گزارش برنامه صعود به قله توچال در مورخه 25 7 93
سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳

گزارش برنامه  صعود به قله توچال در مورخه 25 7 93

توچال قلّه‌ای در شمال تهران و به ارتفاع ۳۹۶۲ متر می‌باشد که بخشی از دامنه رشته‌کوه‌های البرز است. دامنهٔ جنوبی توچال مجاور با شهرتهران و قلهٔ آن مشرف به این شهر است.

مشهورترین پناهگاه‌ها و جان‌پناه‌های توچال به ترتیب از شرق به غرب دارآباد، کلک‌چال، شروین، شیرپلا، جان پناه قله توچال، امیری، هتل اوسون، ایستگاه پنجم تله کابین، اسپیدکمر و پلنگ‌چال هستند که همگی آن‌ها مشرف به تهران می باشند.  این کوه از جنوب، به شهر تهران و از شمال به آهار، شکراب و شهرستانک مشرف است توچال به معني چال آبگير و درياچه‌ي كوچك است.

راههای صعود به قله توچال

قله توچال، به دلیل نزدیکی به تهران، همواره شمار زیادی صعودکننده دارد. صعود به توچال از مسیرهای مختلفی امکان‌پذیر است. همچنین بهترین ماه های صعود اردیبهشت، خرداد، مهر و آبان است.

مهم‌ترین این مسیرها عبارتند از:

دربند، پناهگاه شیرپلا، جانپاه امیری( سیاه سنگ) ، قله توچال ( رایج ترین مسیر)

پارک جمشیدیه ، پناهگاه کلک چال ، دره پیاز چال ، قله پیاز چال ، قله توچال

ولنجک( بام تهران) ، ایستگاه پنجم تله‌کابین، ایستگاه هفتم تله کابین، قله توچال

درکه، پناهگاه پلنگ چال، ایستگاه پنجم تله‌کابین، ایستگاه هفتم تله‌کابین، قله توچال

·             دارآباد، قله دارآباد، قله پیازچال، قله توچال

·             دربند، دوراهی اوسون، دره اوسون، جان پناه اسپیدکمر، ایستگاه هفتم تله کابین، قلهٔ توچال (قدیمی ترین مسیر)

·             دامنهٔ شمالی و از آهار و شکراب به قله توچال

·             دامنهٔ شمالی روستای شهرستانک ، قله توچال

پیست اسکی و تله کابین توچال

تله‌کابین توچال دارای سه خط اصلی و سه خط تله‌سی‌یژ و یک خط تله‌اسکی می‌باشد. روی هم رفته درازای سه خط اصلی این تله‌کابین، نزدیک به ۷۵۰۰ متر است که در میان تله‌کابین‌های نصب شده در دنیا یکی از طولانی‌ترین خطوط تله‌کابین پیوسته به شمار می‌رود. ایستگاه اول این تله کابین در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا، ایستگاه دوم در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا، ایستگاه پنجم در ارتفاع ۳۰۰۰ متری و ایستگاه هفتم در ارتفاع ۳۷۰۰ متری از سطح دریا است.

کار ساخت تله‌کابین توچال، در سال ۱۳۵۳ به دست بهمن باتمانقلیچ و با همکاری شرکت فرانسوی «پوما» و شرکت اتریشی «دوپل مایر» آغاز شد و در سال ۱۳۵۷ پایان یافت.

گزارش برنامه

طبق قرار قبلی ساعت  4 دقیقه صبح روز جمعه 25 7 93  تعداد 21 نفر از اعضاء و میهمانان گروه شهریاران مقابل بانک ملی کرشته تجمع نموده وبا تاخیری حدود 20 دقیقه ای به علت عدم اطلاع تعدادی از میهمانان از ساعت حرکت ،420 دقیقه با یک دستگاه خودرو مینی بوس زامیاد به رانندگی آقای ستاری و یک دستگاه سواری شخصی جناب آقای حکمتی به سمت تهران و ولنجک حرکت نمودیم.

