بستر دریاچه مملو از لجن و رسوبات ته نشین شده می باشد که حالت چسبندگی بسیاری دارد . از سرریز آب دریاچه نیز رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است. در تابستان این دریاچه محل ماهی‌گیری، آب‌تنی و قایق‌رانی و در پاییز، مأمن پرندگان مهاجر مانند قو، غاز،مرغابی و در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابل اسکی سواری است.

گیاهان

غیر از گونه‌های درختی دست‌کاشت نظیر بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو، گیاهان علفی مانند گون، کنگر، شیرین‌بیان و گونه‌های مختلف دیگر از خانواده گرامینه و لگومینیوزه هم در حوزه آبخیز اوان وجود دارند. از گیاهان داخل دریاچه هم می‌توان به نی‌بن در آب و گیاهان غوطه ور خوشاب و چنگال آبی اشاره کرد که محیط مناسبی را برای پرورش ماهیانی چون اردک ماهی به وجود می‌آورند.

جانوران و پرندگان

از گونه‌های جانوری اطراف اوان می‌توان به کل و بز کوهی – که به علت شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاه آنان کاهش چشمگیری یافته‌اند - پلنگ، خرس قهوه‌ای، روباه، شغال، گرگ، گراز، شن (نوعی سمور)، سیاه گوش (گربه وحشی) انواع عقاب‌ها، دال، دلیچه، شاهین، جغد، کبک، فاخته، دارکوب، سبزقبا، زاغ و انواع گنجشک‌سانان، قورباغه، لاک‌پشت و خرچنگ اشاره کرد.

ماهیها انواع ماهی‌هایی که در این دریاچه ساکن می‌باشند عبارتند از: کپور  (Carp)اردک ماهی (Pike)قزل‌آلای رنگین‌کمان (Rainbow Trout)

قله خشچال

مسیر دسترسی (از کرج) : وارد اتوبان کرج – قزوین می شویم . در انتهای اتوبان و چند کیلومتر قبل از قزوین ( 2 کیلومتر بعد از عوارضی قزوین ) مسیر فرعی سمت راست اتوبان که با تابلو "الموت" نشان داده شده است را ادامه دهیم.

پس از طی مسافت تقریبی40 کیلومتری به رجایی دشت میرسیم .از رجایی دشت مسیر دریاچه را حدود  20 کیلومتر راه را با عبور از آبادی دیکین قبل از مرکز الموت یعنی معلم کلایه ، از سمت چپ وارد جاده زواردشت شده با طی 5 کیلومتر به آبادی زواردشت می‏رسیم.  در زواردشت وسیله نقلیه امان را پارک می کنیم و شبی را در نزدیکی دریاچه زیبای اوان سپری می کنیم.

مسیر صعود: برای صعود دو مسیر اصلی وجود دارد که در زیر به شرح هریک می‌پردازیم:مسیر صعود از یال جنوبی خشچال: برای صعود از این مسیر از آبادی زواردشت کمی به سمت شرق میرویم وبا عبور از میان بوته زار ها مسیر را طی میکنیم تا به ابتدای یال جنوبی برسیم از ابتدای یال جنوبی مسیر با عبور تپه هایی ادامه می یابد تپه ها را پشت سر میگذاریم پس از عبور از تپه ها کم کم به قله نزدیک میشویم، در نزدیکی قله با عبور از میان صخره‏ها و کمی پیمودن شیب تندی به قله زیبای خشچال میرسیم.

وضعیت آنتن دهی: در اکثر نقاط دارای انتن دهی بود..

کزارش برنامه:

مقارن با ساعت 18 مورخه 23 5 93 تعداد 25 نفر از همنوردان گروه کوهنوردی شهریاران با یکدستگاه خودرو میدل باس راهی مسیر استان قزوین و شهرستان الموت شدیم در بین راه در حسین آباد کرج با هماهنگی راننده خودرو - خودور و راننده تغییر پیدا کرد و با اقبال خوب همنوردان با یک دستگاه اتوبوس بنز شرکت واحد و با فضای باز و تعداد صندلی های زیاد به رانندگی اقای احمدی پور مسیر را ادامه دادیم همنوردان با شادمانی چشم انتظار رسیدن به دریاچه اوان و منطقه الموت بودند. مسیر پر پیچ و خم بود و اتوبوس ارتفاع زیادی را طی کرد که این موضوع باعث شده بود تعدادی از همسفران دچار سرگیجه شوند ساعت 2130 به رجایی دشت رسیدیم و حدود نیم ساعت توقف کردیم در این بین تعدادی از همنوردان در پشت فرمان اتوبوس با اجازه راننده عکس های یادگاری گرفته و ژست یک راننده پایه یک گرفته و در ذهن خود تداعی می کردند. نماز مغرب وعشا به اتفاق در مسجد خوانده شد. بعد از صرف تنقلات و خوراکی ادامه مسیر دادیم. ساعت 24 به دریاچه اوان رسیدیم مکانی مناسب برای چادر زنی گروه پیدا نموده و مشغول برپایی چادرها شدیم در انتها شام را میل نمودیم و آماده خواب در یک هوایی نسبتا خنک شدیم. در انتها نیز سرپرست برنامه اقای صالحی به افرادی که قصد صعود به قله خشچال را داشتند اعلام نمود که صبح زود و حدود 430 حرکت خواهیم نمود . ساعت 415 بیدار شدیم هوای خنک منطقه باعث شده بود که تعدادی از همنوردان خواب خوب و مناسبی نداشته باشند. بعد از اقامه نماز و جمع آوری وسایل ساعت 5 صبح 11 نفر از همنوردان مسیر روستای وربن را در پیش گرفته از کوچه باغات زیبای روستا عبور نمودیم 545 دقیقه به قناتی پر آب در خارج از روستا رسیدیم در آنجا کمی تنقلات و حلوای آقای ارسلان نوری که خود ایشان تهیه نموده بود تناول کردیم بعد از گرفتن چند عکس با پس زمینه دریاچه اوان ساعت 6 صبح ادامه مسیر دادیم با توجه به شیب تند مسیر خانم قهرمانی کمی دچار مشکل شد و از ادامه مسیر منصرف شد و آقای بنده لو خانم قهرمانی را تا نزدیکی روستا راهنمایی نمود ، گروه ادامه مسیر داده و از تپه ها و یال ها یکی از پس از دیگری عبور کرد در این بین آقای احسان بنده لو نیز به گروه پیوستند و ادامه مسیر را با 10 نفر از همنوردان خوب گروه ادامه دادیم ، چشم انداز زیبای الموت شرقی و روستاهای زیبای اطراف و همچنین دریاچه اوان از آن ارتفاع همنوردان را به تماشا و گرفتن عکسهای یادگاری تشویق مینمود . ساعت 9 صبح در مکانی توقف نموده و مشغول صرف صبحانه شدیم صبحانه های رنگارنگ و خوشمزه و پادشاه این سفره املت آقایان بخشی و بنده لو بود که تمامی گروه نیز از آن تناول کردند . بعد از حدود نیم ساعت ادامه مسیر دادیم ساعت 1130 دقیقه به پناهنگاه رسیدیم کمی استراحت نمودیم در این بین متوجه شدیم که تعداد 4 نفر از همنوردان که دریاچه اوان بودند به نامهای آقایان مصطفی و علیررضا فرج الهی ، قدرت اکبری نژاد و پرویز رهگذر با دو خودروی لندرور به سوی پناهگاه می آیند. ساعت 1230 دقیقه به ما رسیده و ساعت 1245 دقیقه مسیر را به سوی قله با تعداد 13 نفر از همنوردان ادامه دادیم قله خشچال از دور ما را تماشا می کرد و همنوردان به سوی او شیب های تند و صخره ها را عبور کردیم تا به نزدیکی قله رسیدیم. ساعت 215 دقیقه با توجه به خطرناک بودن مسیر مشرف به قله و همچنین اینکه زمان کافی برای صعود و همچنین پائین رفتن و الحاق به گروه پائین نداشتیم تصمیم به بازگشت گرفتیم ساعت 1530 دقیقه به پناهگاه رسیدیم پس از آن سوار بر خودروها شدیم و ساعت 1700 به دریاچه اوان رسیدیم. تعدادی از دوستان موفق به شنا شدند. در نهایت ساعت 1800 سوار بر خودرو اتوبوس مسیر بازگشت را در پیش گرفتیم. طبیعت زیبا و دلنواز منطقه همنوردان را بدرقه می نمود. ساعت 22 در مکانی مناسب برای استراحت توقفی داشته و از هندوانه ای که آقایان علیرضا فرج الهی و آقای سعید آذری خریداری نموده بودند استفاده لازم را بردیم که در اینجا نیز از نامبردگان تشکر می نمایم ، ساعت 24 به شهریار رسیدیم و دوستان را به خدا سپردیم آن شاء اله سفری خوب و با خاطرات ماندگار برای همنوردان به یادگار گذاشته باشیم و از کمبودها و مشکلات موجود در سفر از تمامی افراد پوزش می طلبم.