ساعت 530 دقیقه به پارکینگ ایستگاه یک توچال رسیده و در اینجا آقایان اعلاء نوری ، ارسلان نوری وامیریاسین رضایی نیز به جمع گروه پیوستند بعد از پیاده شدن از وسایل نقلیه از پارکینگ عبور کرده و بعد از درب ورودی همگی دوستان دور یکدیگر جمع گردیدیم لازم به توضیح است که همایش کوپیمایی به مناسبت هفته تربیت بدنی در حال برگزاری بود که جمعیت  مشتاقان به طبیعت از روزهای قبل دوچندان گردیده بود در اینجا سرپرستان برنامه ها یعنی آقای محمد بخشی مسئول گروه کوهنوردی و آقای حسن رهنما مسئول گروه کوهپیمایی، دوستان را با توجه به ظرفیت و قدرت بدنی ، علایق، نوع برنامه ، نحوه حرکت و صعود به قله برای دوستان مطالبی را ایراد کردند و در پایان نیز هر دو گروه با هم عکسی به یادگار با چهره های بشاش و سرزنده در صبحی با هوای مطبوع و دلپذیر انداختیم لازم به ذکر است روز گذشته زحماتی از سوی سرپرست برنامه کوهنوردی اقای بخشی به جهت گرفتن بلیط نیم بها برای تعداد 20 نفر از دوستان انجام شده بود که از ایشان و همچنین آقایان حسن رهنما و مصطفی فرج الهی تقدیر و تشکر می شود در اینجا تعداد 13 نفر از دوستان کوهنورد مسیری را که سرپرست در سمت چپ جاده که  مسیری خاکی بود  با جلوداری آقای بنده لو و عقب داری آقایان صالحی و ارسلان نوری در پیش گرفتیم در اینجا اقای فرج الهی برای دریافت بلیط ها از ما جدا شدند و اعلام داشتند که در ایستگاه 5 برای صعود به قله به شما خواهم پیوست .

ساعت 6 صبح بود مسیر را ادامه دادیم  ، کم کم ارتفاع گرفتیم و شهر تهران ، برج میلاد ، منطقه ولنجک و خانه های زیبای منطقه در زیر پای ما قرارمی گرفت هوا نیمه ابری بود و این ابرها باعث صدچندان شدن زیبایی طلوع خورشید  شده بود ودوستان هر از چندگاهی به عقب بازگشته و منظره زیبای اطراف را تماشا می کردند ، عکاس گروه آقای صالحی نیز از این زیبایی به وجد آمده بود و مشغول گرفتن عکس از مناظر پیش رو و دوستان شده بود. این حرکت تا  ساعت 7 صبح ادامه داشت چند دقیقه ای به دستور سرپرست استراحت کردیم و تنقلات و آب میل نمودیم طبق معمول چند عکس یادگاری انداختیم در بین مسیر دوستان برای مشغول به صحبت و گفتن خاطرات از برنامه های قبلی و صعودها بودند ساعت 8 صبح آن حرکت خارق العاده آقای بهروز محمدی را مشاهده کردیم که از این حرکت کمی دست ایشان دچار خراش شد و به لطف خدا ختم به خیر شد با کمک آقای بنده لو پانسمان لازم بر روی دست ایشان صورت گرفت از روبروی ایستگاه 2 عبور کردیم و به سمت ایستگاه 5 در حرکت بودیم  ساعت 830 سرپرست برنامه مکانی را در زیر درخت زیبای بیدی به ما نشان داد که در آنجا چشمه ای می باشد که در آنجا صبحانه میل خواهیم نمود به درخت که رسیدیم چشمه خشک شده بود و حوضی نیمه پر در کنار درخت بود مکان زیبایی بود کوله ها را در کناری گذاشته و با میان داری آقای اعلاء نوری چند حرکت کششی انجام دادیم بعد از آن بساط صبحانه را آماده کردیم ، انواع غذا ها و خوراکی های لذیذ که دوستان همدیگر را به خوردن آن دعوت می نمودند ، منتظر املت آقای بخشی بودیم که متوجه شدیم که ایشان قصد درست کردن تخم مرغ وخرما را دارند بعد از قضایای پیک نیک ها این املت مخصوص نیز به ثمر نشست و دوستان نیز سهمی از آن بردند بعد صرف صبحانه چند عکس یادگاری نیز گرفته شد و آماده حرکت شدیم ، مسیر را ادامه دادیم و از دور ایستگاه 5 توچال خود را به ما نشان داد به سوی ایستگاه رفتیم و ساعت 1020 دقیقه به ایستگاه 5 توچال رسیدیم در اینجا نیز آقای مصطفی فرج الهی به بدرقه ما آماده بودند تعدادی از دوستان کوهپیما نیز در ایستگاه منتظر ما بودند بعد از حدود 20 دقیقه استراحت و پر نمودن بطری های آب حرکت را با تعداد 16 نفر که در اینجا آقایان فرج الهی ، مهدی بارانی و آقای علی قسوریان نیز به ما پیوستند ، حرکت را شروع نکرده باران شروع شد ، باران تند و تندتر می شد و دوستان سریعا لباس های خود را تغییر دادند و آماده مبارزه با باران و سرما شدند ، عجب بارانی ، بارانی شدید که همه دوستان را خیس، خیس کرد بعد از حدود 15 دقیقه آقای علی قسوریان ارتفاع زده  شده و قادر به بالا  رفتن نبود در این بین نیز باران دست از سر ما بر نمی داشت درنهایت آقای فرج الهی ایشان را به پائین انتقال داد واعلام داشت که در ایستگاه 7 به شما خواهم پیوست مسیر را در زیر باران طی نمودیم جای شما خالی ، سرما نیز به باران اضافه شد و کمی بالاتر باران تبدیل به تگرگ و در انتها تبدیل به برف گردید دوستان هم از این آب و هوا دچار درد سر شده بودند و صدایی از دوستان بر نمی خواست دستهای دوستان به دلیل خیس شدن دست کش ها بسیار سرد شده بود دوستان خدا را به جهت این هوا و ریزش نزولات آسمانی شکر می کردند و از این زیبایی ها لذت می بردند اولین برف زمستانی را  لمس کردیم و در بین خش خش  برفها به راه افتادیم ساعت حدودا 12 - 10 دقیقه استراحت نمودیم و کمی تنقلات میل نمودیم و آقای نوری نیز مشغول خواندن نماز شدند مسیر را ادامه دادیم مسیر خلوت شده بود و کوهنوردان کمی به چشم می خوردند حالا نوبت مه بود بارش برف بند آمده بود وجای خود را به مه داد مه ای که دیگر امکان دیدن چشم انداز اطراف و کوهها  و ایستگاه هفت را به ما نمی داد ، بالاخره چشممان به ایستگاه 7 که که در 20 متری ما بود افتاد بسیار خوشحال شدیم و به سوی ایستگاه با سرعتی بیش از پیش به راه افتادیم در آنجا آقای فرج الهی را ملاقات نمودیم ساعت 13 بود بنا به صلاح دید سرپرست با توجه به وضعیت آب و هوایی بد منطقه به قله که در نزدیکی ما بود صعود نکردیم و چند عکس به یادگار با بنر گروه کوهنوردی شهریاران و بنر اداره ورزش و جوانان شهرستان شهریار  به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت بدنی تهیه شده بود گرفتیم .

ساعت 1330 دقیقه سوار تله کابین شدیم و ساعت 1345 در ایستگاه 5 توچال پیاده شدیم در آنجا ناهار را به اتفاق میل نمودیم و ساعت 1430 دقیقه مجددا سوار بر تله کابین شده و به پائین به راه افتادیم .

ساعت 15 به پائین و ایستگاه 1 رسیدیم تعدادی از دوستان نماز را به بجا آوردند سوار بر  اتوبوس شده و تا پارکینگ رفتیم در اینجا با تعدادی از دوستان که وسیله شخصی داشتند خداحافظی کردیم و سوار بر خودرو اویکو شدیم در مینی بوس نیز دوستان به یادآوری خاطرات برنامه پرداختند و از سیستم صوتی مینی بوس نیز بهره لازم را بردیم ساعت 1730 دقیقه به شهریار رسیدیم و تا برنامه ای دیگر و دیداری مجدد همه دوستان را به خدای بزرگ سپردیم.

اسامی شرکت کنندگان در برنامه :آقایان و خانم ها

1- محمد درخشان 2- کسری حسن نژاد3- مهدی نذیری4- پرویز رهگذر5- میلاد رهگذر6-ارسلان نوری 7-اعلا نوری 8- مظفر آقایی9-احسان بنده لو 10- بهروز محمدی 11- مهدی بارانی 12- محمد چنبری 13-علی قسوریان 14-امیر یاسین رضایی15- علی حکمتی 16- قدرت خدادادی17-مصطفی فرج الهی 18- اکبر صالحی 19-مریم صالحی 20- ندا چنبری 21 – فرح مرادی خانی 22- آرزو رهگذر 23- محمد بخشی24- حسن رهنما

نوع برنامه: کوه پیمایی نیمه سنگین – برنامه یک روزه
نام منطقه: استان تهران   منطقه ولنجک- توچال   تاریخ برنامه: 25 7 93
سرپرست : آقای محمد بخشی

تهیه گزارش و عکاس : آقای اکبر صالحی
هزینه برنامه نفری : 27  هزار تومان

کمک به گروه :اختیاری سهم گروه از این برنامه:

برای دیدن ادامه تصاویر لطفا کلیک نمائید.

امیریاسین رضایی
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۰۹:۵۸
اکبر جان گزارشت عالی بود،دستت درد نکنه،مثل همیشه عکسا فوق العاده بود،بخصوص عکس قشنگی که از طلوع خورشید گرفته بودی عزیز!!!!!